Boeken algemeen

zaterdag 4 januari 2014

Non volare via - Sara Rattaro




Zoals wel vaker bracht ik dit jaar de feestdagen door bij familie in Italië. Voordat ik met mijn gezin kon vertrekken moesten er natuurlijk koffers gepakt worden, maar minstens zo belangrijk: Welke boeken gaan er mee?
Ik lees op een e-reader, dus ik kan flink wat boeken meenemen. Dit keer heb ik voor wat boeken gekozen die bij het jaargetijde passen. Maar eenmaal in Italië aangekomen had ik niet zoveel zin om één van de boeken te lezen die op mijn e-reader stonden. 
Nou wil het feit dat er in het stadje waar ik was een erg leuk boekwinkeltje is. La Quercia dell'Elfo. In dat boekwinkeltje breng ik vaak aardig wat tijd door. Meestal om boeken uit te zoeken die ik vervolgens in het Nederlands of Engels wil gaan lezen, maar dit keer vond ik dat ik maar weer eens een boek in het Italiaans moest gaan lezen.

Op een tafel in het midden van de winkel stonden de bestsellers van het moment. Veel boeken die in Nederland ook bekend zijn. Ik wilde er eentje van een Italiaanse schrijver. 
Dat werd 'Non volare via' van Sara Rattardo. Een boek van papier in plaats van digitaal. Ook wel eens leuk voor de verandering. 


Het boek gaat over een gezin waar een doof jongetje wordt geboren. Het gezin bestaat uit Vader Alberto en moeder Sandra, dochter Alice en dove zoon Matteo.
In het eerste hoofdstuk komt Alice, de zus van Matteo aan het woord. Geschreven vanuit het 8-jarige kind dat zij bij de geboorte van haar broertje is.
Vervolgens wordt het verhaal verteld vanuit Alberto. De vader. Hij wordt door zijn dochter, die inmiddels 16 is, betrapt terwijl hij innig staat te zoenen met een voor haar vreemde vrouw. 
Alice rent weg en blijft vervolgens uren spoorloos. Matteo weet haar uiteindelijk te vinden. 
Het verhaal blikt vanuit Alberto steeds terug naar vroeger. Naar de geboorte van Matteo en de problemen die ze allemaal zijn tegengekomen, maar later ook naar de geschiedenis met de vrouw waarmee Alberto stond te zoenen. Camilla. Hij kent haar van vroeger van school en heeft haar nooit kunnen vergeten. Uiteindelijk komt hij haar weer tegen en begint een buitenechtelijke relatie met haar.

Als een kind wordt geboren heb je als ouders een beeld in je hoofd van wat je hoopt dat er later van je kind zal worden. Als blijkt dat het kind doof is moet je die beelden bijstellen. Dat dit niet gemakkelijk is blijkt uit het verhaal. Alberto en Sandra hebben er erg veel moeite mee, maar voor Alice is Matteo een gewone jongen die zij vanalles bij kan brengen. Bijvoorbeeld schaken.

Als ik een boek in een andere taal lees dan Nederlands duurt het altijd even voor het vlot doorleest. Maar op een of andere manier, omdat ik me beter moet concentreren op een boek, leest het veel intenser. 

Helaas is dit boek niet in het Nederlands beschikbaar, maar ik ga in de gaten houden of hij hier ook komt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten