Boeken algemeen

dinsdag 16 januari 2018

Hoe werkt dat? - Dorling Kindersley Limited

Zo cool: Een boek in de vorm van een zilverkleurige laptop! Als je een kind wilt uitdagen om een boek op te pakken, dan is dit wel een goede manier.

Van De Gouden Zebra ontving ik een recensie-exemplaar van Hoe werkt dat? Onder andere om samen met mijn groep 8 te bekijken.
Ik doe mijn best om een paar keer per maand (liefst wekelijks) een boek te promoten in de klas. Soms is dat een verhalend boek. Af en toe zit er een informatief boek tussen, zoals deze.

Kinderen die niet zo van lezen houden, zie ik vaak eerder een boek als dit kiezen dan een dik verhalenboek.

In Hoe werkt dat? worden veel verschillende dingen uitgelegd. Van spellen, zoals de PS4 en de tablet, tot een hoverboard, een draaibrug, the ocean cleanup en een bionisch pak. Maar ook de werking van de e-reader en toekomstige teleportatie worden uitgelegd.





Het boek is ingedeeld in thema's: Spel, bewegen, bouwen, energie, leven en toekomst.
Ieder onderdeel is op ongeveer dezelfde manier opgebouwd: Een grote afbeelding met een klein stukje tekst op het bovenste blad, zodat het wel iets wegheeft van een beeldscherm (Je klapt het boek open als een laptop.) en meer tekst en kleine afbeeldingen ter toelichting op het onderste gedeelte van de pagina.
Zoals zoveel informatieboeken is Hoe werkt dat? niet een boek dat je gelijk van voor tot achter leest, maar waarin je af en toe een stukje leest.

In de klas ging het boek van hand tot hand en ieder kind zocht weer iets anders
op, waarbij bij de jongens de PS4 toch wel favoriet was.
Zelf las ik als eerste het stuk over de e-reader en de smartwatch.
Ik moet daarbij wel eerlijk zeggen dat ik niet helemaal verzadigd was qua hoeveelheid informatie die erin staat. Er staat bijvoorbeeld bij een apparaat wel bij hoe het werkt in de zin van wat het doet, maar niet hoe het komt dat het zo werkt,de meer technische kant.
Als een onderwerp je aanspreekt en je er nog meer over wilt weten, moet je nog wel via een andere weg op zoek naar meer informatie en misschien filmpjes.

Het is een handig naslagwerk, maar ook nuttig als je op zoek bent naar een onderwerp voor een spreekbeurt of werkstuk.

Hoe werkt dat? is onder andere verkrijgbaar bij Bol.com.
Als je het boek via een link op mijn pagina bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra.

Titel: Hoe werkt dat?
Auteur: Dorling Kindersley
Oorspronkelijke titel: How Super Cool Stuff Works
Vertaling: Joost Zwart
uitgeverij: Van Holkema & Warendorf
ISBN: 978 90 003 5550 1
aantal pagina's: 192
verschijningsdatum: september 2017 



Bekijk op bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten