Boeken algemeen

zaterdag 20 augustus 2016

Halsoverkop - Aline van Wijnen

Uit de Mini Bi-EB van Marina leende ik het boek Halsoverkop van Aline van Wijnen, winnares van de Vriendin schrijfwedstrijd.
Marina was enthousiast en dat maakte mij natuurlijk nieuwsgierig.

Waar gaat het boek over:

Hoofdpersoon Nicole van Klaveren is een echte boekenwurm en verkiest een avondje met boek op de bank vaak boven iets anders.

Nadat ze met haar studie is gestopt, is ze in een kledingwinkeltje gaan werken. Niet een keus waar haar ouders om staan te juichen.

Ze is al zes jaar single en komt niet vaak op plaatsen waar ze eventueel een leuke man zou kunnen ontmoeten.

Werken, lezen, af en toe even bijkletsen met haar vriendinnen Lora en Krista, liefst met een wijntje erbij, dat is wel zo'n beetje hoe haar leven eruit ziet.
Op zich is ze daar best tevreden mee, alhoewel haar vriendinnen haar nog wel eens proberen te koppelen aan een, volgens hun, leuke vent.

In haar lunchpauze gaat Nicole graag even met een boek naar buiten. Lekker even ontspannen lezen in de zon.
Op het pleintje waar ze dat doet, ontmoet ze een man die net als zij geïnteresseerd is in boeken. 
Helaas blijkt hij al snel 'verboden terrein' te zijn.
Toch blijft Nicole in de ban van de Boekenman.

Mijn mening:

Gelijk vanaf de proloog sprak het boek mij aan. Zo'n boekenwurm als Nicole, die de ik-figuur is, ben ik nog niet vaak tegengekomen in een boek. Het schept toch een soort van band, als iemand misschien wel net zoveel leest als ikzelf ;-).

Halsoverkop is een echte chicklit: lekker zorgeloos lezen, want vaak is het verloop van een verhaal als dit wel een beetje voorspelbaar. Maar dat is ook waar je voor kiest als je zo'n boek pakt. What you see, is what you get.
Alhoewel, er zat nog wel een vrij onverwachte wending in het verhaal, die er mede voor zorgde dat ik het boek in een ruk heb uitgelezen.

De vriendschap tussen Nicole, Krista en Lora vond ik erg mooi. Ze zijn er voor elkaar en zijn erg eerlijk tegenover elkaar, hoe verschillend hun levens ook zijn.
Naast de verhaallijn van Nicole, is die van Lora en Krista ook vanaf de zijlijn te volgen.

Waar ik zelf een beetje aan moest wennen, was het tijdsverloop in het boek. Soms was er ineens een vrij lange tijd verstreken van het ene naar het andere hoofdstuk.
Misschien was het duidelijker geweest als de hoofdstukken een tijdsaanduiding gehad hadden.
Toch wende het ook wel. In de eerste paar zinnen van een hoofdstuk wist ik wel waar ik aan toe was. 

Ik ben zeker benieuwd naar een volgend boek van Aline van Wijnen.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Halsoverkop - Aline van Wijnen Titel: Halsoverkop
auteur: Aline van Wijnen
uitgeverij: Zomer & Keuning
ISBN: 9789401908443
aantal pagina's: 207
verschijningsdatum: juni 2016



Koop bij bol.com

InstagramFollow on Bloglovin

1 opmerking: