Boeken algemeen

zaterdag 4 november 2017

De man de zijn schaduw zocht (Millenium #5) - David Lagercrantz

Toen ik twee jaar geleden Wat ons niet zal doden  van David Lagercrantz las, wist ik niet of dat vervolg op de Millenium-serie van Stieg Larsson een eenmalig iets was, of dat er nog een vervolg zou komen. Gelukkig bleek dat wel zo te zijn en verscheen in september van dit jaar De man die zijn schaduw zocht.
Het boek is iets minder dik dan voorgaande delen, zeker als je hem met de delen van Stieg Larsson vergelijkt, die hadden alledrie vijf- zeshonderd pagina's.
(Ik kan me nog precies herinneren wanneer en waar ik ze las. Ik was een kerstvakantie lang in de ban van Millenium.)

Dat is voor mij gelijk een kenmerk van een heel goed boek: Hij laat een blijvende indruk achter.
Nog een kenmerk: Daarna weet je niet zo goed wat je moet gaan lezen.

Dat gevoel heb ik nu, na De man die zijn schaduw zocht ook. Of hij een blijvende indruk achterlaat, dat weet ik nog niet.

Omslagtekst

Lisbeth Salander zit voor korte periode in de gevangenis. Ze probeert zich zoveel mogelijk afzijdig te houden van haar medegevangenen om conflicten te vermijden. Wanneer ze het toch opneemt voor een jonge vrouw uit Bangladesh in de cel naast haar, wordt ze onmiddellijk uitgedaagd door de bendeleidster Benito.

Holger Palmgren bezoekt Lisbeth en vertelt haar dat hij documenten heeft ontvangen over hoe slecht ze als kind door de autoriteiten is behandeld. De sporen leiden naar een zekere Leo Mannheimer, partner van een welgestelde effectenhandelaar. Hoe is zijn verleden verbonden aan dat van haar? Lisbeth vraagt Mikael Blomkvist, zonder verdere toelichting, onderzoek naar deze Leo te doen. Ondertussen worden de dreigingen van Benito en haar bende aan Lisbeths adres steeds serieuzer.

In DE MAN DIE ZIJN SCHADUW ZOCHT vertelt David Lagercrantz een razend spannend verhaal over het misbruik van autoriteiten, eremoord en de schaduwen uit Lisbeths jeugd die haar nog steeds achtervolgen.
(tekst overgenomen van Bol.com)

Mijn mening:

Zoals ik net al liet doorschemeren, vond ik ook dit deel van Millenium weer erg goed. De focus lag erg op Lisbeth Salander en dat is mooi, want dat is mijn favoriet.
Ze was weer net zo slim, stoer en sterk als in de andere boeken. 

Mikael doet in opdracht van Lisbeth onderzoek naar Leo Manneheimer en doordat hij het gevoel heeft dat hij haar wat verschuldigd is, is hij flink vasthoudend.

"Jij maakt ons allemaal een beetje paranoïde, Mikael; dat weet je. Bij jou gaan we addertjes onder het gras vermoeden."


De opbouw van het boek was herkenbaar. Het is opgedeeld in verschillende delen, die op zichzelf weer zijn opgedeeld in hoofdstukken met een datum als titel.

Het verhaal speelt zich af in voor het grootste deel af in Stockholm en veelal op plaatsen die al bekend zijn van de vorige delen. 
Het verhaal speelt zich af in de laatste twee weken van juni met regelmatig een uitstapje van zo'n anderhalf jaar terug in de tijd, naar het verleden van Leo Mannheimer.

"Het leven is vaak het mooist van een afstandje. Maar dat begreep hij op dat moment nog niet."


Het is een heel toegankelijk, goed leesbaar boek. In Wat ons niet zal doden zaten nogal wat ingewikkelde stukken met wiskundige bewerkingen van Lisbeth. Nu onderzoekt ze ook wel, maar wordt dat iets minder gedetailleerd besproken. 

Ik denk (en hoop) dat er weer een opening is voor een zesde deel. 

De man die zijn schaduw zocht is o.a. verkrijgbaar bij Bol.com als hardcover, paperback en e-book.
Als je heb boek via een link op mijn pagina bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra. 


Titel: De man die zijn schaduw zocht
auteur: David Lagercrantz
Originele titel: Mannen som sökte sin skugga
Vertaald uit het Zweeds door Geri de Boer
uitgeverij: Signatuur
ISBN: 978 90 449 7558 1 (e-book)
aantal pagina's: 400
verschijningsdatum: september 2017

Bekijk op bol.com


InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten