Boeken algemeen

zondag 23 november 2014

Meermonster (Dolfje Weerwolfje #15) - Paul van Loon

Als de vader van Dolfje thuis komt met een emmer zalm waar een vreemd wezentje in zit begint er een nieuw avontuur voor Dolfje en co.
Het wezentje blijkt een Selkie te zijn en Selkies horen niet thuis in een emmer, maar in Schotland. Dat is ook de plek waar de Selkie naartoe moet om te kunnen overleven. 
Samen met Noura, Timmie, Leo en zijn vader gaat Dolfje op weg. Een gevaarlijke reis. Dolfje heeft de hele tijd het gevoel dat ze gevolgd worden door iets griezeligs.
Gelukkig staan ze er niet alleen voor in Schotland. Een wel heel bijzondere taxichauffeur helpt hen om bij het meer van Loch Ness te komen. Het meer waar Dolfje afscheid moet nemen van de Selkie die hij in zijn hart gesloten heeft. 

Sinds ik het boek in de kinderboekenweek gekocht heb, heb ik er iedere avond een paar hoofdstukken uit voorgelezen. Soms eindigde een hoofdstuk zo spannend, dat we toch even moesten weten hoe het verder zou gaan. Gelukkig bleef het iedere keer niet heel lang achter elkaar eng, zodat de kinderen na het voorlezen gerust konden gaan slapen.
Ik heb me heel erg in moeten houden om niet zelf verder te lezen als de kinderen sliepen, maar, het is gelukt. Zo was het tijdens het voorlezen ook nog spannend voor mij.

Wederom een erg mooi en spannend avontuur van Dolfje Weerwolfje. Ik ben fan :-).
Het verhaal is duidelijk leesbaar, met korte zinnen, zonder kinderachtig te zijn. Er staan mooie, kleurige illustraties in. Van mij hadden er meer in mogen staan. Nu waren er soms bladzijden achter elkaar waar geen plaatje stond. De kinderen hadden daar zelf overigens geen commentaar op.
Jammer dat het boek uit is. Gelukkig hebben we nog niet alle Dolfje boeken gelezen én is de bibliotheek vanmiddag open, zodat we vanavond weer in een nieuw avontuur kunnen beginnen.

Op Dolfje na vond ik het leukste personage in dit boek Amber MacAmber, de taxichauffeur. Hij was erg grappig.
Bertje de Selkie was erg schattig. Jammer dat we weer afscheid van ze moesten nemen.

Mijn zoontje die in groep 3 zit doet ondertussen heel erg zijn best om zo snel mogelijk alle letters te leren, zodat hij zelf de boeken van Dolfje Weerwolfje kan lezen. Een goed motivatie!


Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: Meermonster
auteur: Paul van Loon
illustraties: Hugo van Look
uitgeverij: Leopold
ISBN: 
9789025866020
aantal pagina's: 207
verschijningsdatum: september 2014
Klik hier voor mijn leeservaring van Een miniheks in het weerwolvenbos.
Ook Weerwolfhooikoorts kun je vinden op mijn blog.


Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten