Boeken algemeen

zondag 18 februari 2018

Terugkeer naar Inverness (Outlander #2) - Diana Gabaldon

Ik heb me voorgenomen om in 2018 de hele Outander-serie uit te lezen en tot nu toe loop ik aardig op schema.
Aangezien ik altijd meerdere boeken tegelijk lees, ging het met het lezen van Terugkeer naar Inverness niet heel snel en deed ik er 6 weken over.
Gelukkig heb ik het voordeel dat ik niet zo snel uit een verhaal raak, maar wel heel snel in een nieuw verhaal zit, dus een verhaal in etappes lezen, is geen probleem.

Waar gaat het boek over:

Terugkeer naar Inverness begint met een tijdsprong van 20 jaar (Of 220 als je het vanuit Jamies oogpunt bekijkt).
Het is 1968 en Claire keert terug naar Schotland, samen met haar dochter Brianna. Het is tijd om haar dochter te vertellen dat niet Frank, maar Jamie haar vader is.
Ook zoekt Claire hulp bij het achterhalen wat er tijdens en na de Slag bij Culloden met Jamie en de andere Highlanders is gebeurd.
Daar gaat het verhaal weer terug in de tijd. Naar Frankrijk, waar De Reiziger eindigde. Claire vertelt haar verhaal.
In Parijs werkt Jamie voor zijn neef Jared.
Claire wil niet alleen maar optreden als gastvrouw voor alle hoge gasten die zij ontvangen en gaat als vrijwilliger in het Hôpital des Anges werken.

Aangezien Claire weet dat het in de toekomst niet goed af zal lopen met de Highlanders, proberen zij en Jamie de toekomst naar hun hand te zetten. Wie weet lukt het ze om Charles Stuart, de Bonnie Prince tegen te houden om zijn troon op te eisen.

Mijn mening:

Terugkeer naar Inverness is een boeiend boek om te lezen. Naast het verhaal van Jamie en Claire is er het grote historische aspect van de Schotse geschiedenis.
Het is allemaal zo omschreven dat het net lijkt om je er zelf bij staat en toekijkt.
Daarnaast is het nog steeds een fictief verhaal, aangezien Claire natuurlijk via een magische stenenkring terug is gekeerd naar het verleden.
Op een paar puntjes na, zit er verder niet veel magie en fantasie in het verhaal en leest het echt als een historische roman.

Claire lijkt in dit deel wat meer aangepast aan de tijd waarin ze terecht is gekomen. Ze komt in principe ook niet terug op haar besluit om bij Jamie te blijven en dus in de 18e eeuw.
Toch weet je door het begin van het verhaal dat dat wel het geval zou zijn en ze zelfs met een kind terugkeert naar haar eigen tijd.
Het hoe en waarom, dat is waar je mede naartoe leeft in dit deel.

Het einde van Terugkeer naar Inverness zorgt ervoor dat je gelijk door wilt lezen in het volgende deel; De verre kust. Dat heb ik dan ook gedaan.

Ook het lezen van deel twee noem ik de Outlander-serie nog steeds letterlijk en figuurlijk een dikke aanrader.

Mijn leesverslag van De Reiziger is hier te lezen.

Ook lezen?


Terugkeer naar Inverness is als paperback en als E-book onder andere verkrijgbaar bij Bol.com. Als je daar via een link op mijn pagina bestelt, ontvang ik een klein bedrag aan commissie. Jou kost het niets extra.



 titel: Terugkeer naar Inverness
auteur: Diana Gabaldon
oorspronkelijke titel: Dragonfly in Amber
vertaling: Annemarie Lodewijk
uitgeverij: De Boekerij

ISBN: 978 90 225 6692 3
aantal pagina's: 768
verschijningsdatum: november 2013

Koop bij bol.com









Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten