Boeken algemeen

zondag 8 juni 2014

Een diefstal om van te smullen - Geronimo Stilton



Ik weet dat meerdere Nederlandse auteurs het concept van Geronimo Stilton niet toejuichen. De serie valt vaak in de prijzen. Dat lijkt niet helemaal eerlijk, aangezien de boeken niet 1 auteur hebben, maar geschreven en getekend wordt door verschillende auteurs.
Op Wikipedia heb ik me wat meer verdiept in het succesvolle Wakkere Muis concept.
Ik vind het niet echt wat toevoegen als ik dat in mijn eigen woorden ga overnemen, dus bij deze de link.

Dit avontuur begint met het afspraakje van Geronimo Stilton met Patty Spring. Een afspraakje dat door allerlei, voor de lezer, grappige gebeurtenissen volledig in de soep loopt.
Speurneus Teus heeft Geronimo nodig om een belangrijk schilderij op te sporen. Het schilderij 'Triomf viert zijn triomf net Tiramisu' is tijdens restauratiewerkzaamheden gestolen. Bij de restauratie is iets bijzonders ontdekt: In het schilderij is het recept voor de perfecte tiramisu verwerkt.
Dat wil Slemper Smikkelaar, eigenaar van de tiramisufabriek, natuurlijk graag in handen krijgen. 
Na een spannende speurtocht door de fabriek vinden Teus Speurneus en Geronimo Stilton het schilderij weer terug. Nu moeten ze nog iets bedenken om het in handen te krijgen.

Mijn zoontje van 7 vond het een leuk boek. Het stuk waarin ze de boef lieten struikelen vond hij het leukst.
Ook dat Geronimo Stilton wel 100 Tiramisu's moest proeven was erg grappig. Er waren ook wel een paar heel spannende stukjes bij. Er staan mooie tekeningen in het boek.
Volgende keer wil hij wel weer een boek van Geronimo Stilton van de bibliotheek lenen.

Het boek is geschreven in de kenmerkende stijl van de Geronimo Stilton boeken. Veel woorden in de tekst zijn in een ander lettertype en kleur gedrukt.
Ik kan me voorstellen dat dat voor een kind een leuke manier van lezen is. Toch vind ik het zelf niet altijd even overzichtelijk. Bij sommige woorden moest ik ook echt even heel goed kijken naar wat er nou precies stond.
Voor een 7-jarige staan er nog best veel moeilijke woorden in het boek. Gelukkig gaf mijn zoontje zelf wel aan als hij een woord niet begreep, zodat ik het gelijk uit kon leggen.
Om zelf te lezen wordt dit boek aangeraden aan kinderen vanaf 9 jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten