Boeken algemeen

dinsdag 26 september 2017

De Griezelbus #1 - Paul van Loon




Toen ik 10 jaar was, las ik op school voor het eerst De Griezelbus. Stukken uit het boek zijn me altijd bijgebleven. Bijvoorbeeld de buschauffeur, maar ook het gevoel dat de verhalen bij me opriepen.
Nu, 25 jaar later heb ik hem herlezen. Ik wilde eens kijken of ik het nog steeds zo'n indrukwekkend boek vond. 

De Griezelbus heeft de afgelopen jaren een aantal keer een metamorfose ondergaan, waarvan deze voor het 25-jarig jubileum toch wel de mooiste is.
Wat wil je ook met een afbeelding van Ien van Laanen. (o.a. bekend van de boekomslagen van Harry Potter)

De versies van deel 2, 3, 4 en 4,5 zijn ook vernieuwd.

Kinderboekenweek

Behalve door het 25-jarig jubileum, staat De Griezelbus extra in het zonnetje (of liever de maneschijn), doordat het boek één van de kerntitels van de komende kinderboekenweek is.
Het thema van de kinderboekenweek 2017 is Gruwelijk Eng!, daar past De Griezelbus natuurlijk perfect bij.

Afgelopen weken besprak ik al meer kerntitels van de kinderboekenweek:


De Griezelbus 1

De nieuwe versie van De Griezelbus kreeg ik afgelopen week op school bij toeval in handen. Ik was van plan om mijn oude versie voor deze recensie te herlezen, maar de kans om die mooie nieuwe te lezen, wilde ik niet laten schieten. 

Omslagtekst:

Tijdens de Kinderboekenweek nodigt een bekend schrijver een leraar met zijn klas uit voor een speciale tocht met zijn griezelbus. Tijdens de rit zal de schrijver griezelverhalen voorlezen uit zijn nieuwe boek. Hierbij gebruikt hij een aantal voorwerpen die hij in de bus heeft uitgestald. Maar naarmate de tocht vordert, blijkt dat iemand in de bus een akelig geheim heeft. Of zijn er meer die iets verbergen?

Mijn mening:

Ik heb De Griezelbus 1 wederom met veel plezier gelezen. 
Doordat het boek uit verschillende verhalen bestaat (met als rode draad het verhaal van de kinderen die meerijden in de Griezelbus), leest het boek lekker vlot weg en is het ook nog eens een perfect voorleesboek, want je kunt gemakkelijk iedere dag een verhaal voorlezen.
Ik heb in elk geval nu al zin om mijn eigen kinderen eruit voor te lezen. Maar eerst hou ik het voor hun nog even bij Dolfje Weerwolfje ;-). Aan de kinderen in mijn klas kan het natuurlijk wel.

Ieder verhaal dat door de schrijver wordt voorgelezen heeft een 'gesloten' einde. Toch blijft er iedere keer nog een kleine opening naar de zogenaamde realiteit en blijft voor de kinderen in de bus de vraag hangen of het nou om een fictief of een waargebeurd verhaal ging. Lekker creepy.

Natuurlijk zijn de verhalen voor kinderen griezeliger dan voor volwassenen, misschien griezeliger voor de kinderen van toen, dan voor die van nu, met alles wat ze op tv, in games en op social media tegenkomen, maar ik weet bijna zeker dat De Griezelbus ook na 25 jaar nog een onuitwisbare indruk op lezers achter zal laten.

Bij het verhaal van Het Schilderij vroeg ik me af of Thomas Olde Heuvelt zijn Hex misschien wel een beetje gebaseerd heeft op Loena met het boze oog.

De Griezelbus 1 is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com (€13,99). Als je de mooie hardcover via mijn pagina bestelt, ontvang ik daarvoor een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes
Titel: De Griezelbus 1
auteur: Paul van Loon
illustraties: Ien van Laanen
uitgeverij: Leopold
ISBN: 
9789025871406
aantal pagina's: 176
verschijningsdatum: oktober 2016






Koop bij bol.com

2 opmerkingen:

  1. Ik was vroeger echt groot fan van deze serie! Heb ook wel weer eens zin om ze nog eens te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Doen! :-)
      Ik heb de andere delen nog nooit gelezen, maar heb ze wel klaarliggen, dus ga ze zeker binnenkort lezen.

      Verwijderen