Boeken algemeen

dinsdag 26 december 2017

De reiziger (Outlander #1) - Diana Gabaldon

titel: De Reiziger
auteur: Diana Gabaldon
oorspronkelijke titel: Outlander
vertaling: Annemarie Lodewijk
uitgeverij: De Boekerij

ISBN: 978 94 602 3693 8
aantal pagina's: 736
verschijningsjaar Nederland: 1999 
Oorspronkelijk jaar van uitgave: 1991
Negende druk 2013



Koop bij bol.com


In deze drukke tijd van het jaar nam ik een paar weken 'blogpauze'. Gewoon lekker lezen zonder een recensie over de gelezen boeken te schrijven.
Maar... Toen begon ik in De Reiziger van Diana Gabaldon en nu móet ik jullie gewoon vertellen wat ik van dit 736 pagina's tellende boek vond.

Een tijd geleden werd mij aangeraden om de Outlander-serie op Netflix te kijken. Daarvoor wilde ik wel eerst het boek lezen. Die leende ik daarom van de bibliotheek. Ik kwam er toen niet aan toe, maar kreeg van KPN een herkansing. Bij KPN kon je als klant namelijk gratis 3 e-books bij Bol.com krijgen als bedankje voor het klant-zijn. Bij die boeken zat onder andere deel 1 van de Reiziger-serie.
Die ben ik toen maar gaan lezen.
Binnen de kortste keren was ik helemaal verzonken in het verhaal over Claire Randall.

Waar gaat het boek over:


Het verhaal begint net na de Tweede Wereldoorlog, wanneer Claire met haar man Frank hun relatie na vijf jaar weer een beetje probeert op te pakken tijdens een reisje naar Inverness, Schotland.
Frank is historicus en erg geïnteresseerd in zijn afkomst, maar ook in de mythen en legenden van het oude Schotland.
Zo komen Claire en Frank op en gegeven moment terecht bij een steencirkel op Craigh na Dun. Via de magische krachten van de steencirkel komt Claire ineens terecht op de Schotse Highlands van 1743, waar de Engelsen op zeer vijandige voet staan met de Schotten.

Claire ontmoet een voorvader van Frank, maar moet al snel uit zijn handen gered worden door de Schotse Jamie.
Ze wordt door hem meegevoerd naar kasteel Leoch, het kasteel van de MacKenzie-clan.

Claire doet er alles aan om te ontsnappen en terug te keren naar Craigh na Dun, om te kijken of ze terug kan keren naar haar eigen tijd.
Toch raakt ze steeds meer gewend aan en verstrikt in het leven in de 18e eeuw ...en aan Jamie, tot ze op een gegeven moment niet meer weet of ze nog wel terug wíl.

Mijn mening:


Eigenlijk was het na De Reiziger mijn bedoeling om eerst seizoen 1 van Outlander op Netflix te kijken, maar ik kon niet meer stoppen met lezen en ben gelijk verder gegaan in het tweede boek: Terugkeer naar Inverness.
Tot nu toe een geweldige serie. Geen idee of ik het tot deel 9 vol ga houden. Vast niet in één keer achter elkaar door, maar wie weet heb ik ze eind 2018 wel allemaal uit. Leuke uitdaging toch?

Claire is een erg leuk personage. Sterk. Door haar tijd als verpleegster aan het front is ze flink grofgebekt. Daar kijken de Schotten flink van op.
Claire heeft in 1743 veel aan haar ervaring als verpleegster en haar interesse voor planten en kruiden.
Waarschijnlijk allemaal zeer waarheidsgetrouw, aangezien schrijfster Diana Gabaldon biologie en zoölogie heeft gestudeerd..

De liefde tussen Frank en Claire is duidelijk voelbaar in de eerste paar hoofdstukken. Dat maakt de tweestrijd waarin Claire later terecht komt erg begrijpelijk, vooral wanneer de spanning tussen Claire en Jamie zich opbouwt.

Ik ben zelf nog nooit in Schotland geweest, maar kan me er door de beschrijving van Diana Gabaldon inmiddels goed een voorstelling van maken.
Wat ik heel bijzonder vond om te lezen, was dat Diana zelf tijdens het schrijven en daaraan vooraf nooit in Schotland is geweest. Ze heeft al haar informatie uit boeken gehaald. Gelukkig was ze, nadat ze wel in Schotland was geweest, nog tevreden over haar omschrijvingen.

De Reiziger is opgedeeld in zeven delen, die onderling weer bestaan uit hoofdstukken met een titel die iets uit het hoofdstuk beschrijft. Gemakkelijk als je iets terug wilt zoeken.
De hoofdstukken zijn van verschillende lengte: Soms onder de 30 bladzijden, soms meer dan 100.

Regelmatig deed De Reiziger mij denken aan De Aardkinderen van Jean M. Auel. Uiteraard niet door de tijd waarin het zich afspeelt, maar wel door de personages en hun eigenschappen.
Claire en Jamie / Ayla en Jondalar.
Ik denk dat liefhebbers van De Aardkinderen zeker plezier zullen beleven aan De Reiziger en vice versa.

Inmiddels ben ik begonnen met het kijken van de Outlander-serie en ben zeker van plan verder te gaan kijken. De acteurs passen goed bij de personages en het verhaal is, op wat details na, vooralsnog (aflevering 4) bijna hetzelfde als dat in het boek.

De Reiziger is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com als e-book en als paperback. Als je het boek via een link op mijn blog bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jouw kost het niets extra.

Voor klanten van KPN is het e-book nog steeds gratis verkrijgbaar. Gewoon in je winkelmandje doen en de cadeaucode van KPN invoeren.






Follow on Bloglovin

2 opmerkingen:

  1. De reeks bestaat uit 8 delen over 9 boeken met een minimum van 600 blz tot wel 1000 blz per boek. Heerlijk en ik lees ze allemaal na elkaar uit! Prachtige reeks maar soms heb ik wel zo iets van 'nou dit hoofdstuk hoefde voor mij echt niet' maar dat is eigen voorkeur. De Netflix reeks wil ik achteraf ook wel eens bekijken maar eerst de boeken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dus nog heel wat voor de boeg. Leuk!
      Dankjewel voor je reactie :-)

      Verwijderen