Boeken algemeen

vrijdag 22 augustus 2014

Hasse Simonsdochter - Thea Beckman

Titel: Hasse Simonsdochter
auteur: Thea Beckman
uitgeverij: Lemniscaat
ISBN: 9060695402
aantal pagina's: 260
verschijningsdatum: 1983

Bestel dit boek bij Bol.com




Flaptekst: In de tijd van de Hoekse en Kabeljauwse twisten is Kampen een belangrijke handelsstad, maar Hasse, dochter van een mandenvlechter, vindt het er maar druk en benauwd. Ze trekt er liever op uit met haar zelfgemaakte pijl en boog om langs de IJssel te zwerven. Haar ouders willen heel graag dat ze gaat trouwen, maar Hasse neemt aar eigen beslissing. Ze 'verbidt' Jan van Schaffelaar, dat wil zeggen, ze redt hem van het schavot door met hem te trouwen. Samen trekken ze naar de Veluwe, waar hij als aanvoerder van een troep huurlingen de belangen van de hertog van Gelre behartigt. Hasse geniet van het vrije ongebonden leven. Als jongen verkleed doet ze mee met de overvallen en als boogschutter weet ze het respect van de mannen af te dwingen. Als in Barneveld de compagnie in het nauw wordt gedreven vraagt Hasse zicht angstig af hoe ze de belegering zullen overleven. 


Dit was een van de boeken waar uit gekozen kon worden bij de zesde versie van Kiezen is moeilijk. Hasse Simonsdochter kreeg de meeste stemmen, waar ik erg blij mee was. 

Ik heb het boek zowel voor de Klassieke literatuurmaand als voor de kinderboekenzomerleesuitdaging gelezen. Twee vliegen in een klap. Het lijkt wel een beetje op vals spelen ;-). 

Geweldig om dit boek, dat ik als kind gelezen heb, nog eens te herlezen. 
Destijds had ik het boek van de bibliotheek geleend. Ik vond het toen zo mooi dat ik het zelf aangeschaft heb. Toch heb ik het toen niet nog een keer gelezen. Herlezen van boeken doe ik zelden. 
Ik wist dan ook nauwelijks nog waar het boek over ging. Zelfs erg belangrijke verhaalwendingen wist ik niet meer. Wel vind ik het nog steeds een heel mooi boek. Na het herlezen hoort hij nog steeds bij mijn favorieten. 

Behalve dat het boek veel historische feiten bevat, zijn er ook veel fictieve gebeurtenissen toegevoegd, wat het tot een mooi geheel maakt. 

Na het lezen ben ik op zoek gegaan naar de feiten achter het verhaal. 
Op Wikipedia heb ik veel informatie gevonden. Ten eerste ben ik daar op zoek gegaan naar Jan van Schaffelaar. (Door op zijn naam te klikken kom je op de bijbehorende Wikipedia pagina.) Hij is de persoon uit het boek die echt bestaan heeft. Het hele verhaal van Hasse is op zijn werkelijke geschiedenis gebaseerd.
Het verhaal speelt zich af rond 1480. De tijd waarin ook Jeroen Bosch (klik voor Wikipedia) leefde. Ook hij komt voor in het boek. Een ander personage dat werkelijk heeft bestaan en in het verhaal voorkomt is klokkenmaker Geert van Wou (klik voor Wikipedia).

Ik vind het altijd erg fijn als er kaarten in een boek staan van de plaats/ tijd waar het boek zich afspeelt. Deze kaarten zijn te vinden voor- en achterin Hasse Simonsdochter.














Hasse is, om het in hedendaagse termen te benoemen, een stoere meid, die weet wat ze wil. Als ik naar mijn eigen leesgeschiedenis kijk, zie ik dat er veel boeken in voorkomen waar dat soort meisjes/ vrouwen in voorkomen. 
Ik vind Ronja, uit Astrid Lindgrens Ronja de Roversdochter, ook wel wat op Hasse lijken, maar dan in een jongere uitgave. Ook Ronja was vroeger favoriet bij mij.
Kijk ik naar de boeken van nu, dan zie ik ook een aantal Hasses voorbij komen. En dan denk ik bijvoorbeeld aan Tris uit de Divergent serie van Veronica Roth en Katniss Everdeen uit de Hongerspelen van Suzanne Collins. 
Meiden als Hasse zijn van alle tijden. 

Ik kan niet anders dan 5 sterren geven aan dit boek. 

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Follow on Bloglovin

3 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen. Krijg zo wel zin om weer eens boeken van Thea Beckman te gaan herlezen.

    Nog bedankt dat je ook een recensie over dit boek hebt willen schrijven voor Ikvindlezenleuk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yw, ik krijg zelf ook wel zin om nog wat boeken van haar te herlezen. De stomme van Kampen vond ik ook erg mooi.

      Verwijderen
  2. ik vond het een leuk boek

    BeantwoordenVerwijderen