Boeken algemeen

maandag 28 augustus 2017

Gelezen in de vakantie - deel 1

Aan het begin van deze maand ging ik met deze hele stapel boeken op vakantie naar Italië (Rome, voor het eerst met de tent!).
Aan het eind van de vakantie is het natuurlijk de vraag of ik ze allemaal gelezen heb


Nou, ik heb niet alles gelezen, maar wel zoveel als dit. Mijn e-reader, die bovenop de stapel ligt, heb ik veel gebruikt en op mijn iPad (waar ik normaal gesproken eigenlijk nooit op lees) stond de app van de Zomerbieb waar veel leuke boeken voor mij en de kinderen op te vinden waren.

1. Ten eerste las ik Strijder van Julie Kagawa. Dat is het vierde deel van de Talon-serie. Een serie over draken en drakenstrijders. Talon, Rebellen en St. Joris. Aangezien dit een recensieboek is kom ik er later nog uitgebreider op terug. 


Daarna leek het me handiger om even geen recensieboeken te lezen, omdat ik niet van plan was om in mijn vakantie recensies te gaan schrijven.

2. Dus las ik Helemaal het einde van Lisette Jonkman. Een heerlijk boek om in de vakantie te lezen.

Het boek gaat over leadzangeres Roxanne Renkema. Ze leeft in de VS in een wereldje van seks, drugs, drank en sigaretten. Dat ze niet meer zonder kan en op instorten staat, heeft heeft haar manager eerder door dan zijzelf. Hij stuurt haar terug naar haar ouders op het platteland om daar tot zichzelf te komen.
Ze gaat daar niet alleen terug naar het platteland, maar ook naar haar verleden, dat ze zo hard probeerde te ontvluchten.
Dat Arno deel uitmaakt van dat verleden is duidelijk, maar wat nou precies het probleem is?
Stukje bij beetje, met vallen en opstaan, komt het tot een ontknoping.




3. Voor ik op vakantie ging, kreeg ik mijn gewonnen exemplaar van Uitverkoren van Linda Jansma thuisgestuurd. Aangezien dit deel twee van Cirkel van het kwaad is, wilde ik eerst het eerste deel van de serie lezen: Schaduwkinderen.
Dat boek had ik van tevoren al op mijn e-reader gezet vanaf de website van de bibliotheek, maar ik had hem ook op mijn iPad kunnen lezen, omdat hij deze zomer beschikbaar is in de Zomerbieb.

Schaduwkinderen is een thriller over terrorisme, waarin Jules Declerck en Harry Simones de hoofdpersonages zijn.
Jules is officier van Justitie en Harry journalist. De twee hebben ooit een relatie gehad, maar daar heeft Jules een einde aan gemaakt. Toch blijft het nog een beetje sudderen tussen de twee.
Waarschijnlijk zou dat een stuk minder zijn als ze voor hun werk niet steeds met elkaar te maken kregen.

Als er twee doden vallen bij een ontploffing en blijkt dat één van de twee een kind is die een bomgordel droeg en er gedreigd wordt met een grote aanslag, wordt alles op alles gezet om de daders voor die tijd te pakken te krijgen.

Naast deze verhaallijn, is er ook de persoonlijke lijn van Jules. Twintig jaar geleden is haar vader vermoord. Haar broer Remi heeft schuld bekend en zit zijn straf uit in België, waar ook Jules oorspronkelijk vandaan komt.
Jules kan zich niet voorstellen dat Remi schuldig is, maar wat er destijds gebeurd is, is voor haar een zwart gat. Een gat dat ze ooit nog weer hoopt in te kunnen vullen.





4. Toen ik Schaduwkinderen uit had, kon ik dezelfde dag nog verder in Uitverkoren. Lekker om weer een papieren boek in handen te hebben.
Ook in Uitverkoren spelen Harry en Jules de hoofdrol. Een nieuw verhaal, waarin de privésituatie van Jules verder aan bod komt (maar nog niet eindigt!).

Weer zijn er twee sterfgevallen. Er zijn meerdere aanwijzingen dat de twee personen met elkaar te maken hebben. Waarom en hoe, dat moet tot de bodem uitgezocht worden. Al snel blijkt dat ze met een sekte te maken hebben.
Niet alleen de recherche en Jules doen onderzoek, ook Harry wil er het fijne van weten.
Zo krijgen Jules en Harry weer met elkaar te maken.

Ik ben erg benieuwd hoe het verder gaat!





Behalve zelf lezen, heb ik extreem veel voorgelezen. Iedere avond voor het slapengaan aan drie kinderen tegelijk. Gelukkig lukte het om boeken te vinden die ze ook alledrie leuk vonden.

5. Via de Vakantiebieb-app las ik Klem! van Mirjam Oldenhave. Alledrie de jongens vonden het een erg spannend boek. De oudste twee konden niet wachten tot ik 's avonds verder ging met voorlezen, dus hebben ze hem om de beurt zelf uitgelezen.
Het zijn normaal gesproken helemaal geen leesfanaten, maar met het juiste boek...
Gelukkig wilden ze daarna ook nog verder luisteren als ik aan het voorlezen was en verklapten ze niks!

In Klem! is Rick verhuisd naar een andere stad en moet daardoor ook naar een andere school. Op die school is iets vreemds aan de hand. Álle kinderen vinden het namelijk leuk om te leren. Ze houden niet van grapjes en werken daarbij in de pauze vrijwillig door aan hun werk. Huiswerk lijkt hun hobby. Het lijken wel een stel robots!
Rick vindt het vreselijk en vertrouwt het niet. Als hij met een paar vrienden op onderzoek uit gaat weet hij zeker dat er iets raars aan de hand is. Hij wil nog maar één ding: Weg van deze rare school




Dit is nog niet alles wat ik gelezen heb, maar wel zoveel als jij misschien voor nu wilt lezen. Daarom heb ik dit lijstje opgesplitst. Later deze week kun je verder lezen wat ik gelezen heb
Als je héél nieuwsgierig bent, kun je het ook al zien op Goodreads. Daarop hou ik bijna real-time bij wat ik lees.


Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten