Boeken algemeen

zondag 7 december 2014

De Sprookjes-sprokkelaar - Paul van Loon & Laurentien van Oranje


In de winkel had ik dit boek al een paar keer in handen. Ik had daar zelfs al de eerste paar bladzijden van het boek gelezen. Kopen of niet kopen? Er waren nog zoveel andere boeken die ik graag wilde hebben.
En toen viel ik op de school waar ik werk een dagje in voor een andere klas en lag daar opeens De Sprookjes-sprokkelaar op het bureau! 
Die mocht ik wel even lenen om thuis te lezen. Eigenlijk was het de bedoeling dat ik hem zelf zou lezen, maar mijn zoontje van 4 vond de voorkant zo mooi, hij wilde graag dat ik hem voor ging lezen. Prima natuurlijk. Ik hoopte alleen wel dat het niet te spannend zou zijn voor hem. Dat viel gelukkig reuze mee. .
Het is geen boek dat ik aanraad voor kleuters, maar dat heeft meer te maken met dat de stukken tekst voor kleuters nog wel wat te lang zijn. Maar goed, mijn zoontje vond hem leuk. Toen ik het boek net pakte om een stukje over te gaan schrijven vroeg hij al of ik het boek nóg een keer voor wilde lezen!

Dat ik dit boek deze maand gelezen heb past mooi bij de sprookjesmaand op de blog 'Ik vind lezen leuk' van Mathilde. Mathilde leest deze maand 30 sprookjes die ze bespreekt op haar blog. Ze daagt hiermee kinderen en volwassen uit om wat vaker sprookjes te lezen. Je kunt het via haar blog doorgeven als je ook mee wilt doen. 
Ook op mijn blog zullen deze maand nog wat sprookjes aan bod komen. 

Het verhaal in De Sprookjes-sprokkelaar gaat over Sterre die bij haar opa Anders woont. Als Sterre haar opa vertelt dat ze zich zo alleen voelt, vindt opa dat het tijd is voor de Sprookjesbibliotheek. De sprookjesbibliotheek is in kasteel Libersteyn. In dat verlaten kasteel zijn heel veel kamers en Sterre moet zelf uit zien te vinden achter welke deur de bibliotheek zich bevindt. Dat is nog niet zo gemakkelijk.
Maar als ze hem eenmaal gevonden heeft is ze er niet meer weg te krijgen. 
Hele dagen brengt ze lezend door in de bibliotheek. Totdat haar hoofd zo vol zit dat ze de verhalen wel moet gaan delen met de dorpsbewoners. De kinderen en volwassenen uit het dorp vinden het heerlijk om naar de verhalenverteller te luisteren. Maar niet iedereen is blij met dat verhalen vertellende meisje dat alle aandacht opeist...

Niet alleen het verhaal is magisch, maar ook de illustraties in het boek zijn dat. De tekeningen in het boek zijn net zo mooi als die op de omslag van het boek. Maar om je een nog beter beeld te geven heb ik er ook een paar uit het boek overgenomen. 
Het is geen dik boek en ik kan me goed voorstellen dat als je erin begint, je hem in één ruk uitleest om hem vervolgens nog eens rustig opnieuw te lezen. 
De Sprookjes-sprokkelaar is niet alleen een personage uit dit boek, hij loopt binnenkort ook in het 'echt' rond in de Efteling.

Zeker weten dat dit boek binnenkort ook in mijn eigen boekenkast staat.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes


23676103
Titel: De Sprookjes-sprokkelaar

auteur: Paul van Loon & Laurentien van Oranje
illustraties: Efteling
uitgeverij: Leopold
ISBN: 9789025866655
aantal pagina's: 73
verschijningsdatum: oktober 2014







Follow on Bloglovin

2 opmerkingen: