Boeken algemeen

donderdag 31 augustus 2017

Gelezen in de vakantie - deel 2

Begin deze week kon je het eerste gedeelte lezen van de boeken die ik in mijn vakantie gelezen heb.
Daarin beschreef ik vijf titels. Nu is het tijd voor het vervolg. 

6. Rebel in de woestijn
Ik had geen zin in één van de papieren boeken die ik had meegenomen. Ik heb liever een iets grotere keus dan dat. Daarom ging ik een beetje rondkijken naar welke boeken ik nog op mijn e-reader had staan. 
Via de Kobo-website zijn altijd wat gratis e-books te vinden. Regelmatig is dat het begin van een serie. Zo stond daar ook Rebel in de woestijn van Alwin Hamylton. De beschrijving klonk wel leuk, dus daar ben ik in gaan lezen. 

In Rebel in de woestijn gaat het over Amani. Een meisje dat opgroeit in de woestijn. Haar moeder is overleden, haar echte vader niet in beeld. Die feiten bij elkaar opgeteld zorgen ervoor dat Amani van weinig waarde is bij haar dorpsgenoten en familie. 
Amani wil naar een plek waar ze het beter zal hebben. Een grote stad waar een tante van haar zou wonen. Daarvoor heeft ze veel geld nodig en dat hoopt ze te winnen met een schietwedstrijd in de plaatselijke kroeg.
Amani verkleed zich als jongen en schiet zichzelf als Blauwogige bandiet naar de finale, net als een geheimzinnige jongen die de Oosterse Slang genoemd wordt.
Door toeval komen ze elkaar later weer tegen en raken tot elkaar veroordeeld. 

Het boek speelt zich niet af in onze wereld, maar in een wereld vol oude, magische wezens. De bevolking hangt erg aan oude verhalen. 

Het was een leuk en vernieuwend boek om te lezen. Ik ga zeker weten ook het tweede deel, Verrader van de troon, lezen.



7. Als zevende boek koos ik er eentje uit de Vakantiebieb: Duizend kilometer tussen jou en mij. Geschreven door Jennifer E. Smith.

Een young-adultboek dat een beetje doet denken aan De afstand tussen jou en mij en De hemel begint bij je voeten, al vond ik die wat diepgaander.

Lucy en Owen wonen in hetzelfde appartementencomplex in New York. Alleen woont Lucy in een luxe appartement en Owen in de kelder met zijn vader die congiërge is. 
Haar ouders zijn altijd op reis, zijn moeder is pas overleden en zijn vader diep in de rouw.
Tijdens een stroomstoring komen ze samen vast te zitten in de lift en voelen gelijk dat er een klik tussen hen is.
Voor ze kunnen ontdekken of die klik tot meer kan leiden, halen de kilometers ze uit elkaar: Zowel Lucy als Owen gaat verhuizen.
Lukt het ze om contact met elkaar te houden?

Ik vond het een leuk boek, maar niet heel bijzonder. Geen boek dat een diepe indruk achterlaat. Als tussendoortje was het wel de moeite van het lezen waard.



8. Boek acht was er eentje die ik van de bibliotheek mee had genomen. Ik had hem vlak voor de vakantie gereserveerd en gelukkig was hij net op tijd binnen om mee te nemen op vakantie: Cinder van Marissa Meyer.


Cinder is nou echt een boek dat ik puur ben gaan lezen, omdat ik er zoveel enthousiaste reacties van tegenkwam op social media. De omschrijving op zich sprak me niet zo aan.
Gelukkig laat ik me lang niet altijd leiden door een omslag of omslagtekst. Cinder was namelijk een érg leuk boek.
Het is het eerste deel van de Lunar Chronicles. Erg leuk dat ik weer een leuke serie heb leren kennen.

Cinder woont in het Beijing van de toekomst in een wereld vol technische snufjes. Cinder is een goede monteur, maar niet erg gerespecteerd doordat ze een cyborg is met onder andere een mechanische arm en been.
Net als in het sprookje van Assepoester (waar het verhaal op gebaseerd is) heeft ze een gemene stiefmoeder en twee stiefzussen.
Dat is alleen niet haar grootste probleem. De wereld wordt namelijk geteisterd door een pandemie. Letumose, een soort pest waar nog geen medicijn voor is waart rond. Om een medicijn te vinden, zijn er proefpersonen nodig. Wie zijn daar nou beter voor geschikt dan de cyborgs. Dat zijn toch nauwelijks mensen te noemen.

Uiteraard is er ook een knappe prins. Prins Kai heeft een zieke vader en probeert een buitenaardse oorlog te voorkomen.
Wat de rol van Cinder daarin is, kan je het beste zelf gaan lezen.

Toen ik het boek uit had, heb ik gelijk het tweede deel, Scarlet, als e-book van de bibliotheek geleend. Ideaal dat dat kan. Met een bibliotheekabonnement (of de Zomerbieb-app) en internetverbinding hoef je op vakantie nooit zonder boeken te zitten.



9. Als laatste was er nog een voorleesboek: Voor altijd vriendinnen van Mirjam Mous. Ook uit de vakantiebieb.

Mijn kinderen hebben hem uitgekozen omdat hij zich afspeelt op een camping waar twee meisjes elkaar leren kennen die graag na de vakantie ook bij elkaar in de buurt zouden willen blijven.
Een beetje hetzelfde scenario als waar mijn kinderen ook mee zaten. 
Zij hadden op de camping een paar vriendjes ontmoet uit de andere kant van het land. Misschien zouden ze met dit boek wel ideeën opdoen om hen weer terug te zien.
Helaas voor mijn kinderen zijn de ideeën van de meiden uit dit boek niet op hen van toepassing, dus of ze hun vriendjes nog weer gaan zien, dat weet ik niet.

In het boek gaat Steffie met haar vader op vakantie naar Spanje en ontmoet daar Marloes die met haar moeder in een camper op dezelfde camping staat. Ze hebben als hartsvriendinnen de vakantie van hun leven en moeten er niet aan denken dat ze uit elkaar gehaald zullen worden.

Ook dit boek werd weer door een van mijn jongens vooruit uitgelezen, dus was het wat mij betreft een goede keus.
Ik denk dat ze dit boek normaal gesproken niet zouden lezen, omdat het misschien meer een meidenboek is.




Zo, dat was mijn vakantielijstje van dit jaar. Veel van de boeken die ik mee had genomen, heb ik uiteindelijk niet gelezen. Die blijven staan voor komende periode, dus zal je zeker tegen gaan komen op mijn blog. 

Welke boeken gingen (of gaan) er met jou mee op vakantie?



InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten