Boeken algemeen

maandag 21 december 2015

Opa vlucht - David Walliams

Zaterdag kreeg ik een superleuk pakketje van Clavis: Het nieuwste boek van David Walliams. Opa vlucht.



Zodra ik het boek waarin ik bezig was uit had, ben ik erin begonnen.
En aangezien kinderboeken toch meestal net iets vlotter lezen dan boeken voor volwassenen, had ik hem dezelfde avond nog uit. Net als Jack en opa vlóóg ik door het boek heen.

Beschrijving

De opa van Jack was ooit een gevreesd gevechtspiloot. In de Tweede Wereldoorlog verdedigde hij zijn vaderland, vliegend in een razendsnelle Spitfire. Maar nu is opa vooral een oude en verwarde man, die zijn oorlogsavonturen elke dag opnieuw beleeft …

Daarom besluiten de ouders van Jack om hem naar een bejaardentehuis te sturen. Jack en zijn opa plannen meteen een originele ontsnappingsstunt, maar de gemene directrice juffrouw Knor doet alles om die te verhinderen.

Een grappig en ontroerend avonturenverhaal van David Walliams, opperbevelhebber van de Britse boekenhumor.
Voor lezers vanaf 9 jaar.
(tekst overgenomen van Clavisbooks.com)


Ik weet het zeker, dit boek ga ik nog een keer lezen. Voorlezen welteverstaan. Aan mijn klas, als we over een poosje over de Tweede Wereldoorlog gaan werken met geschiedenis.

Dat is namelijk één van de belangrijkste thema's in dit boek. Het is geen zwaar verhaal, er zit veel fantasie in en toch zit het vol informatie over de Tweede Wereldoorlog. Niet van Nederlandse kant, maar van de Engelse.
Het boek speelt zich af in 1983. Jack is 12 jaar oud, maar de herinneringen van opa nemen hem en de lezer mee naar 1940.

"Het heden begon steeds meer te vervagen tot zwart-witte flarden terwijl het verleden almaar prachtiger en kleurrijker werd."


Achterin het boek staat een woordenlijst, waarbij meer feitelijke informatie over de herinneringen van opa wordt gegeven.

Jack is een enorme fan van opa's oorlogsverhalen én gevechtsvliegtuigen en speelt het 'spel' dan ook graag met opa mee.
Hij is helaas nog de enige die opa begrijpt.

"Je moet naar opa's eigen wereld toe als je tot hem wilde doordringen."


Alhoewel de situatie best zielig is, gebeuren er heel veel grappige dingen in het boek. De plaatjes die erbij staan, maken het nog lachwekkender.

"Klaag NIET over de thee. We weten dat het naar iemands badwater smaakt waarin GEPLAST werd. Dat is ook zo."


Net als bij boeken van bijvoorbeeld Geronimo Stilton wordt er op een speelse manier gebruik gemaakt van de lettergrootte en het lettertype.

De personages zijn geweldig goed neergezet!

Lees hier mijn recensie van Broodje rat, een ander boek van David Walliams.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes


Titel: Opa vlucht
auteur: David Walliams
illustraties door: Tony Ross
Originele titel: Grandpa's Great Escape
vertaling: Roger Vanbrabant
uitgeverij: Clavis
ISBN: 978 90 448 2644 9
aantal pagina's: 397
verschijningsdatum: november 2015


Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten