Boeken algemeen

zondag 1 oktober 2017

De grote weetjesatlas - Alexandre Messager



In de najaarsfolder van Clavis kwam ik De grote Weetjesatlas van Alexandre Messager tegen. Het leek me gelijk een leuk informatieboek. En eens wat anders dan een normale topografie kaart om op te kijken voor de klas.
Toen ik het boek eenmaal in handen had, bleek hij nog veel mooier te zijn dan ik verwachtte.

Het boek ziet er uitnodigend uit met een wereldkaart op de manier zoals die ook in het boek te vinden is. De titel staat groot in verschillende lettertypen op de voorkant.
Als je het boek openslaat zie je als eerste een grote wereldkaart. Ditmaal zonder details en alleen de continenten en zeeën weergegeven.

De continenten komen in het boek vervolgens stuk voor stuk aan bod met een kaart, informatie, leuke weetjes en een quiz.
Het meest opvallend in De grote Weetjesatlas zijn wel de prachtige kaarten. Over iedere kaart zit een transparante pagina met details: Grenzen, plaatsnamen, rivieren, illustraties. Wanneer je die pagina omslaat, heb je een blinde kaart.


Bij ieder continent staat een duidelijke, makkelijk leesbare informatietekst en een zogenaamd infofiche met gegevens over de oppervlakte van het continent, het aantal inwoners, aantal landen e.d.

Het boek is zeker niet alleen leuk voor kinderen. Ook voor volwassenen is het leuk om door te lezen.  Zelf heb ik het boek van voor tot achter gelezen en kwam veel leuke weetjes tegen.


De tekeningen op de kaarten en in de rest van het boek hebben allemaal dezelfde stijl en vormen zo een mooi geheel. Toch had ik het bij sommige dingen ter verduidelijking ook handig gevonden als er foto's bij hadden gestaan. 

Achter in het boek staat een verklarende woordenlijst en een pagina met vlaggen van alle landen. 

Voor de kritische noot (uit educatief oogpunt) moet ik wel zeggen dat ik een aantal woorden in de woordenlijst miste. Er wordt in het boek bijvoorbeeld regelmatig gesproken over bbp (bruto binnenlands product) en debiet (de gemiddelde hoeveelheid water die per tijdseenheid door een rivier wordt afgevoerd). Ik kan mij zo voorstellen dat niet iedereen uit zichzelf weet wat die woorden betekenen.

De kwissen in het boek zijn erg leuk. Ik zie zo voor me dat kinderen elkaar in de klas vragen uit het boek gaan stellen. 
Bij de kwissen lijken de foute antwoorden af en toe net op een feit. Als je het boek snel doorleest zul je ze voor waar aan kunnen nemen. 

Bij Oceanië kwam ik een bijzondere constatering tegen: 
"Aantal inwoners:
37.5 miljoen
(minder dan 1 op de 10 mensen leeft in Oceanië)"

Zijn ze dood? Leven ze ergens anders? 

Over Oceanië en Antarctica wist ik lang niet alles wat er vermeld werd. Bijvoorbeeld dat Oceanië een land zonder grenzen is en alleen maar uit eilanden bestaat. Daar had ik nooit zo over nagedacht. 




Al met al vind ik het een geweldig mooi boek dat zeker een plaatsje in mijn klas verdient en waarvan ik verwacht dat hij vaak gelezen zal worden.

De Grote Weetjesatlas is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com. Als je hem via de link op mijn blog bestelt ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra  


Titel: De grote weetjesatlas
auteur: Alexandre Messager
illustraties: Atelier Cartographik
Oorspronkelijke titel: Atlas des grands curieux
uitgeverij: Clavis informatief
ISBN: 978 90 448 2882 5
aantal pagina's: 41
verschijningsdatum: oktober 2016
Koop bij bol.com


InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten