Boeken algemeen

zaterdag 13 december 2014

Sprookjesmaand: Van de visser en zijn vrouw

"Mannetje, mannetje Timpe Tee, 
botje, botje in de zee, 
ach, mijn vrouwtje Ilsebil
wil iets anders dan ik wil."

Ik bladerde mijn sprookjesboek, dat ik 9 jaar geleden voor mijn verjaardag kreeg, door om te kijken welk sprookje ik graag zou willen bespreken op mijn blog.
Bij het sprookje van de visser en zijn vrouw kreeg ik een soort van flash-back. Ik had hier vroeger namelijk een boekje van. Een boekje met alleen dit sprookje erin. Ik geloof dat ik dat boekje best vaak gelezen heb. Waar het gebleven is, geen idee. Ik kan me niet voorstellen dat ik het weggegooid heb. Binnenkort maar eens bij mijn ouders thuis op zoek...

Op Wikipedia vond ik wat meer informatie over dit sprookje. Er zijn meerdere versies van het sprookje. De gebroeders Grimm hebben de versie van de schilder Runge gebruikt. De versie die ik gelezen heb komt uit de volledige uitgave van 200 sprookjes, verzameld door de gebroeders Grimm.
In de verschillende versies van het sprookje, hebben de personages ook andere namen.

Het sprookje gaat over een visser en zijn vrouw. Ze wonen samen in een omgekeerde po bij de zee.
Op een dag vangt de man tijdens het vissen een pratende bot die beweert dat hij eigenlijk een prins is. Daarop gooit de man de bot terug in zee. 
Bij thuiskomst vertelt de man het verhaal aan zijn vrouw. Zijn vrouw vindt het dom dat haar man geen wens gedaan heeft en stuurt hem terug om alsnog een wens te doen. 
Ze wil graag een hutje om in te wonen in plaats van de stinkende po. 
Met tegenzin doet de man wat zijn vrouw wil. Hij gaat naar zee en roept de vis. 
De vis zegt de man dat hij terug moet keren naar huis, omdat zijn vrouw al heeft wat ze wenste. 
In plaats van dat de vrouw blij is, wenst ze steeds meer. Keer op keer vervult de bot haar wens. Tot ze teveel vraagt: Ze wil net als God worden.
Ook dit keer luistert de visser met tegenzin naar zijn vrouw, wetende dat hij teveel vraagt. 
Dit keer vervult de bot haar wens inderdaad niet, maar geeft haar de oude, stinkende po terug.
En daar zitten ze nog tot op de dag van vandaag...

In sprookjes zit vrijwel altijd een boodschap. Hoogmoed komt voor de val.
En wat mij betreft komt ook duidelijk naar voren dat je niet altijd klakkeloos moet doen wat je echtgenoot zegt ;-). 

Titel: Grimm
verzameld door de gebroeders Grimm
vertaling: Ria van Hengel
illustraties: Charlotte Dematons
uitgeverij: Lemniscaat Rotterdam

verschijningsdatum: 2005
ISBN: 9056375288
aantal pagina's: 558





Follow on Bloglovin

19 opmerkingen: