Boeken algemeen

vrijdag 22 juli 2016

De hemel begint bij je voeten - Jandy Nelson

De hemel begint bij je voeten: Een boek dat ik op mijn leeslijstje had staan sinds ik vorig jaar Ik geef je de zon las. Die vond ik zo mooi, dat ik er eigenlijk wel zelf een exemplaar van in mijn boekenkast wilde hebben. Dat is er helaas nog niet van gekomen.

Na het lezen van De hemel begint bij je voeten heb ik weer datzelfde idee. Misschien moet ik gewoon van beide een keer die mooie hardcover kopen.... :-)

Voor de zomervakantie heb ik een abonnement op Bliyoo genomen, daar staan veel boeken van uitgeverij Blossom Books op, zo ook De hemel begint bij je voeten. Ik heb hem dus digitaal gelezen. Op mijn telefoon en iPad. Op mijn e-reader kunnen de Bliyoo-boeken helaas niet gelezen worden.



Waar gaat het boek over:

Lennie Walker is een paar maanden geleden plotseling haar zus Bailey verloren. Zij en Bailey deelden alles  met elkaar en Lennie weet nu niet hoe ze verder moet. Haar wereld lijkt stil te staan.
Lennie ligt compleet overhoop met zichzelf. 
Als zij en Bailey samen waren, was Bailey degene die straalde. Lennie hoorde daar gewoon bij. Nu krijgt zij ineens alle aandacht en ze heeft geen idee hoe ze daarmee om moet gaan.

Omie, haar oma bij wie ze is opgegroeid omdat haar moeder de wereld aan het verkennen is, maakt zich zorgen om haar. Ze wil de spullen van Bailey opruimen, maar daar is Lennie nog lang niet klaar voor.

Een paar maanden na het overlijden van haar zus gaat Lennie weer naar school. Een grote en moeilijke stap. 
In de tijd dat Lennie afwezig was, is er niet veel veranderd. Op die nieuwe jongen na. Die jongen die altijd vrolijk lijkt te zijn en een geweldig muzikant is. Alle meiden vinden hem geweldig: Joe Fontaine.
Voor Lennie een verademing. Iemand die haar niet met medelijden aankijkt. Iemand die haar aan het lachen maakt, die haar soms een moment niet aan Bailey laat denken. 

Maar uiteraard wíl ze Bailey niet vergeten, heeft ze iemand nodig die haar verdriet begrijpt. En dat is Toby Shaw. Toby was het vriendje van haar zus en is net zo kapot van verdriet als Lennie. Als zij samen zijn is het net of Bailey er ook een beetje is.

Hoe nu verder?

Mijn mening:

Een heel mooi boek met veel diepgang. Eenmaal begonnen met lezen, kon ik niet meer stoppen. Ik had hem dan ook binnen een dag uit.

Lennie probeert haar verdriet te verwerken door overal gedichten, gedachten en herinneringen achter te laten, die staan vaak aan het begin of eind van een hoofdstuk en zijn soms erg emotioneel.

"Verdriet is een huis

 waar de stoelen 

zijn vergeten hoe ze ons moeten houden, 

de spiegels hoe ze ons moeten reflecteren, 

de muren hoe ze ons moeten omsluiten. 

Verdriet is een huis dat elke keer verdwijnt 

als er iemand op de deur klopt 

of op de bel drukt. 

Een huis dat wegwaait in de wind 

bij het lichtste briesje 

dat zich diep in de grond begraaft 

als iedereen slaapt. 

Verdriet is een huis waar niemand je kan beschermen, 

waar de jongere zus 

ouder wordt dan de oudere, 

waar de deuren je niet meer binnenlaten 

of eruit laten."


Lennie weet zichzelf van de wereld af te sluiten door boeken te lezen. Woeste Hoogten Emily Brontë. Ze heeft het al 23 keer gelezen en vermoedt dat liefde zoals het daarin wordt omschreven niet in het echt bestaat. (Ik moet Woeste Hoogten ook maar eens gaan lezen.)

De klarinet van Lennie speelt ook een grote rol in het verhaal. Ze wil er sinds de dood van haar zus niet meer op spelen. De klarinet staat wat mij betreft voor het rouwproces waar Lennie doorheen moet. 

Ik vond De hemel begint bij je voeten niet zomaar een verhaal. Samen met Lennie, die de ik-figuur is, maak je een heel proces door. En alhoewel het een heel verdrietig verhaal is, voelde ik toch altijd de hoop en positiviteit doorschemeren.

En volgens Big, de oom van Lennie, is de hemel niet daarboven, maar begint hij bij je voeten, is de hemel dus overal om ons heen. 

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

De hemel begint bij je voetentitel: De hemel begint bij je voeten
auteur: Jandy Nelson
originele titel: The sky is everywhere
vertaling: Michèle Bernard en Moon, Amsterdam
uitgeverij: Blossom Books
ISBN: 
978 90 206 7985 4
aantal pagina's: 286
verschijningsdatum: september 2015

Koop bij bol.com

Follow on Bloglovin

1 opmerking: