Boeken algemeen

woensdag 8 januari 2014

Wintergast - Jet van Vuuren


Wintergast - Jet van Vuuren

Voordat ik deze kerstvakantie op vakantie ging had ik een aantal boeken uitgekozen om op mijn e-reader te zetten. Eén daarvan was Wintergast geschreven door Jet van Vuuren.
Ik had dit boek uitgezocht omdat hij in de top 5 van 'Boeken om de winter mee door te komen' op de website van Chicklit.nl stond en ik wel weer even zin had in een thriller.
In de omschrijving van het boek werd niet veel verklapt over waar het over zou gaan. Ik was dus benieuwd.

Het boek begon spannend. Een moordaanslag op Bea, de hoofdpersoon. Ze was bijna gewurgd door Egbert, haar man.
Egbert heeft last van suikerziekte en moet insuline spuiten. Als zijn suikerspiegel te laag is kan hij erg agressief worden. Zelf houdt hij zijn suikerspiegel niet zo goed in de gaten. Het is Bea die hem dat iedere keer moet helpen herinneren.
Bea is moe van Egbert en moe van haar werk als leerkracht.
Daarom gaat ze er gretig opin als ze door Sicco wordt uitgenodigd om de kerstdagen door te brengen bij hem op de boerderij.
Sicco is een neef van haar man Egbert. Egbert heeft geen contact meer met zijn familie. Bea is net als Sicco erg nieuwsgierig naar familiebanden. Ze heeft hier met hem dan ook al enige tijd briefcontact over.
Voordat Bea vertrekt laat ze Egbert zijn suikerspiegel controleren, die is veel te laag. Hij maakt zijn insulinespuit klaar, maar doet vervolgens net alsof hij spuit. Bea vertrekt toch...

Het boek speelt zich grotendeels af op een boerderij in de provincie Groningen. De Heerd. De Heerd bevindt zich in the middle of nowhere. Alles is ingesneeuwd en wegen zijn onbegaanbaar. De tijd dat Bea daar is kan ze, mede door een kapotte auto, nergens naartoe. Een aangezien ze niet echt welkom lijkt te zijn, lijkt de tijd op De Heerd erg lang te duren.

Ik vond het boek wel boeiend, maar niet heel spannend. Er gebeurde vanalles op de Heerd, maar of het nou door de omschrijving kwam of door de gebeurtenissen, ik vond het maar matig.
Ondertussen bleef ik wel de hele tijd nieuwsgierig naar hoe het nou met Egbert zou zijn.

Op Goodreads houd ik altijd bij wat ik lees en geef ik een beoordeling aan een boek. Dat kan met sterren van 1 tot 5. Tijdens het lezen dacht ik dat ik dit boek 3 sterren zou geven. Wel voldoende dus, maar ik vond het einde zelf zo tegenvallen dat ik er uiteindelijk maar 2 heb gegeven.
Ik vond Bea ook niet een erg leuk personage. Een beetje een zielig vrouwtje. Ze gedroeg zich een groot deel van het boek maar een beetje moe en hulpeloos.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten