Boeken algemeen

dinsdag 31 oktober 2017

Pippi Langkous - Astrid Lindgren

Wie kent haar niet: Dat ondeugende en ongelooflijk sterke meisje met rode vlechten?
Dat moet natuurlijk zo blijven, dus las ik Pippi Langkous voor aan mijn jongste zoontje.

De editie die ik van Pippi Langkous heb, is de elfde druk uit 1999, waarin drie boeken zijn opgenomen: Pippi Lankous, Pippi Langkous gaat aan boord en Pippi Langkous in Taka-Tuka-land.

Het eerste Pippiboek van Astrid Lindgren werd uitgegeven in 1945. De boeken zijn verfilmd, er zijn tv-series van, tekenfilms, toneelstukken en stripverhalen.
Die zijn wel een beetje gedateerd.

Waar gaat het boek over:

Het boek gaat over Pippi Langkous, een meisje van negen jaar, dat helemaal alleen in Villa Kakelbont woont. Nouja, niet helemaal alleen; Ze heeft wel een paard en een aapje.

Pippi is heel sterk, heel rijk en heel ondeugend. Het is niet altijd leuk om in je eentje kattenkwaad uit te halen. Pippi is dan ook heel blij met de buren.
Naast Villa Kakelbont staat namelijk het huis van Anneke en Tommy. Met hen beleeft Pippi allerlei avonturen.

Het zijn niet altijd heel bijzondere dingen, maar zelfs naar school gaan of boodschappen doen is met Pippi al een avontuur. 

Mijn mening:

De avonturen van Pippi Langkous vervelen nooit. Als kind heb ik het boek veel gelezen en ik heb het boek als volwassene al meerder keren voorgelezen.

Mijn versie is wel een beetje verouderd. 
De vader van Pippi is ooit een keer aangespoeld op een eiland en is daar koning geworden. Niet zomaar een koning, maar een negerkoning. Als Pippi met hem meegaat, gaat het vaak over negers en negerkindertjes. Ik kan me zo voorstellen dat dat in de nieuwe editie veranderd is. 

Als jij een nieuwere druk van het boek hebt, zou ik het fijn vinden als je me dat even laat weten. In de boekhandel hier in de buurt hadden ze het boek niet op voorraad, dus kon ik het niet controleren. 

De tekeningen in het boek zijn gemaakt door Carl Hollander. Net als op de vrolijke cover van het boek, zijn veel illustraties in het boek ook in kleur. Ze geven een duidelijk beeld van het verhaal en voegen echt wat toe aan het voorlezen. 

Op de website van Bol.com zie ik dat er deze maand een nieuwe editie van het boek is uitgekomen.
Dit boek is heel ander vormgegeven. Via de site kun je het boek inkijken.
Via de link kun je het boek ook bestellen. Ik ontvang dan een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra. 


Titel: Pippi Langkous
auteur: Astrid Lindgren
Originele titel: Pippi Långstrump, Pippi Långstrump går ombord, Pippi Långstrump i Söderhaver
vertaling: Liesbeth Borgesius-Wildschut en Saskia Ferwerda
illustraties: Carl Hollander
uitgeverij: Ploegsma
ISBN: 90 216 0055 2
aantal pagina's: 208
verschijningsjaar: 1999 (Eerste druk Zweden 1945)



InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten