Boeken algemeen

zaterdag 5 november 2016

Dummie de Mummie en de Smaragd van de Nijl (Dummie de Mummie #8) - Tosca Menten

Toen mij gevraagd werd of ik het nieuwste boek over Dummie de Mummie wilde recenseren, heb ik zonder twijfel toegezegd.
Mijn jongste zoontje en ik zijn echt Dummie fans geworden. We hebben nog niet alle boeken gelezen. Dit is de derde die ik voorgelezen heb. De andere boeken gaan zeker volgen!

Voor ons was Dummie de Mummie en de Smaragd van de Nijl extra bijzonder, omdat het zich voor het grootste deel in Rome, Italië afspeelt. En ja, daar hebben we wel wat mee :-).

Waar gaat het boek over:

Dummie en Goos willen graag op vakantie én ze zijn op zoek naar een verjaardagscadeautje voor Klaas. Om het een met het andere te combineren, proberen ze Klaas zijn pizzarecept afhandig te maken en mee te doen aan een internationale pizzabakwedstrijd.

Dummie zou Dummie niet zijn, als hij er niet voor zou zorgen dat die wedstrijd ook daadwerkelijk gewonnen wordt en Klaas, Goos en Dummie naar Rome kunnen.

Dat in Rome Egypte heel dichtbij is en dat de geschiedenis van de Romeinen en de Egyptenaren elkaar daar tegenkomen, dat hadden ze niet verwacht.

Dummie krijgt dromen over een oude smaragd en haalt het in zijn hoofd dat die smaragd wel eens in Rome zou kunnen zijn. 
Hij wil niet stoppen met zoeken tot hij die smaragd gevonden heeft.

Goos probeert hem van het plan af te halen. Maar hun nieuwe vriend en journalist Herman zorgt er wel voor dat Dummie het idee niet uit zijn hoofd kan zetten.

Mijn mening:

Het verhaal was vaak zó grappig, dat mijn zoontje en ik dubbel lagen van het lachen. En van zijn geschater moest ik nóg harder lachen.
Hoe Dummie Italiaanse woorden iedere keer weet te veranderen in iets anders: Hilarisch!

"'Ghallo Pizza Ria, ghier is Dharwishi in telefoon. Maar jij twee pizza's voor Klaas en Ghoos? ... Klaas wil pizza met rare naam van ghroente en Ghoos wil dubbelgevouwen van kale zonen. Ik gheb vraagje, kan ook beetje Maashi erin? ... Die is Italiaanse kaashi, jij weet wel? ... Nee, is niet ghrap. Kaashi Maashi!'"


Ik vond dit boek iets minder eng dan bijvoorbeeld Dummie de Mummie en de Tombe van Achnetoet. Ik hoefde tijdens het lezen geen stukken over te slaan of te veranderen.

Al met al was het een super leuk en spannend avontuur. Soms had ik wel een beetje medelijden met Dummie. 

Een puntje van kritiek is dat de broccoli op de pizza van Klaas geen oer-Hollandse groente is, maar waarschijnlijk zelfs Italiaans. Een klein detail die andere ingrediënten op de pizza wel weer goed maken.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Dummie de mummie 8 - Dummie de mummie en de smaragd van de NijlTitel: Dummie de Mummie en de Smaragd van de Nijl
auteur: Tosca Menten
illustraties: Elly Hees
uitgeverij: Van Goor
ISBN: 9789000346875
aantal pagina's: 304
verschijningsdatum: september 2016


Koop bij bol.com

InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten