Boeken algemeen

dinsdag 29 augustus 2017

Winston | Kat met een geheime missie - Frauke Scheunemann

Als ik aan mijn zoontje van tien vraag wat voor boeken hij het liefst leest, dan antwoordt hij steevast: boeken met pratende dieren.
Toen ik Winston tegenkwam, leek mij dat dan ook een geschikt boek voor hem. Wel om voor te lezen, want ik wilde hem zelf ook graag lezen, zodat ik er een recensie over kon schrijven.

Bij deze dus:

Waar gaat het boek over:

In Winston | Kat met een missie lees je het verhaal over huis- en raskat Winston. Hij woont bij een professor en is zelf ook erg geleerd. Zijn leventje is simpel. Lekker thuis blijven en veel slapen. 
Dat verandert als het 12-jarige meisje Kira ineens bij hem komt wonen. 
Kira vertelt hem haar verhalen en neemt hem mee naar buiten. Dat gaat allemaal best goed, tot het begint te onweren. Een flits en... ineens is Winston zichzelf niet meer, maar heeft hij het lichaam van Kira en Kira dat van hem! 
Een spannend avontuur begint.

Mijn mening:

Een erg leuk en spannend boek. Grappig en bijzonder om te lezen vanuit een kat. Winston is namelijk de ik-figuur in het boek. En je kunt je voorstellen dat het voor een kater best vreemd is om ineens rond te moeten lopen in het lichaam van een meisje.

In het eerste hoofdstuk hebben Winston en Kira al van lichaam gewisseld. Daarna gaat Winston uitleggen hoe dat zo gekomen is en ga je een stuk terug in de tijd. 
De aanloop vanaf daar naar de daadwerkelijke verwisseling en de gebeurtenis uit het eerste hoofdstuk is best lang. Je moet natuurlijk wel even weten in wat voor leven Winston terecht komt. Kira is namelijk geen meisje zonder problemen. 

Winston en Kira hebben alletwee een beetje moeite met vriendschappen, maar in elkaars lichamen weten ze elkaar goed te helpen om vrienden te maken.

"Maar als ik je een tip mag geven: de anderen moeten je respecteren, anders wordt het niks met de vriendschap. En hoe kleiner je jezelf maakt om bij de anderen in de smaak te vallen, hoe minder respect ze voor je hebben."


De hoofdstukken hebben bijna allemaal een dubbele titel die vol tegenstrijdigheden zit. Met het lezen van de hoofdstukken, worden de titels goed duidelijk gemaakt. 

Het boek heeft een mooie hardcover met een poezenhoofd waarop de titel centraal staat. 
Tussen het verhaal door vind je regelmatig een kleine illustratie van een grappig zwart katje. Winston.

Ik vond het zelf een erg leuk boek om voor te lezen en mijn kinderen gelukkig ook. De bedoeling was dat ik hem aan mijn middelste zoontje zou voorlezen, maar de oudste luisterde ook lekker mee.
Hij heeft op een gegeven moment zelfs het boek gepakt na het voorlezen en kwam me even later vertellen dat hij het zelf verder uitgelezen had. 

Ik vind het heerlijk als (mijn) kinderen vrijwillig aan het lezen slaan! Hopelijk vinden we samen nog heel vaak leuke boeken om te lezen.

Er is in elk geval al één boek waar we alvast naar uitzien: Winston | Spion met snorharen.

Ik verwacht dat de kinderen uit mijn klas dit boek ook leuk zullen vinden, dus als volgende week het schooljaar weer begint, neem ik hem lekker mee naar school. Stukje voorlezen en dan eens kijken wie hem verder willen lezen.

Kat met een geheime missie is verkrijgbaar als hardcover en e-book. (klik)

Uitgeverij de Fontein, bedankt dat ik dit boek voor jullie mocht lezen.

Titel: Winston - Kat met een geheime missie 
auteur: Frauke Scheunemann
illustraties: iStockphoto.com/krissstina

Oorspronkelijke titel: Winston - Ein Kater in geheimer Mission
vertaling: Merel de Vink
uitgeverij: De Fontein
ISBN: 978 90 261 4374 8

aantal pagina's: 240
verschijningsdatum: mei 2017




InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten