Boeken algemeen

maandag 28 november 2016

Fantastic Beasts and Where to Find Them | The Original Screenplay - J.K. Rowling


Afgelopen week kocht ik het originele filmscript van Fantastic Beasts and where to find them. Ik ben er meteen in begonnen, zodat ik hem uit zou hebben als ik zaterdag naar de bioscoopfilm zou gaan.
Dat uitlezen is niet helemaal gelukt (druk, druk, druk), maar daardoor was het laatste stukje van de film ook nog spannend.

Waar gaat het boek over:

1926: Tovenaar Newt Scamander komt vanuit Engeland naar New York met een geheimzinnige koffer en een al even geheimzinnige missie.
Al snel zet hij met de inhoud van die koffer New York op zijn kop.

Dat kan het MACUSA (Magical Congress of the United States of America) niet waarderen, aangezien ze al een en ander aan hun hoofd hebben: Een vernietigende, magische kracht die New York teistert, met het risico dat de tovenaarswereld ontdekt wordt. En dat moet koste wat kost voorkomen worden. 

De ontsnapte inhoud van de koffer van Newt moet zo snel mogelijk weer bij elkaar gezocht worden. Dat kan Newt niet alleen. Hij kan de hulp van dreuzel Jacob Kowalski dan ook goed gebruiken.



Mijn mening:

Ten eerste ziet het boek er erg mooi uit. Een mooie cover, geïnspireerd door de stijl van de jaren '30 en uiteraard de wezens die in het boek en de film voorkomen.
Als je de papieren kaft eraf haalt, zit daaronder nog een afbeelding van de grappige Niffler (Delfstoffer) die een grote rol speelt in het verhaal. 

Doordat het boek een filmscript is, leest het uiteraard anders dan een gewoon boek. Het boek is opgedeeld in scènes waarin omschrijvingen en dialogen staan.
De film en het script zijn woordelijk gelijk aan elkaar. Als je dus eerst het boek leest, zal alles in de film je bekend voorkomen. (Andersom natuurlijk ook.)

Als je ervoor kiest om eerst het script te lezen, dan heb je de mogelijkheid om je eigen beelden te maken. Als je eerst de film ziet en vervolgens het script leest, heb je meer kans dat de film zich in je hoofd nogmaals afspeelt.

Ik heb zelf zaterdagnacht na het zien van de film de laatste 60 pagina's van het script nog gelezen, dus ik heb van beide ervaringen kunnen profiteren.
Na het kijken van de film heb ik enkele scènes in heb boek al opnieuw gelezen, ik sluit niet uit dat ik het hele script nog eens opnieuw zal lezen. De film wil ik zeker nog eens zien.
Het allermooist zou natuurlijk zijn om hem nog een keer in 3D in de bioscoop te zien, maar dat wordt wel een duur grapje.

Ik vond de film echt supermooi gemaakt met alle special-effects. De fabeldieren en de inhoud van de koffer van Newt waren goed gemaakt. 
Ook het einde in de straten van New York vond ik erg mooi gemaakt. (Ik wil hier niet specifieker op in gaan, vanwege spoilers.)
De film is een must-see voor als je het boek gelezen hebt. Met het filmscript en de film heb je het complete plaatje.

Newt is in het verhaal bezig met zijn manuscript over fabeldieren. Dat is het in 2001 uitgekomen boekje Fabeldieren & waar ze te vinden. (zie foto rechts)

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

titel: Fantastic Beasts and Where to Find Them | The Original Screenplay
auteurs: J.K. Rowling
illustraties: MinaLima
uitgeverij: Little, Brown
ISBN: 978 1 4087 0898 9
aantal pagina's: 293
verschijningsdatum: november 2016

Bestel via deze link voor €15,99 bij Bol.com.
(Er gaat dan een klein commissiebedrag naar leesdan.blogspot.nl)



InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten