Boeken algemeen

donderdag 19 februari 2015

De Kooi - Josh Malerman

Daar had ik een boek te pakken die ik zo eng vond dat ik er niet van kon slapen. Moest ik nou doorlezen om te weten hoe het verder zou gaan, ookal moest ik volgende ochtend weer vroeg op, of zou het nóg enger worden en kon ik dan helemaal niet meer slapen? Aangezien dat me geen goed idee leek heb ik het boek voor die avond toch maar aan de kant gelegd en de gordijnen extra goed dicht gedaan. Want stel dat er buiten 'iets' zou zijn... Kortom: mijn fantasie ging met me op de loop.

Het eerste wat je in het boek te weten komt is dat Malorie met 2 kinderen in een afgesloten huis woont. De jongen en het meisje hebben geen naam. Ze worden met Jongen en Meisje aangesproken. Ze komen nooit zonder blinddoek buiten, want buiten is 'iets'.
Dan besluit Malorie dat het tijd is om de relatieve veiligheid van het huis te verlaten. Waarom? Waarheen? Dat is onduidelijk. Wel is duidelijk dat ze de veiligheid van haar en haar kinderen ervoor op het spel wil zetten.
Daarmee maakte het eerste hoofdstuk me nieuwsgierig genoeg om verder te willen lezen.

Vanaf het moment dat Malorie met de jongen en het meisje in een roeiboot stapt om te ontsnappen ga je als lezer regelmatig terug in de tijd. Terug naar de tijd voordat de kinderen geboren werden.

Er gebeuren rare dingen. Mensen vallen elkaar aan en plegen vervolgens zelfmoord. Het begint in Rusland, maar komt steeds dichterbij en het gebeurt steeds vaker.
Malorie woont samen met haar zus Shannon. Samen volgen ze het nieuws op de voet.
"Mensen beginnen te geloven dat het gebeurt als je iets ziet. Is dat niet gek?" (Shannon) Steeds meer mensen sluiten zich op in hun geblindeerde huis, ze gaan niet meer naar hun werk. Ze gaan überhaupt niet meer naar buiten. Mensen die wel naar buiten gaan sterven op de meest gruwelijke manieren.
Op tv en de radio komt geen nieuws meer. Internet valt uit. De wereld ligt stil.

In die gevaarlijke, uitgestorven wereld moet Malorie de kinderen zien op te voeden. Zullen de kinderen de buitenwereld ooit te zien krijgen? Komen ze er ooit achter uit welke kleuren de wereld bestaat. Of staat er iets in hun blikveld te wachten zodra ze hun ogen zullen openen?

Doordat het verhaal steeds afwisselt tussen Malorie met de kinderen in de roeiboot en haar verleden wordt het steeds een stukje duidelijker wat er gebeurd is, waardoor Malorie met twee geblinddoekte kinderen in een bootje zit. Doordat de terugblikken steeds vrij kort blijven sommigen gebeurtenissen waar naartoe gewerkt wordt bijna tot het eind in het duister gehuld. Ook de reden waarom ze ontsnappen en waar ze naartoe op weg zijn.
Ik vond het boek ontzettend spannend en eng. Dat kwam grotendeels ook door het geheimzinnige aspect in het boek. (en mijn eigen fantasie) Bang voor het onbekende. Letterlijk en figuurlijk. Er is iets om bang voor te zijn, maar wat dat is, is onduidelijk en onbekend.
De omgeving waarin de mensen wonen is ineens in duister gehuld en het gevaar ademt ze in hun nek. Brrr....

Dit boek had afgelopen weekend de meeste stemmen gekregen bij Kiezen is moeilijk. Ik had erg veel zin om het boek te gaan lezen en ben er gelijk dezelfde avond in begonnen. 3 Dagen later was hij uit. Hij was erg moeilijk weg te leggen. Ik wilde erg graag weten hoe het af zou lopen.
Het enige wat ik jammer vond aan dit boek is dat ik aan het einde nog niet wist wat ik het liefste wilde weten. Voor de rest van het verhaal geef ik 4 sterren.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

23831450Titel: De Kooi
auteur: Josh Malerman
Originele titel: Bird Box
vertaling: Erik de Vries
uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers
ISBN: 978 90 449 7250 4
aantal pagina's: 241
verschijningsdatum: januari 2015





Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten