Boeken algemeen
Posts tonen met het label Roman. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Roman. Alle posts tonen

maandag 23 april 2018

Nooit meer bang - Gaby Rasters

Op de mooie, vrij rustige cover van Nooit meer bang staat aangegeven dat het een roman is. Daarbij de tekst "Vriendschap ontstaat vaak uit een ontmoeting waarvan niemand verwacht dat er een wonder zal gebeuren."
Ik kan me zo voorstellen dat je dan al snel denkt met een 'standaard' roman te maken te hebben.
Dat is Nooit meer bang zeker niet.

Vaak weet je in het eerste hoofdstuk van sommige boeken al wie er verliefd wordt op wie en hoe het dan uiteindelijk af zal lopen. De verrassing zit hem dan in de weg naar het einde toe.
Bij Nooit meer bang is dat niet het geval.
Gaby Rasters heeft mij vanaf het begin weten te verrassen.
Wil jij je ook laten verrassen? Lees dan niet teveel vooraf. (Misschien niet eens de omslagtekst.) Begin gewoon met het lezen van het boek :-).

Toen ik het boek kreeg voor deze blogtour, was dat precies wat ik deed.



Waar gaat het boek over:

Twee bijzondere ontmoetingen op zomaar een dag in Brussel. Ontmoetingen waarbij je denkt dat het wel zo klaar zal zijn als een klontje. 

Louise heeft als zelfbescherming een enorme muur om zichzelf heen opgebouwd en maakt overal (en vooral van zichzelf) een grap van. Dat kan nog al afschrikwekkend zijn, maar Lennard laat zich niet zo snel van zijn stuk brengen en weet algauw een stukje van haar muur weg te breken.

Op het moment dat Louise Lennard ontmoet, loopt Maud Victor tegen het lijf op het vliegveld. Ze is daar om haar vriend op te halen, maar dat loopt anders dan gepland. Daardoor komt ze in gesprek met Victor. Ze lijken een klik te hebben, helaas wordt die al snel beëindigd door een knal. Een aanslag.

Zowel Maud als Louise zijn gek van onzekerheid over het lot van Victor en Lennard en zoeken steun bij elkaar.

Een moment leek het of hun levens een positieve wending zouden nemen, nu is dat nog maar de vraag. 

Mijn mening:

Een heel bijzonder verhaal met vrij zware onderwerpen.  In elkaar gezet met feit en fictie.
Het eerste heftige punt is natuurlijk de aanslag in Brussel van twee jaar geleden en de nasleep daarvan. 
Daarnaast speelt de borstkanker van Louise een grote rol. Controles, onzekerheid.

Ik kan me zo voorstellen dat die onderwerpen er flink in kunnen hakken als je er ervaring mee bent. 
Ik heb het meer van een afstandje kunnen lezen, maar door de manier van schrijven heeft Gaby Rasters er toch voor gezorgd dat het voor mij ook dichtbij kwam. 

De muur die Louise om zich heen heeft gebouwd, is niet alleen voor de personages in het boek heel duidelijk, maar is ook voor de lezer voelbaar. 
Louise is zó fel dat je haar eigenlijk niet meteen sympathiek kunt vinden. Tot haar muur stukje bij beetje afbrokkelt. 
Maud heeft daar met haar journalistieke inslag en never-give-up-mentaliteit mede voor gezorgd.

De vriendschap die zich tussen de twee opbouwt is erg mooi om te volgen. 
Maud laat haar vriendin niet in de kou staan, ookal heeft ze het zelf nog zo moeilijk. 

Sommige contacten in het boek worden langzaamaan opgebouwd, andere gaan erg snel de diepte in. Soms iets té snel.

Al met al vond ik Nooit meer bang een erg fijn boek om te lezen. Ik kon het heel moeilijk wegleggen. Op momenten dat ik dat toch even moest doen, bleef het verhaal door mijn hoofd spoken. Ik wilde zo graag weten hoe het verder zou gaan!

Gaby Rasters:

Gaby Rasters (1975) is, naast auteur, moeder van drie kinderen. Nooit meer bang is haar zesde boek. Hiervoor schreef ze Herkenningde Follow-trilogie (Follow, Like en Share) en Muurbloem.


Blogtour:

Op 30 april verschijnt er een recensie van Nooit meer bang op Mustreads or not.
Op 7 mei op Passievoorboeken.
Op 14 mei volgt Biebmiepje.
Op 21 mei sluit The Bookbabe de blogtour af. 


Ook lezen?

Wil je het boek gelijk lezen, dan kan je hem als e-book (€9,99) aanschaffen. Als paperback (€16,99) kan ook. 
Het boek is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com.
Als je hem via een link op mijn pagina bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra.

Veel leesplezier!!!



Titel: Nooit meer bang
auteur: Gaby Rasters
uitgeverij: Zomer & Keuning
ISBN: 
978 94 0191 224 2
aantal pagina's: 256
verschijningsdatum: maart 2018



Koop bij bol.com

dinsdag 10 april 2018

Born of Darkness - (Hunter Legacy #1) - Lara Adrian

Een spin-off van de Midnight Breed-serie van Lara Adrian. Daar was ik als fan wel benieuwd naar. Dus zodra het boek verkrijgbaar was, heb ik hem op mijn e-reader gezet. 



Als je de Midnight Breed (Middernacht)-serie kent, dan ben je daar al regelmatig zogenaamde Hunters in tegengekomen. Hunters zijn door de vampier Dragos 'gefokte' eerste generatie vampiers, die uiteindelijk voor een groot deel bevrijd zijn door the Order. In deze spin-off-serie kun je lezen hoe het hen vergaat.

The Order (De Broederschap) staat in deze serie aan de zijlijn. Af en toe komen ze ter sprake en wordt er heel kort verwezen naar gebeurtenissen uit de oorspronkelijke serie.
In principe is het wel de bedoeling dat de Hunter Legacy los van de andere serie gelezen kan worden.
Op zich ben ik het daar wel mee eens, maar ik weet zeker dat het leuker is als je de andere boeken ook gelezen hebt.

Waar gaat het boek over:

Hunter Asher woont in zijn eentje op een ranch in de Mojavewoestijn. Hij heeft met niemand iets te maken en bemoeit zich met niemand. Totdat er vlakbij zijn voordeur bijna een liquidatie plaatsvindt. Asher springt in en redt daarbij Naomi Fallon.
Aangezien zij buiten in Las Vegas niet veilig zou zijn, wil Asher haar tijdelijk in zijn huis verstoppen, totdat er een andere oplossing is. 
Naomi is het daar absoluut niet mee eens en zal haar zaakjes, zoals ze gewend is, zelf wel oplossen.

Samen met beste vriend Michael zorgt ze voor jongeren die onderdak nodig hebben. Omdat daar geld voor nodig is, is Naomi regelmatig in het casino te vinden, maar heeft daarbij casinobaas Slater tegen zich in het harnas gejaagd. 

Al snel blijkt dat ze het zonder de hulp van Asher toch niet gaat redden.

Mijn mening:

Ik was bang dat ik in dit boek de actie van the Order zou missen, maar niets is minder waar: Ook in Born of Darkness is volop actie te vinden. Ook zit er een goede verhaallijn in. 

Daarnaast mag natuurlijk de welbekende en 'lichtelijk' voorspelbare romantische verhaallijn niet ontbreken.

Zowel Asher als Naomi zijn interessante personages om over te lezen.

Uit de nieuwsbrief van Lara Adrian heb ik begrepen dat er wellicht aan het eind van de zomer al een tweede deel van de Hunter Legacy verkrijgbaar zal zijn.
(Hóe kan iemand zo'n schrijffabriek zijn?!)


Voor de Midnight Breed-encyclopedy (spoilergevoelig): 

  • Asher is een eerste generatie vampier die is voortgekomen uit het Hunter-programma van Dragos. Zijn speciale gave/vloek is dat hij bij aanraking van de huid van een mens diens angstigste herinnering ziet en voor altijd opslaat in zijn geheugen.
  • Naomi is een breedmate. Haar teken is te vinden bij haar kin. Haar speciale gave is dat ze metalen kan sturen met haar gedachten. 

Born of Darkness is voor maar €4,99 als e-book verkrijgbaar bij o.a. Bol.com. Als je het boek via een link op mijn pagina bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost dat niets extra.

Titel: Born of Darkness
auteur: Lara Adrian
uitgeverij: Delacorte Press
ISBN: 978 1 939193 21 6
aantal pagina's: 314
verschijningsdatum: maart 2018


Koop bij bol.com



Follow on Bloglovin

zaterdag 24 maart 2018

Gezien de feiten - Griet op de Beeck

foto: Boekenweek.nl


"May your choices reflect your hopes, nog your fears." 

(blz. 63 - quote Nelson Mandela)

In sommige boeken moet je zo snel mogelijk beginnen, omdat ze anders op de altijd groeiende stapel van ongelezen boeken zullen blijven liggen.

Omdat ik bang was dat dat met Gezien de feiten zou gebeuren, ben ik er maar gauw in begonnen.

Ik heb van tevoren geen recensies gelezen, niet gelezen waar het boek over zou gaan, dus ik had werkelijk waar geen enkel idee wat ik voorgeschoteld zou krijgen.

De cover nodigde me niet uit tot lezen, maar het verhaal pakte me gelijk. 

Olivia is net weduwe geworden, maar in plaats van te gaan treuren, ziet ze een nieuw verworven vrijheid om te gaan en staan waar ze wil. 
Haar volwassen dochter bekijkt het met argusogen, maar kan weinig doen tegen de vastberadenheid van haar moeder.

Olivia wil zichzelf nuttig maken en gaat ontwikkelingswerk doen. Een keerpunt in haar leven waar Olivia besluit alles uit te halen wat erin zit.

Een heel mooi, bijzonder, maar ook verdrietig verhaal. Heel dubbel, maar het gaf me wel voldoening. 

Een aangrijpend en compleet verhaal binnen slechts 100 pagina’s gegoten.

Het enige waar ik even overheen moest stappen was het Vlaams. De meeste conversaties worden daarin gevoerd, terwijl de rest van de tekst wel heel Nederlands overkomt.

Al met al een boekenweekgeschenk dat zeer de moeite van het lezen waard is.

Titel: Gezien de feiten
auteur: Griet op de Beeck
uitgeverij: Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek | Prometheus
ISBN: 978 90 596 5433 4
aantal pagina's: 94
verschijningsjaar: maart 2018








Follow on Bloglovin

maandag 19 maart 2018

Blokkenjongen - Keith Stuart

“Geluk is zo breekbaar, en heel makkelijk te missen. Soms komt het voorbij zonder dat je het ziet. Maar soms, als je heel veel geluk en geduld hebt, komt het nog een keer langs.”

In Blokkenjongen lees je hoe het een wanhopige vader lukt om via Minecraft dichter bij zijn autistische zoon te komen.



Alex en Jody zijn vanwege een proefscheiding uit elkaar. Alex logeert tijdelijk bij goede vriend Daniel, terwijl Jody thuis alle zeilen bij moet zetten om voor Sam (8) te zorgen.

Sam is autistisch en kan zich daardoor lastig uiten. Hij is niet gelukkig op school, maar het lukt hem niet te vertellen waarom. Aan Alex en Jody de moeilijke taak om een nieuwe school voor hem te zoeken.
Dat is niet alleen vanwege Sam een zware taak, maar ook door de enorme spanning tussen Alex en Jody.

Volgens Jody moet Alex eerst zijn verleden verwerken voor zij dichter tot elkaar kunnen komen.
Alex heeft zich van Jody afgesloten en ziet al een tijdje alleen maar hoe moeilijk en druk hij het zelf heeft. Voor Jody en Sam heeft hij weinig oog.

“Je gaat slaapwandelend door het leven. Het wordt tijd dat je wakker wordt.”

Als Sam een XBox krijgt, is hij al snel helemaal gek op het spel Minecraft. In dat spel leeft hij in een wereld waarin hij zélf de regie in handen heeft. 
Alex probeert zich ook in het spel te verdiepen. Zo gaan ze samen op avontuur in die geblokte wereld met kruipers, zombies en grotspinnen en leren ze niet alleen elkaar, maar ook zichzelf beter kennen.

“Het leven is een avontuur, geen wandelingetje.”


Mijn interesse voor Blokkenjongen was gelijk gewekt bij de omschrijving ervan. Ook mijn kinderen zijn dol op Minecraft en de termen die bij het spel horen, vliegen me vaak om de oren.

Zoals Alex met Sam in gesprek raakt door het spel, zo vinden ook mijn kinderen het fijn als ik me in hún wereld verdiep, ookal hebben zijn geen autistische stoornis. Het lijkt mij dat het voor iedere ouder en ieder kind fijn is om interesse te tonen in elkaar, zelfs al ligt een onderwerp dat je kind interesseert helemaal buiten je eigen interessegebied. 

Blokkenjongen is mooi geschreven en bezit een gezonde dosis humor en zelfspot.

Aan het eind van het boek schrijft Keith Stuart een stukje over het verhaal achter Blokkenjongen, over zijn eigen zoon met een aandoening in het autistisch spectrum. Zijn zoontje, Zac, bloeide helemaal op door Minecraft en leerde er bovendien veel van. Zo is zijn woordenschat bijvoorbeeld enorm gegroeid door het spel.

Dat is voor mijn kinderen ook herkenbaar. Zij spelen het spel in het Engels en hebben daardoor heel veel Engels geleerd. Doordat mijn oudste zoontje daarnaast ook nog filmpjes op YouTube kijkt van anderen die het spel spelen, heeft hij zichzelf op de basisschoolleeftijd al vrij goed Engels leren spreken. 
Computergames hoeven dus lang niet altijd een negatieve invloed te hebben. Ik denk dat Minecraft zeker een positief voorbeeld is van hoe het ook kan. 

Wil je alvast een stukje uit het boek lezen? Dat kan via deze link.

Blokkenjongen verscheen al in 2016, maar is nu in een nieuw jasje verkrijgbaar.
Het boek is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com als e-book en als paperback
Als je het boek via mijn pagina bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra. 


Titel: Blokkenjongen
Auteur: Keith Stuart 
Oorspronkelijke titel: 
Vertaling: Angela Knotter
uitgeverij: HarperCollins
ISBN: 9789402700817
aantal pagina's: 416
verschijningsdatum: maart 2018 
Koop bij bol.com




Follow on Bloglovin



zondag 18 februari 2018

Terugkeer naar Inverness (Outlander #2) - Diana Gabaldon

Ik heb me voorgenomen om in 2018 de hele Outander-serie uit te lezen en tot nu toe loop ik aardig op schema.
Aangezien ik altijd meerdere boeken tegelijk lees, ging het met het lezen van Terugkeer naar Inverness niet heel snel en deed ik er 6 weken over.
Gelukkig heb ik het voordeel dat ik niet zo snel uit een verhaal raak, maar wel heel snel in een nieuw verhaal zit, dus een verhaal in etappes lezen, is geen probleem.

Waar gaat het boek over:

Terugkeer naar Inverness begint met een tijdsprong van 20 jaar (Of 220 als je het vanuit Jamies oogpunt bekijkt).
Het is 1968 en Claire keert terug naar Schotland, samen met haar dochter Brianna. Het is tijd om haar dochter te vertellen dat niet Frank, maar Jamie haar vader is.
Ook zoekt Claire hulp bij het achterhalen wat er tijdens en na de Slag bij Culloden met Jamie en de andere Highlanders is gebeurd.
Daar gaat het verhaal weer terug in de tijd. Naar Frankrijk, waar De Reiziger eindigde. Claire vertelt haar verhaal.
In Parijs werkt Jamie voor zijn neef Jared.
Claire wil niet alleen maar optreden als gastvrouw voor alle hoge gasten die zij ontvangen en gaat als vrijwilliger in het Hôpital des Anges werken.

Aangezien Claire weet dat het in de toekomst niet goed af zal lopen met de Highlanders, proberen zij en Jamie de toekomst naar hun hand te zetten. Wie weet lukt het ze om Charles Stuart, de Bonnie Prince tegen te houden om zijn troon op te eisen.

Mijn mening:

Terugkeer naar Inverness is een boeiend boek om te lezen. Naast het verhaal van Jamie en Claire is er het grote historische aspect van de Schotse geschiedenis.
Het is allemaal zo omschreven dat het net lijkt om je er zelf bij staat en toekijkt.
Daarnaast is het nog steeds een fictief verhaal, aangezien Claire natuurlijk via een magische stenenkring terug is gekeerd naar het verleden.
Op een paar puntjes na, zit er verder niet veel magie en fantasie in het verhaal en leest het echt als een historische roman.

Claire lijkt in dit deel wat meer aangepast aan de tijd waarin ze terecht is gekomen. Ze komt in principe ook niet terug op haar besluit om bij Jamie te blijven en dus in de 18e eeuw.
Toch weet je door het begin van het verhaal dat dat wel het geval zou zijn en ze zelfs met een kind terugkeert naar haar eigen tijd.
Het hoe en waarom, dat is waar je mede naartoe leeft in dit deel.

Het einde van Terugkeer naar Inverness zorgt ervoor dat je gelijk door wilt lezen in het volgende deel; De verre kust. Dat heb ik dan ook gedaan.

Ook het lezen van deel twee noem ik de Outlander-serie nog steeds letterlijk en figuurlijk een dikke aanrader.

Mijn leesverslag van De Reiziger is hier te lezen.

Ook lezen?


Terugkeer naar Inverness is als paperback en als E-book onder andere verkrijgbaar bij Bol.com. Als je daar via een link op mijn pagina bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra.



 titel: Terugkeer naar Inverness
auteur: Diana Gabaldon
oorspronkelijke titel: Dragonfly in Amber
vertaling: Annemarie Lodewijk
uitgeverij: De Boekerij

ISBN: 978 90 225 6692 3
aantal pagina's: 768
verschijningsdatum: november 2013

Koop bij bol.com









Follow on Bloglovin

zaterdag 10 februari 2018

Claimed in Shadows (Midnight Breed #15) - Lara Adrian



Na maar liefst 3 korte novelles kwam afgelopen maand deel 15 van The Midnight Breed-series uit: Claimed in Shadows.

Waar gaat het boek over:


In Claimed in Shadows spelen Aric Chase (zoon van Sterling en Tavia) en Kaya de hoofdrol.
Aric is een zogenaamde daywalker en kan schaduwen zo ombuigen dat hij erin kan verdwijnen. Kaya is een breed mate. Zij kan de gedachten van mensen die ze aanraakt lezen.
Behalve Aric heeft ook Kaya iets met schaduwen: Schaduwen in haar ogen die geheimen verhullen...
Aric en Kaya lijken al snel voor elkaar te vallen, maar haar schaduwen houden hen alletwee tegen.

Behalve dat, is er ook het werk dat hen roept. Kaya zou maar al te graag bij het Broederschap (The Order) in Montreal (het team van Niko en Renata) willen horen en doet daar dan ook alles voor. Net als Aric. Alleen hoopt hij dat bij een ander team te kunnen doen.

Het gevecht dat het Broederschap voert is nog steeds tegen Opus Nostrum, de vampierhaters met hun UV-wapens.
Het Broederschap zet kleine stappen in de richting naar de ontmaskering van deze terroristische groep, maar iedere keer als ze dichterbij komen, moeten ze noodgedwongen weer stappen terug zetten.

Behalve over Kaya, Aric en Opus Nostrum lees je ook hoe het verder gaat met Niko en Renata. Renata staat op het punt te bevallen van hun eerste kind. Een gebeurtenis die de oorspronkelijke leden van het Broederschap bij elkaar roept.

Claimed in Shadows is weer een erg goed verhaal. Zelfs zonder de verhaallijn tussen Aric en Kaya zou het een spannend boek zijn om te lezen.

Het is nog steeds jammer dat Luitingh Sijthof na deel 9 gestopt is het uitgeven van de serie.
Voor lezers die geen problemen hebben met het (verder) lezen in het Engels is het natuurlijk geen probleem.

Aankomend voorjaar komt er trouwens een spin-off van de Midnight Breed-serie: The Hunter Legacy, met als eerste titel Born of DarknessDie staat alvast op mijn verlanglijstje :-).

Waarom zou je de Midnight Breed-serie moeten lezen?

  • Vampiers
  • Ero- Romantiek
  • Spannende verhaallijn
  • Stoer!
  • Uren achter elkaar doorlezen (nachten doorhalen)

Nadat het verhaal zich in deel 14,5, 14,6 en 14,7 afspeelde in Italië (grotendeels Rome) is de verhaallijn in dit deel weer terug in de Verenigde Staten.
Er wordt, op een zinnetje na, niet teruggeblikt naar de voorgaande tussendelen, dus je hoeft ze niet perse van tevoren te lezen. Al is het wel leuk om de volgorde aan te houden. Dat heb ik dan ook gedaan.

Vorige week las ik eerst Midnight Unleashed (#14,7), het verhaal over Trygg en Tamisia.
Afgelopen jaar Midnight Untamed (#14,5) (Savage & Arabella) en Midnight Unbound (#14,6) (Scythe & Chiara).




Follow on Bloglovin

dinsdag 26 december 2017

De reiziger (Outlander #1) - Diana Gabaldon

titel: De Reiziger
auteur: Diana Gabaldon
oorspronkelijke titel: Outlander
vertaling: Annemarie Lodewijk
uitgeverij: De Boekerij

ISBN: 978 94 602 3693 8
aantal pagina's: 736
verschijningsjaar Nederland: 1999 
Oorspronkelijk jaar van uitgave: 1991
Negende druk 2013



Koop bij bol.com


In deze drukke tijd van het jaar nam ik een paar weken 'blogpauze'. Gewoon lekker lezen zonder een recensie over de gelezen boeken te schrijven.
Maar... Toen begon ik in De Reiziger van Diana Gabaldon en nu móet ik jullie gewoon vertellen wat ik van dit 736 pagina's tellende boek vond.

Een tijd geleden werd mij aangeraden om de Outlander-serie op Netflix te kijken. Daarvoor wilde ik wel eerst het boek lezen. Die leende ik daarom van de bibliotheek. Ik kwam er toen niet aan toe, maar kreeg van KPN een herkansing. Bij KPN kon je als klant namelijk gratis 3 e-books bij Bol.com krijgen als bedankje voor het klant-zijn. Bij die boeken zat onder andere deel 1 van de Reiziger-serie.
Die ben ik toen maar gaan lezen.
Binnen de kortste keren was ik helemaal verzonken in het verhaal over Claire Randall.

Waar gaat het boek over:


Het verhaal begint net na de Tweede Wereldoorlog, wanneer Claire met haar man Frank hun relatie na vijf jaar weer een beetje probeert op te pakken tijdens een reisje naar Inverness, Schotland.
Frank is historicus en erg geïnteresseerd in zijn afkomst, maar ook in de mythen en legenden van het oude Schotland.
Zo komen Claire en Frank op en gegeven moment terecht bij een steencirkel op Craigh na Dun. Via de magische krachten van de steencirkel komt Claire ineens terecht op de Schotse Highlands van 1743, waar de Engelsen op zeer vijandige voet staan met de Schotten.

Claire ontmoet een voorvader van Frank, maar moet al snel uit zijn handen gered worden door de Schotse Jamie.
Ze wordt door hem meegevoerd naar kasteel Leoch, het kasteel van de MacKenzie-clan.

Claire doet er alles aan om te ontsnappen en terug te keren naar Craigh na Dun, om te kijken of ze terug kan keren naar haar eigen tijd.
Toch raakt ze steeds meer gewend aan en verstrikt in het leven in de 18e eeuw ...en aan Jamie, tot ze op een gegeven moment niet meer weet of ze nog wel terug wíl.

Mijn mening:


Eigenlijk was het na De Reiziger mijn bedoeling om eerst seizoen 1 van Outlander op Netflix te kijken, maar ik kon niet meer stoppen met lezen en ben gelijk verder gegaan in het tweede boek: Terugkeer naar Inverness.
Tot nu toe een geweldige serie. Geen idee of ik het tot deel 9 vol ga houden. Vast niet in één keer achter elkaar door, maar wie weet heb ik ze eind 2018 wel allemaal uit. Leuke uitdaging toch?

Claire is een erg leuk personage. Sterk. Door haar tijd als verpleegster aan het front is ze flink grofgebekt. Daar kijken de Schotten flink van op.
Claire heeft in 1743 veel aan haar ervaring als verpleegster en haar interesse voor planten en kruiden.
Waarschijnlijk allemaal zeer waarheidsgetrouw, aangezien schrijfster Diana Gabaldon biologie en zoölogie heeft gestudeerd..

De liefde tussen Frank en Claire is duidelijk voelbaar in de eerste paar hoofdstukken. Dat maakt de tweestrijd waarin Claire later terecht komt erg begrijpelijk, vooral wanneer de spanning tussen Claire en Jamie zich opbouwt.

Ik ben zelf nog nooit in Schotland geweest, maar kan me er door de beschrijving van Diana Gabaldon inmiddels goed een voorstelling van maken.
Wat ik heel bijzonder vond om te lezen, was dat Diana zelf tijdens het schrijven en daaraan vooraf nooit in Schotland is geweest. Ze heeft al haar informatie uit boeken gehaald. Gelukkig was ze, nadat ze wel in Schotland was geweest, nog tevreden over haar omschrijvingen.

De Reiziger is opgedeeld in zeven delen, die onderling weer bestaan uit hoofdstukken met een titel die iets uit het hoofdstuk beschrijft. Gemakkelijk als je iets terug wilt zoeken.
De hoofdstukken zijn van verschillende lengte: Soms onder de 30 bladzijden, soms meer dan 100.

Regelmatig deed De Reiziger mij denken aan De Aardkinderen van Jean M. Auel. Uiteraard niet door de tijd waarin het zich afspeelt, maar wel door de personages en hun eigenschappen.
Claire en Jamie / Ayla en Jondalar.
Ik denk dat liefhebbers van De Aardkinderen zeker plezier zullen beleven aan De Reiziger en vice versa.

Inmiddels ben ik begonnen met het kijken van de Outlander-serie en ben zeker van plan verder te gaan kijken. De acteurs passen goed bij de personages en het verhaal is, op wat details na, vooralsnog (aflevering 4) bijna hetzelfde als dat in het boek.

De Reiziger is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com als e-book en als paperback. Als je het boek via een link op mijn blog bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jouw kost het niets extra.

Voor klanten van KPN is het e-book nog steeds gratis verkrijgbaar. Gewoon in je winkelmandje doen en de cadeaucode van KPN invoeren.






Follow on Bloglovin

dinsdag 12 december 2017

Voor ik je loslaat - Marieke Nijkamp

"'Er hoeft niet altijd een happy end te zijn. Eén keer gelukkig is ook goed. Of soms gelukkig. Hoop. Hoop geeft onze pijn betekenis.'"

(blz. 106)



Omslagtekst:

Corey en Kyra groeien samen op in het afgelegen plaatsje Lost Creek in Alaska en zijn hun hele jeugd onafscheidelijk. Tot Corey verhuist. Het afscheid is moeilijk, maar Corey belooft terug te komen om haar vriendin op te zoeken.

Een paar dagen voor het zover is, krijgt Corey het schokkende bericht dat Kyra dood is aangetroffen - drijvend onder het ijs. Ze is er kapot van en kan niet geloven dat Kyra zelfmoord heeft gepleegd, zoals wordt gesuggereerd. Ze voelt gewoon dat er iets niet klopt.

Eenmaal terug in haar geboorteplaats groeit haar wantrouwen en raakt ze er steeds meer van overtuigd dat Lost Creek geheimen heeft, geheimen die ze niet begrijpt, maar die haar de koude rillingen bezorgen. In de donkere winter van Alaska gaat ze op zoek naar antwoorden terwijl de sfeer in het dorp steeds grimmiger wordt...."

Mijn mening:

Was je vorig jaar onder de indruk van 54 minuten? Ik wel. Maar dat ben ik nu nog veel meer van Voor ik je loslaat. De verhalen zijn niet met elkaar te vergelijken, behalve dat ze alletwee goed geschreven zijn. 

In Voor ik je loslaat worden veel verschillende thema's behandeld. Een belangrijk onderdeel van het verhaal is de bipolaire stoornis van Kyra, het meisje dat zelfmoord gepleegd zou hebben. Haar manische en depressieve episodes zijn van grote invloed op haar leven en dat van de mensen om haar heen, waaronder Corey.

Corey is op zoek naar de waarheid, waarbij ze regelmatig een sprong terug maakt naar vroeger, naar hoe Kyra was, en of dat misschien een sleutel is naar wat er nú gebeurd is. 

"'Je weet niet wat er is gebeurd toen jij weg was.' 

'Ik heb vier dagen om dat uit te vinden.' 

'Wat zou je kunnen ontdekken?' 

'Haar kant van het verhaal. Verhalen waren zo belangrijk voor haar. 

Ik moet het hare onthullen en in ere houden.'"

(blz. 72)

Een hele opgave als ze door het hele dorp wordt tegengehouden. Bijna niemand wil haar vertellen wat er is gebeurd.Volgens hen was Kyra gelukkig, maar was het niet te voorkomen dat het zo afliep. Want: "Geen enkele ster kan eeuwig branden."

Sterren, ook een belangrijk onderwerp. Sterren horen bij de verhalen waar Kyra zo van hield. Sterren horen bij de wetenschap waar Corey zo van houdt. 
Dichterlijke vrijheid versus wetenschap.

"De sterren die we kunnen waarnemen zijn zo ver weg dat het jaren duurt voordat we zien dat ze dood zijn. En ik vraag me af of Kyra misschien allang voordat ik wegging was opgebrand - en dat wij dat gewoon niet hebben gezien."

(blz. 239)

Samen stonden ze sterk. Kyra en Corey. Samen vochten ze tegen hun angsten.

"'Angst,' (...) 'We gaan vechten tegen angst.' (...) 'Door onze angst toe te laten. We moeten onze angst niet ontkennen. We mogen niet vergeten dat we bang zijn. en we moeten ondanks onze angst doorgaan.'"

(blz. 307)

Nu staat Corey er alleen voor. Ze is een buitenstaander. Ookal blijft Kyra altijd een deel van haar.

"En elke keer dat ik een hoek om ga, blijf ik denken dat ik haar zal zien. Met elk sterrenbeeld dat ik bestudeer, zal ik verhalen verweven met wetenschap."

(blz. 313)

Voor ik je loslaat is opgedeeld in dagen. Die dagen zijn weer opgedeeld in hoofdstukken waar duidelijk bij aangegeven staat wanneer er iets uit het verleden verteld wordt. 
In het boek komen telefoongesprekken en brieven voor, die naast het kopje erboven, te herkennen zijn aan het afwijkende lettertype.

In het e-book zijn die verschillen iets minder duidelijk. Alleen de brieven zijn daar cursief gedrukt. Uiteraard staan de titels boven de hoofdstukken er in de digitale versie ook bij.

De cover van het boek is erg sprekend. Een wak met een verdwaalde handschoen erbij. De cover roept een koud gevoel op. Dat doet het boek zelf ook. Niet alleen door de Alaskaanse kou, maar ook door het verhaal zelf. 
Over de hele cover heen zijn glimmende sneeuwvlokjes gedrukt. 
Als je het boek met dit weer leest (11/12 december, code oranje/rood, sneeuw, lekker binnen bij de verwarming...) zal je je des te beter kunnen inleven.

Een boek vol mooie en pakkende quotes. Een boek waarop ik niets dan positiefs te melden heb. Ik zeg: Lees dan! ;-)

✯✯✯✯✯

Voor ik je loslaat is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com als paperback (€17,99) en als e-book (€9,99). Als je het boek via een link op mijn pagina bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra. 

titel: Voor ik je loslaat
auteur: Marieke Nijkamp
oorspronkelijke titel: Before I let go
vertaling: Ineke van Bronswijk
uitgeverij: HarperCollins

ISBN: 978 94 027 0056 5
aantal pagina's: 320
verschijningsdatum: december 2017

Koop bij bol.com

woensdag 29 november 2017

Mijn verlangen - Jodi Ellen Malpas

Titel: Mijn verlangen
auteur: Jodi Ellen Malpas
Originele titel: The Forbidden
vertaling: Gabriëlla van Karsbergen
uitgeverij: Xander Uitgevers BV
ISBN: 978 94 0160 792 6
aantal pagina's: 368
verschijningsdatum: november 2017

Koop bij bol.com


Een paar weken geleden werd ik door Xander Uitgevers gevraagd of ik mee wilde doen aan de blogtour van het nieuwe boek van Jodi Ellen Malpas.
Omdat ik al eerder boeken van Jodi Ellen Malpas las en die me wel bevielen, vond ik dat wel een goed idee.
Dus, bij deze mijn recensie van Mijn Verlangen:


Omslagtekst:

Annie is nog nooit écht verliefd geweest. En door haar drukke baan als architect heeft ze eigenlijk ook geen tijd om te daten. Maar dan ontmoet ze tijdens een avond uit de mysterieuze Jack. Hun aantrekkingskracht is onweerstaanbaar.

Na een onvergetelijke nacht samen denkt Annie Jack nooit meer terug te zien, totdat blijkt dat hij de aannemer is van haar nieuwe project en ze samen moeten werken... Annie en Jack hebben moeite om werk en privé gescheiden te houden. Zijn ze in staat de verleiding te weerstaan of is de aantrekkingskracht sterker?

Mijn mening:

Een boek waarbij je al snel in het verhaal zit en ook niet lang op actie hoeft te wachten. Jack maakt een geweldige eerste indruk. Lekker brutaal. Door zijn losse gedrag, wordt Annie ook al snel wat losser. 

"Langzaam komt hij dichterbij en brengt mijn hand naar zijn mond. Ik kijk gefascineerd toe hoe hij langzaam het zout van mijn hand likt, zijn ogen op de mijne gericht. Dan slaat hij de tequila achterover. Als ik nu dood zou neervallen, zou ik zonder twijfel sterven als een gelukkig vrouw."

(blz. 30)

De uitkomst van boeken als dit is natuurlijk vaak vrij voorspelbaar. Vraag is of de weg ernaar toe dat ook is. Wat dat betreft is Mijn verlangen wel een origineel verhaal. 

Helaas zijn mannen in boeken in de meeste gevallen niet zo stoer en sexy als ze op het eerste gezicht lijken en worden ze vaak stukje bij beetje afgebroken tot een lieve zorgzame man. (Waar je in het echte leven uiteraard ook veel meer aan hebt.)
Ook Jack blijkt een hele geschiedenis te hebben. Sommige stukken daarvan zijn nog niet eens geschiedenis. Gelukkig wordt hij niet helemáal afgebroken.
De gebruiksaanwijzing van de 29-jarige Annie is iets minder ingewikkeld. 

Romantiek, erotiek, spanning en humor:
Mijn verlangen is een heerlijk boek om gewoon lekker ontspannen te lezen. Daarbij zitten er genoeg spannende en uitdagende stukken in dat je niet zo gemakkelijk in slaap valt terwijl je zit te lezen.

Verhalen die na het lezen snel weer naar de achtergrond verdwijnen. Maar hoe erg is dat?

Wat mij betreft horen dit soort boeken er af en toe gewoon tussen te zitten en mag het best pleasure zonder guilt zijn. 

Meer Jodi Ellen Malpas? Klik hier voor mijn recensies van de Mijn man-serie.

Mijn verlangen is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com. Zowel als paperback (€17,99) als e-book (€6,99). Bestel je een boek via een link op mijn blog, dan ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra. 


InstagramFollow on Bloglovin

donderdag 9 november 2017

Dagboek van een getuige - Astrid Holleeder

De opvolger van Judas, een must-read, of een uitgemolken verhaal?

Begin dit jaar was ik erg onder de indruk van Judas, dat was voor mij een trigger om Dagboek van een getuige ook te willen lezen.
Maar... ik twijfelde. Was alles niet al verteld? Daar kwam bij dat ik de cover wel erg leeg vond. Of is er in het geval van dit boek geen mooie cover nodig en verkoopt het verhaal zichzelf wel?

In de boekhandel pakte ik het boek in handen en las de eerste paar bladzijden. En ja, ik wilde verder lezen, dus kocht ik het boek.

Afgelopen weekend ging ik er eens gemakkelijk voor zitten en las het boek in één ruk uit.



Omslagtekst:

Na het verpletterende - en megasuccesvolle - boek Judas, komt Astrid Holleeder nu met een verrassend intieme opvolger: Dagboek van een getuige. Waar Judas het verhaal is over de beslissing om te getuigen tegen haar broer Willem Holleeder, gaat Dagboek van een getuige over de consequenties van die ingrijpende beslissing. Wat zijn de gevolgen geweest voor het leven van de familie Holleeder: voor moeder Stien, zus Sonja, de kinderen en hun partners, de kleinkinderen, en vooral: Astrid zelf?

Dagboek van een getuige geeft een inkijk in het leven van iemand die noodgedwongen moet onderduiken en voor wie niets 'normaal' is. Van boodschappen doen tot een dagje naar het strand met de kinderen: niets is zonder risico. Of daar ooit verandering in komt, zal de toekomst leren. In 2018 vindt het proces tegen broer Willem plaats.

Dagboek van een getuige is een onthullend boek over hoe justitie met 'gewone' burgers omgaat, en is het ontroerende relaas van een vrouw die afscheid heeft moeten nemen van een werkzaam leven, van een moeder die probeert het goede te doen voor haar kinderen en kleinkinderen, van een zuster en vriendin die haar omgeving altijd op sleeptouw neemt, én van een getuige in de zaak tegen haar broer: Astrid Holleeder.

Mijn mening:

Omdat mijn verwachtingen in de eerste instantie niet heel hoog waren, was ik des te meer onder de indruk.
De schrijfstijl van Astrid is erg fijn om te lezen. Ze schrijft heel... menselijk. De gevoelens, waaronder angst en frustratie komen flink binnen. 

Zoals de titel al doet vermoeden, is het boek opgezet als een dagboek. De gebeurtenissen spelen zich af tussen mei 2016 en augustus 2017 met regelmatig een terugblik naar de jeugd van Astrid.
Samen met Judas zorgt dit voor een heel compleet beeld van het leven van Astrid.

In Judas lag de focus vooral bij Willem Holleeder, nu bij Astrid zelf. Willem is buiten beeld, omdat hij vast zit, maar in Astrids hoofd is hij altíjd aanwezig. 
Ze leeft voortdurend in angst en kan niemand vertrouwen. Justitie beschermt haar onvoldoende, onder andere omdat zij steeds tegen allerlei regeltjes en vooroordelen aanloopt. 

"Hoe kan een rechtssysteem functioneren als vooroordelen het winnen van professionaliteit?

(blz. 85)

In dit boek wordt duidelijk dat het schrijven van Judas Astrids redding van de financiële ondergang is geweest. Maar ook door het schrijven zelf had ze weer een doel.
Als kind verzonk ze in liedteksten en sloot zich zo de situatie thuis buiten. 

"Ik kon het haast niet geloven, maar taal was in alle opzichten mijn redding. Vroeger en nu."

(blz. 81)

Het is vreemd om te beseffen dat dit in Nederland kan. Dat iemand zo in angst moet leven door een heel realistisch gevaar wat haar boven het hoofd hangt. 
Als ik zorgeloos op de fiets naar mijn werk rijd, besef ik des te meer wat een voorrecht dat eigenlijk is .
Een voorrecht waarvan ik hoop dat Astrid en haar familie dat ook ooit weer zullen hebben. 

Dagboek van een getuige is o.a. bij Bol.com verkrijgbaar als paperback en e-book.
Als je het boek via één van de links op mijn pagina bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra. 

Titel: Dagboek van een getuige
auteur: Astrid Holleeder
uitgeverij: Lebowski
ISBN: 978 90 488 4351 0
aantal pagina's: 272
verschijningsdatum: oktober 2017




Koop bij bol.com


InstagramFollow on Bloglovin

zaterdag 4 november 2017

De man de zijn schaduw zocht (Millenium #5) - David Lagercrantz

Toen ik twee jaar geleden Wat ons niet zal doden  van David Lagercrantz las, wist ik niet of dat vervolg op de Millenium-serie van Stieg Larsson een eenmalig iets was, of dat er nog een vervolg zou komen. Gelukkig bleek dat wel zo te zijn en verscheen in september van dit jaar De man die zijn schaduw zocht.
Het boek is iets minder dik dan voorgaande delen, zeker als je hem met de delen van Stieg Larsson vergelijkt, die hadden alledrie vijf- zeshonderd pagina's.
(Ik kan me nog precies herinneren wanneer en waar ik ze las. Ik was een kerstvakantie lang in de ban van Millenium.)

Dat is voor mij gelijk een kenmerk van een heel goed boek: Hij laat een blijvende indruk achter.
Nog een kenmerk: Daarna weet je niet zo goed wat je moet gaan lezen.

Dat gevoel heb ik nu, na De man die zijn schaduw zocht ook. Of hij een blijvende indruk achterlaat, dat weet ik nog niet.

Omslagtekst

Lisbeth Salander zit voor korte periode in de gevangenis. Ze probeert zich zoveel mogelijk afzijdig te houden van haar medegevangenen om conflicten te vermijden. Wanneer ze het toch opneemt voor een jonge vrouw uit Bangladesh in de cel naast haar, wordt ze onmiddellijk uitgedaagd door de bendeleidster Benito.

Holger Palmgren bezoekt Lisbeth en vertelt haar dat hij documenten heeft ontvangen over hoe slecht ze als kind door de autoriteiten is behandeld. De sporen leiden naar een zekere Leo Mannheimer, partner van een welgestelde effectenhandelaar. Hoe is zijn verleden verbonden aan dat van haar? Lisbeth vraagt Mikael Blomkvist, zonder verdere toelichting, onderzoek naar deze Leo te doen. Ondertussen worden de dreigingen van Benito en haar bende aan Lisbeths adres steeds serieuzer.

In DE MAN DIE ZIJN SCHADUW ZOCHT vertelt David Lagercrantz een razend spannend verhaal over het misbruik van autoriteiten, eremoord en de schaduwen uit Lisbeths jeugd die haar nog steeds achtervolgen.
(tekst overgenomen van Bol.com)

Mijn mening:

Zoals ik net al liet doorschemeren, vond ik ook dit deel van Millenium weer erg goed. De focus lag erg op Lisbeth Salander en dat is mooi, want dat is mijn favoriet.
Ze was weer net zo slim, stoer en sterk als in de andere boeken. 

Mikael doet in opdracht van Lisbeth onderzoek naar Leo Manneheimer en doordat hij het gevoel heeft dat hij haar wat verschuldigd is, is hij flink vasthoudend.

"Jij maakt ons allemaal een beetje paranoïde, Mikael; dat weet je. Bij jou gaan we addertjes onder het gras vermoeden."


De opbouw van het boek was herkenbaar. Het is opgedeeld in verschillende delen, die op zichzelf weer zijn opgedeeld in hoofdstukken met een datum als titel.

Het verhaal speelt zich af in voor het grootste deel af in Stockholm en veelal op plaatsen die al bekend zijn van de vorige delen. 
Het verhaal speelt zich af in de laatste twee weken van juni met regelmatig een uitstapje van zo'n anderhalf jaar terug in de tijd, naar het verleden van Leo Mannheimer.

"Het leven is vaak het mooist van een afstandje. Maar dat begreep hij op dat moment nog niet."


Het is een heel toegankelijk, goed leesbaar boek. In Wat ons niet zal doden zaten nogal wat ingewikkelde stukken met wiskundige bewerkingen van Lisbeth. Nu onderzoekt ze ook wel, maar wordt dat iets minder gedetailleerd besproken. 

Ik denk (en hoop) dat er weer een opening is voor een zesde deel. 

De man die zijn schaduw zocht is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com als hardcover, paperback en e-book.
Als je heb boek via een link op mijn pagina bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra. 


Titel: De man die zijn schaduw zocht
auteur: David Lagercrantz
Originele titel: Mannen som sökte sin skugga
Vertaald uit het Zweeds door Geri de Boer
uitgeverij: Signatuur
ISBN: 978 90 449 7558 1 (e-book)
aantal pagina's: 400
verschijningsdatum: september 2017

Bekijk op bol.com


InstagramFollow on Bloglovin