Boeken algemeen

zondag 17 mei 2015

De Elite (De Selectie #2) - Kiera Cass

"Je weet dat je iets bijzonders hebt gevonden en dat wil je nooit meer loslaten. En iedere seconde dat je het hebt, ben je bang het te verliezen."



De Verenigde Staten in de toekomst. Door meerdere oorlogen verscheurd en weer aan elkaar geplakt compleet met kastensysteem. Om orde te scheppen in de chaos.
Om de kroonprins aan de vrouw te helpen is er een speciale selectieprocedure, waarbij America Singer is doorgedrongen tot de Elite. De laatste 10.
America begon met tegenzin aan De Selectie, maar blijkt toch erg goed met prins Maxon op te kunnen schieten.
'Helaas' is ook haar ex-vriendje Aspen ten tonele verschenen en wordt America verscheurd door twijfel. Aspen die ze door en door kent en die haar veiligheid te bieden heeft, of Maxon die haar een prinses en uiteindelijk koningin zal maken.

"Was ik een Vijf of een Drie? En wat zou ik zijn als dit achter de rug was: een Twee of een Eén? Zou ik mijn dagen slijten als vrouw van een officier of als vrouw van een koning?"


De concurrentie is moordend. De anderen stellen alles in het werk om Maxon voor zich te winnen. Of het nou om hem gaat, of om de troon, dat is maar de vraag bij sommige deelnemers.
In het paleis zijn regelmatig onveilige situaties door aanvallen door rebellengroepen. Ontevreden burgers.
Niet iedereen is het blijkbaar eens met de manier waarop Illea geregeerd wordt. En misschien hebben ze daar ook wel reden toe.

Het verhaal op zich is boeiend. Toch weet ook dit boek mij, net als deel 1, de Selectie niet te pakken. Ik kan er niet precies de vinger op leggen hoe dat komt. Misschien ben ik hier te oud voor ofzo, of toch weer teveel gedoe om uiterlijk en kleding?
Aan de andere kant zou het verhaal me dan juist aan moeten spreken, omdat America dit allemaal ook niet perse nodig vindt, al merk ik wel dat ze, in tegenstelling tot in het vorige deel, al wel wat aan de situatie gewend raakt.
Ik had de neiging om recensies met spoilers te gaan lezen, zodat ik deel 3 niet meer 'hoef' te lezen, maar ik denk toch dat ik maar wel doorlees. Het gaat per slot van rekening niet om een boek van 500 bladzijden.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

De elite - SelectietrilogieTitel: De Elite
auteur: Kiera Cass
Originele titel: The Elite
vertaling: Hanneke van Soest
uitgeverij: Van Goor
ISBN: 978 90 00 33837 5 (e-book)
aantal pagina's: 227
verschijningsdatum: september 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten