Boeken algemeen

zondag 11 januari 2015

Volle maan (Dolfje Weerwolfje #2) - Paul van Loon

Zolang ik niet alle Dolfje Weerwolfje boeken voorgelezen heb, blijven ze ook hier tevoorschijn komen :-).
Voor het eerst begint het me af en toe te storen dat we ze niet op de goede volgorde lezen. Ook mijn zoontje begint vragen te stellen. Zo wilde hij graag weten hoe mevrouw Krijtjes geworden was zoals ze is in Meermonster, het nieuwste Dolfje boek.
Mijn oudste zoontje dacht dat het misschien zo gekomen was in De Boze Drieling. Die wilden we daarom gaan lezen, helaas was die uitgeleend bij de bibliotheek. Inmiddels hebben we hem wel in huis, maar hebben we bedacht dat we vanaf nu vanaf boek 1 gaan kijken welk boek we nog niet gelezen hebben en dat dan eerst doen.
Dat betekent dat we hierna gaan lezen in Weerwolvenbos. Die ligt al voor ons klaar bij de bieb :-).
Vanmiddag gaan we die kant nog even op, zodat ik vanavond weer verder kan voorlezen.

Hiernaast staat een overzicht van wat we al hebben gelezen. De laatste drie zijn ook te vinden op mijn blog.


In Volle Maan gaat Dolfje op schoolkamp naar het bos. Timmie is ziek, dus die kan niet mee. Jammer, maar het geeft niet. Noura gaat wel mee, en dat is ook leuk!
Gelukkig is het geen volle maan in de dagen van het kamp volgens de kalender thuis.
Maar op de eerste avond van het kamp blijkt het tóch volle maan te zijn. En dat terwijl Dolfje met de hele klas in het bos is. Wat moet hij nu doen? Hij gaat er vandoor. In zijn eentje het bos in.

Thuis maakt iedereen zich zorgen om Dolfje. Ze zijn erachter gekomen dat het toch volle maan is. Vader, moeder en Timmie bedenken een manier om Dolfje te helpen. Wie kan dat nou beter doen dan opa Weerwolf. Timmie gaat, hoe ziek hij ook is, naar opa Weerwolf op zoek.
Gelukkig maar, want volgens opa Weerwolf is er veel meer gevaar in het Zwavelbos  dan ze al dachten...

Een paar vragen aan mijn zoontje aan wie ik het boek heb voorgelezen:
  • Wat vond je van het boek? Heel leuk!
  • Wat vond je er zo leuk aan? Dat Dolfje zich moest verstoppen voor de meester en de kinderen als hij een weerwolf was.
  • Was het een spannend verhaal? Ja!
  • Wat vond je het spannendst? Het antwoord dat ik hierop kreeg ga ik niet opschrijven, omdat ik dan al dingen uit het boek verklap. Het heeft in ieder geval met Noura te maken...
  • Wie vind je het leukst in het boek? Noura
  • Wat vond je van de plaatjes in het boek? Mooi, maar er stonden niet zoveel plaatjes in.
Wij hadden nog een oude druk van het boek. Inmiddels is het boek vernieuwd met gekleurde plaatjes.
Op de website van Paul van Loon staat dat alle boeken van Dolfje opnieuw worden uitgebracht met een kleuriger omslag en met alle plaatjes in het boek in kleur. Mooi!

5094267Titel: Volle maan
auteur: Paul van Loon
illustraties: Hugo van Look
uitgeverij: Leopold
ISBN: 
9789025845858
aantal pagina's: 182
verschijningsjaar: 1999






16 opmerkingen: