Boeken algemeen

dinsdag 13 februari 2018

Dummie de Mummie en het geheim van Toemsa (Dummie de Mummie #9) - Tosca Menten

Ja! Ik mocht weer voorlezen uit één van de leukste kinderboekenseries van Nederland!

Dummie de Mummie en het geheim van Toemsa is alweer het negende deel van de serie, geschreven door Tosca Menten.



Waar gaat het boek over:

Dit keer blijven Dummie en Goos gewoon in Nederland. (Als is er van 'gewoon' meestal weinig sprake met Dummie in de buurt.)
Ze gaan op schoolreis naar de dierentuin, waar ze de Egyptische krokodillenverzorger Hamid tegenkomen.
Omdat zijn lievelingskrokodil, Toemsa, waarschijnlijk naar een andere dierentuin moet, bedenkt Dummie een plannetje om hem te laten blijven.
Een krokodil kunstjes leren om mee te doen aan de jubileumparade van de dierentuin, dát lijkt Dummie wel wat :-).
En aangezien hij nog wel wat ideetjes heeft door zijn vroegere leven in Egypte, is hij er zeker van dat dat wel gaat lukken.
Helaas staat niet iedereen achter zijn plannetjes...

Waarom je dit boek zou moeten lezen:

  • Het is een spannend verhaal. (Met krokodillen werken is bést gevaarlijk)
  • Dummie is erg grappig! Mijn zoontje en ik hebben tijdens het lezen veel lol gehad in elk geval :-). De stukjes waarin Dummie boos op iemand is en loopt te mopperen (op bijvoorbeeld juffrouw Friek) zijn erg lachwekkend en natuurlijk haalt Dummie ook veel kattenkwaad uit.
  • Zonder dat je het echt doorhebt, leer je best veel over onder andere Egypte, inclusief Egyptische woordjes.
  • De illustraties van Elly Hees zijn leuk. Grappige momenten worden er nóg grappiger door. 
  • Het is leuk om uit te kunnen kijken naar weer een nieuw avontuur. (Ik kan niet wachten! In de tussentijd ben ik maar uit Juffrouw Pots gaan voorlezen.) Ik ben ook wel benieuwd naar hoe het verder gaat met Klaas en Sayenne.

"'En olievat zioel gheeft dikke bil als juffrouw Friek.' Hij tekende een olifant met daarnaast juffrouw Friek met een enorm achterste en zette een pijltje tussen haar en de olifant. 'Bil als juffrouw Friek. Met staartje.'

 'Als ze dat leest, ontploft ze.' giechelde Goos.

 'Wordt ghrote knalletje.' zei Dummie."

(blz. 48)

Mijn zoontje zat zo goed in het verhaal, dat hij op een vrijdagochtend wakker werd en riep: "Morgen is de parade!"
Heerlijk toch!

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Dummie de Mummie en het geheim van Toemsa is als hardcover en als e-book o.a. verkrijgbaar bij Bol.com. Als je het boek via een link op mijn pagina bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra. 

Titel: Dummie de Mummie en het geheim van Toemsa
auteur: Tosca Menten
illustraties: Elly Hees
uitgeverij: Van Goor
ISBN: 9789000354450
aantal pagina's: 296
verschijningsdatum: november 2017


Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten