Boeken algemeen

maandag 30 juni 2014

De tovenaar van Oz - Geronimo Stilton - Lyman Frank Baum

Wizard title page.jpgGeronimo Stilton heeft enkele van zijn lievelingsboeken uit de jeugdliteratuur na verteld. Zo ook De tovenaar van Oz. Het originele verhaal hiervan werd in het jaar 1900 geschreven door Lyman Frank Baum. Hij had het eigenlijk zomaar opgeschreven voor zijn eigen kinderen en hun vriendjes, maar het boek werd een bestseller. Omdat het zo'n succesverhaal was, schreef Baum daarna nog elf boeken over het land van Oz.

Geronmo Stilton is niet echt de naam van de schrijver van het boek. De boeken zijn gebaseerd op de ideeën van de schrijfster Elisabetta Dami en worden geschreven door verschillende auteurs. De serie wordt uitgegeven door uitgeverij De Wakkere Muis. Geronimo Stilton is een fictieve verslaggever in de vorm van een muis. De serie is inmiddels al in 35 talen te lezen.

Nadat we begin deze maand het boek Een diefstal om van te smullen van Geronimo Stilton hadden gelezen, wilde mijn zoontje gelijk door in het volgende Geronimo boek. Ditmaal een boek die ik zelf had uitgezocht omdat ik erg nieuwsgierig was naar deze versie van De Tovenaar van Oz.
Ik kan me nog herinneren dat ik de tekenfilm van de Tovenaar van Oz vroeger heel spannend vond. Die tekenfilm heeft echt indruk op mij gemaakt. Ik weet zelfs nog gedeeltes van het liedje ervan :-). Het boek heb ik nooit gelezen.
Gelukkig vond Alessio (7) dit boek, net als ik, erg leuk. Iedere avond wist hij er nog wel een hoofdstukje voorlezen bij te smokkelen.

Het verhaal gaat over Dorothy, een muizenmeisje uit Kansas. Als er op een dag twee tornado's tegelijk langs haar boerderij komen, vliegt Dorothy met huis en al de lucht in. Ze landt in een vreemd land: Het land van Oz. Gelukkig is haar hondje Toto bij haar.
In het land van Oz woont een machtige tovenaar en in iedere windstreek woont een heks. Twee slechte en twee goede. Eén van de heksen is verslagen op het moment dat het huis van Dorothy na de storm op haar terecht kwam. Alleen haar zilveren schoentjes bleven achter. 
Op die schoentjes gaat Dorothy op pad. 
Onderweg komt ze vijanden tegen, maar ontmoet ze ook drie goede vrienden. De vogelverschrikker, de blikken houthakker en de laffe leeuw. Alledrie gaan ze met haar mee naar de tovenaar van Oz. Dorothy wil dat de tovenaar haar de weg naar huis wijst, de vogelverschrikker wil graag verstand, de blikken houthakker een hart en de laffe leeuw moed.
Onderweg blijkt al snel dat ze dat eigenlijk allemaal al hebben, zonder dat ze het zelf beseffen.
De tovenaar van Oz wil hen alleen geven wat ze willen als ze de laatste slechte heks verslaan. Het lijkt een onmogelijke opgave, maar samen staan de vrienden sterk. 

Net als dat ik vroeger de tekenfilm erg spannend vond, vond Alessio dat van dit boek.
Hij leefde erg mee met het verhaal en de personages. Ik vond het leuk dat hij al heel snel doorhad dat de vogelverschrikker eigenlijk heel slim was, de houthakker heel lief en de leeuw heel moedig.
Hij vond het knagerinnetje Dorothy erg lief en leuk. Het leukste personage uit het boek.
Erg grappig vond hij dat de tovenaar van Oz eigenlijk maar een valsspeler was. De illustraties in het boek zijn erg mooi en kleurrijk.
Al met al dus een leuk boek, zeker de moeite van het voorlezen waard. Het verhaal is niet verpest door het feit dat Dorothy ineens een muisje in plaats van een meisje was.


Natuurlijk ben ik speciaal voor deze blogpost net nog even op zoek gegaan naar een filmpje van de Tovenaar van Oz. Het intro stond op Youtube. Superleuk om weer eens terug te zien. Echt jeugdsentiment.























Geen opmerkingen:

Een reactie posten