Boeken algemeen

dinsdag 27 maart 2018

De vrouw in de koelkast (Varg Veum #4) - Gunnar Staalesen

Ik vind thrillers erg leuk om te lezen. Er is alleen één probleem: Ik weet eigenlijk meestal al te snel hoe het verhaal ongeveer zal verlopen, wie de dader is.
Daarom lees ik ze niet zo vaak. Misschien dat ik mijn zoektocht naar niet voorspelbare thrillers maar eens voort moet zetten.

Via Marmer kreeg ik een leesexemplaar van De vrouw in de koelkast. Een boek dat al in 1996 in het Noors verscheen en dat ook al eerder in het Nederlands is uitgebracht bij andere uitgeverijen.

Verder is dit boek, net als vele andere, van Gunnar Staalesen verfilmd.

Dat klinkt natuurlijk allemaal veelbelovend.

Zelf was ik nog helemaal niet bekend met Varg Veum. Daardoor kan ik je alvast vertellen dat het geen enkel probleem is om niet met het eerste deel van de serie te beginnen.

Varg Veum krijgt als privédetective de klus om op zoek te gaan naar de op een olieplatform werkzame Arne Samuelsen. Veum neemt de klus aan en vertrekt naar Stavanger. 
In Stavanger komt hij bij de hospita van Arne. Zij is er niet rouwig om dat Arne vertrokken is en kan Veum niet veel meer vertellen dan dat ze nog huur van hem moet ontvangen.

Wanneer Veum in het huis van Arne een lijk aantreft in de koelkast, krijgt het verhaal een heel andere wending.
De politie neemt het onderzoek van Veum over en vervolgens lijkt Veum zelf in de vuurlinie te staan.
Veum legt zich er niet bij neer en gaat ondanks alles toch zelf op onderzoek uit.

Het verhaal speelt zich af in 1981. Duidelijk een andere tijd dan die waarin we nu leven. Al komt het verhaal absoluut niet ouderwets over.

Varg is een goed personage. Ik kan me hem en dit verhaal helemaal voorstellen op een scherm. Logisch dat dat gebeurd is.

In het verhaal zelf staan érg veel details die er uiteindelijk niet toe doen. Ze scheppen wel een duidelijk plaatje, maar van mij hoeft de kleding van een passant op straat niet helemaal omschreven te worden.

Het duurde even voor er vaart in het verhaal kwam, maar vervolgens werd het wel écht spannend.

Helaas voor mij had ik al snel door wie de verdachte personages waren. Ook wist ik lang voor het boek uit was hoe de vork in de steel zat.

Ik heb me alsnog goed met dit boek vermaakt en sta ik zeker open voor nog een deel Varg Veum

De vrouw in de koelkast is vandaag (27 maart verschenen) en kost slechts €5,-! Als je het boek via een link op mijn pagina bij Bol.com bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra.

paperback
e-book

.

Titel: De vrouw in de koelkast
Auteur: Gunnar Slaalesen
Oorspronkelijke titel: Kvinnen i kjøleskapet
Vertaling: Annemarie Smit
uitgeverij: Marmer
ISBN: 978 94 6068 386 2
aantal pagina's: 352
verschijningsdatum: maart 2018 

Koop bij bol.com


Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten