Boeken algemeen

maandag 11 mei 2015

De betrokkenen - Anita Larkens

'Ik weet wie het gedaan heeft.' 
'Wie?' 
'Ik kan het niet zeggen.'
'Schrijf het dan op.'
'Correctie: ik wil het niet zeggen.'
'Mijn god.'
'Jouw god. Niet de mijne. Niet meer.'


Een psychologische thriller. Veel psychologie. Weinig thriller. Wel een boeiend en meeslepend verhaal.

Het verhaal gaat over de (asociale) familie Hoft, waarvan er zes kinderen omkomen bij een brand. Slechts één overleeft. Eliza. Heftig getraumatiseerd.
Nora Drijver is documentairemaker en ziet wel een verhaal in de tragische gebeurtenis. Ze interviewt de 14-jarige Eliza en andere betrokkenen.
Eliza is opgevangen door de ouders van haar beste en welgestelde vriendinnetje Jade, maar waar ze troost hoopt te vinden gebeurt het tegenovergestelde. Jade verdwijnt en daarmee Eliza's net nieuw verworven veilige thuis.
Hoe meer Nora met haar film vordert, hoe meer ze zelf betrokken raakt. Of ze nou wil of niet.
De brand blijkt slechts een tipje van een sluier die veel te verbergen heeft.

Ik verwachte een spannende thriller. Spannend was het wat mij betreft niet heel erg. Wel meeslepend. Er is al snel bekend hoe de brand is ontstaan. Brandstichting. De manier waarop de dader er vervolgens over praat deed mij bijna de maag omkeren. Vreselijk.
Ook de manier hoe Eliza in het begin over de situatie denkt een praat is erg heftig. 

"Ik hoor bij de familie die door de hitte aan haar beddenframes is geklonken."

Omdat al zo snel duidelijk was wat er bij de brand gebeurd was, was het logisch dat er dus meer aan de hand was. Er werd een ware beerput opengetrokken.

~Van de buitenkant gezien is niets (of niemand) wat het lijkt.~

Er wordt veel aandacht besteed aan het feit dat Eliza dyslectisch is. Ze leest graag, maar heeft er veel moeite mee. De vader van Jade, Victor, helpt haar stap voor stap vooruit met lezen.
Eliza vergelijkt zichzelf en haar leven met dyslexie.

"Mijn leven is dyslectisch. Er missen stukken en de rest ligt door elkaar."

Een erg treffende omschrijving vond ik. 

In het boek staan verschillende personages centraal. Eliza, Nora en Luuk. Luuk was de buurman van de familie Hoft voordat hun huis in vlammen opging. Hij is getuige van de brand geweest en kende de familie en was daarom van belang voor Nora's film.

Op meerdere personages is de volgende quote, die regelmatig terugkomt in het boek van toepassing:

"Anger is pain and fear in disguise."

Pijn en angst die verwerkt moeten worden.

De betrokkenen is na Schaduwdochter de tweede psychologische roman van Anita Larkens en is gebaseerd op ware gebeurtenissen.
Welke gebeurtenissen ervan precies waargebeurd zijn is mij niet bekend. Maar de gebeurtenissen in het verhaal zouden in het echte leven veel stof doen opwaaien.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

24843481Titel: De betrokkenen
auteur: Anita Larkens
uitgeverij: De Crime Compagnie
ISBN:  9789461091888 (ebook)
aantal pagina's: 332 
verschijningsdatum: april 2015






Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten