Boeken algemeen

dinsdag 7 maart 2017

Slaves (Raven #1) - Miriam Borgermans



De Vlaamse Miriam Borgermans heeft al meer dan 10 boeken op haar naam staan, zowel kinderboeken als boeken voor jongeren. Voor mij is Slaves de eerste kennismaking. Prettige kennismaking!

Waar gaat het boek over:

Slaves speelt zich af in de toekomst, in het jaar 2558. De wereld is erg veranderd. Door automatisering en robotica was er voor een grote groep mensen nauwelijks meer werk. De werklozen waren wanhopig, zo wanhopig dat ze zich op een gegeven moment tegen kost en inwoning lieten inhuren door de rijken.
Alle rijken wilden wel zo iemand in dienst, daarom werd de Superfoundation of Labour Answers to Valuable Employees Society (SLAVES) opgericht.

Om zo'n moderne slaaf te worden, moest je wel geschoold worden.
Net als Raven, de hoofdpersoon in Slaves. Zij wordt op de slavenschool opgeleid tot delicatusslaaf. Ze moet daar leren gehoorzamen aan alle wensen van haar toekomstige Meester. Nog even, en dan is het tijd voor haar veiling. 
Dan krijgt ze met een beetje geluk een goede meester die haar misschien wel naar buiten laat gaan.

Al snel blijkt dat de toekomst er een stuk minder rooskleurig uitziet dan ze altijd dacht.

"Ik dacht dat een veiling een poort was naar vrijheid. 

Ik had geen idee."


Als Raven uiteindelijk gekocht wordt door een meester die het misschien wel goed met haar voorheeft loopt het alsnog mis. 
Raven wordt vals beschuldigd van moord.
Dan heeft ze nog maar 2 opties: Bekennen en een snelle dood accepteren, op het proces afwachten en langzaam en pijnlijk sterven.

Mijn mening:


Slaves is een dik boek, maar leest, mede door de korte hoofdstukken, vlot weg. Het verhaal is spannend en (voor mij) origineel, hoewel het me op een gegeven moment een beetje aan de Hongerspelen deed denken. Dat idee was snel weer van de baan toen het verhaal zijn eigen weg verder vervolgde.

Het boek is opgedeeld in vier delen. In alle delen is Raven de ik-figuur. Raven is een stoer personage met een stellige eigen mening. Een mening die ze als slaaf helemaal niet zou mogen hebben en die haar vaak in de problemen brengt.

Seamus is opzichter van de slavenschool en zoon van directrice Cym. Hij zou Raven wel als slaaf willen hebben. Maar met zijn status zou hij zich nooit een delicatusslaaf kunnen veroorloven. Hij raakt geobsedeerd door Raven, maar zij wil niks van hem weten. Dat is voor Seamus lastig te verkroppen.
Naast de teleurstelling over Raven is hij ook nog eens erg jaloers op het contact dat Raven met Castro, een slimme schoolgenoot, heeft.

Als je dit boek leest, zou je denken dat het om een vertaald werk van een of andere Amerikaanse bestsellerauteur gaat. Een groots opgezet verhaal dat vooralsnog alleen beschikbaar is voor de relatief kleine groep Nederlands-/Vlaamstalige lezers. 
Dit boek verdient een veel groter publiek!

Slaves is een indrukwekkend verhaal. Ik ben érg benieuwd naar deel 2. Die lees ik liever vandaag dan morgen, dus hopelijk hoef ik er geen jaar op te wachten.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: Slaves (Raven #1)
auteur: Miriam Borgermans
uitgeverij: Clavis
ISBN: 978 90 448 2868 9
aantal pagina's: 487

verschijningsdatum: september 2016 



Koop bij bol.com


InstagramFollow on Bloglovin

1 opmerking:

  1. Miriam Borgermans28 mei 2017 om 14:31

    Leuk om te horen, Gerrianne! Fijn dat je Slaves Raven zo goed vond, dat vind ik echt heerlijk. Dank voor je positieve feedback!

    BeantwoordenVerwijderen