Boeken algemeen

zondag 20 november 2016

Verdermeer - Tahereh Mafi

Alleen met het bekijken van de prachtige cover van dit boek kun je je al tijden vermaken. Iedere keer dat ik kijk zie ik weer iets nieuws. Hoe verder ik in het boek was, hoe meer betekenis hij kreeg.
Het omslagontwerp is overigens van Theresa Evangelista.



De inhoud van het boek doet wat je cover je belooft: Je verrassen. Keer op keer.

Waar gaat het boek over:

Alice Alexis Koningsdauw groeit met haar vader, moeder en drie broertjes op in het magische en kleurrijke Ferenwoud. Het enige in Ferenwoud dat niet kleurrijk is, is Alice zelf. Alice is wit en daarom anders. Vrienden heeft Alice niet. Haar vader is de enige die haar begrijpt. 
Maar haar vader gaat weg en komt niet meer terug. Niemand weet waar hij gebleven is. 
Er is zelfs niemand die weet of er buiten Ferenwoud überhaupt iets is.

Tot Olivier. Hij beweert dat hij weet waar haar vader is en dat hij haar nodig heeft om hem op te kunnen halen. Omdat Alice niets te verliezen heeft, gaat ze met hem mee.
Samen komen ze terecht in Verdermeer, waar de regels toch wel heel anders zijn dan in Ferenwoud. En dat terwijl je je strikt aan de regels moet houden om te kunnen overleven.

Alice is vastbesloten haar vader te vinden. Haar vastberadenheid geeft haar de kracht om door te gaan, ookal is dat levensgevaarlijk. (Het schijnt zelfs dat de inwoners van Verdermeer graag bezoekers opeten...)

 "Verdermeer loert voortdurend op een moment van verslapte aandacht. Er is altijd een trucje, altijd een addertje onder het gras, altijd een gevaar dat listiger of dwazer is dan je denkt."

(blz. 157)

Mijn mening:

Tahereh Mafi heeft het voor elkaar gekregen om een heel nieuwe wereld te scheppen. Een wereld vol magie waar alles mogelijk is. 

Verdermeer bestaat uit allemaal kleine dorpjes die veel van elkaar verschillen. In ieder dorpje was wel iets bijzonder aan de hand. 
Neem bijvoorbeeld het tweedimensionale dorpje Print, waar Alice bijna vast kwam te zitten. Dat was wel één van mijn favorieten.

Het verhaal heeft een alwetende verteller die nooit teveel verklapt, maar net genoeg om je nieuwsgierig te maken.

Anders dan de Touching Juliette-serie is Verdermeer geen young-adultboek, maar een jeugdboek. Volgens mij heel geschikt voor lezers vanaf een jaar of 10/11. Dat wil niet zeggen dat young-adults hem niet leuk zullen vinden. Ik denk juist van wel!
Als je je instelt op het type boek dat je leest, is niets kinderachtig.

De omgeving en gebeurtenissen worden vaak prachtig omschreven.

"De ochtend brak aan zoals Alice zich gefluisterde kleuren voorstelde: in dunne ranken grijs en draden van goud, stil, heel stilletjes. Met de grootste zorgvuldigheid en aandacht werd de hemel verlicht en ze leunde achterover om de dag te zien openbloeien. (...) 

De dauw streelde de aarde en de aarde streelde terug: sprietjes gras werden huiverend wakker en strekten zich uit naar de hemel, fris gedoucht en nog een beetje nat."

(blz. 85)
Zo wil iedereen wel eens een zonsopgang meemaken in Ferenwoud toch!

Wat ik me nog afvraag is of het toevallig is dat de Alice uit dit boek me vaak deed denken uit de welbekende Alice uit Wonderland. 

"Niet-weten is tijdelijk als je de hersens hebt om iets uit te zoeken."

(Olivier, blz. 254)


Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: Verdermeer
auteur: Tahereh Mafi
Originele titel: Furthermore
vertaling: Merel Leene
uitgeverij: Blossom Books
ISBN: 9789020678994
aantal pagina's: 372
verschijningsdatum: september 2016

Koop bij bol.com


InstagramFollow on Bloglovin

4 opmerkingen:

  1. Morgen begin ik in dit boek en ik kan gewoon niet wachten! Hopelijk verslind ik hem niet in een dag, want dan heb ik waarschijnlijk ook verdriet...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook expres iedere avond een stukje gelezen, zodat ik hem niet in één keer uit had.

      Veel leesplezier!

      Verwijderen
  2. ik ben op zoek naar informatie over Theresa Evangelista maar ik kan niks vinden heeft u misschien tips waar ik informatie kan vinden .gr.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://www.ikvindlezenleuk.nl/reviews/illustrators/theresa-evangelista

      Verwijderen