Boeken algemeen

vrijdag 19 december 2014

The Vampire Diaries 1 & 2 - Ontwaken & De strijd - L.J. Smith

Vorig jaar heb ik een abonnement op Netflix genomen en via daar de hele Vampire Diaries serie gekeken. Nu wilde ik ook wel eens weten of de stelling hier ook weer op zou gaan: Het boek is beter dan de film.
Daar ben ik na het eerste boek nog niet helemaal uit.
Waar ik wel uit ben is dat de serie gebaseerd is op het boek, maar er zeker niet compleet van is overgenomen. Het boek verscheen voor het eerst in 1991. In 2007 werd het naar aanleiding van de serie opnieuw uitgegeven in een nieuwe editie met een fotoomslag van de serie. Uitgeverij De Boekerij heeft die versie van het boek uitgegeven in 2010.

Met de casting van de serie hebben ze het niet zo nauw genomen met het boek. Dat merk je al in het eerste hoofdstuk. Daarin wordt het uiterlijk van Elena en haar vriendinnen besproken. Tot mijn verbazing is de Elena uit het boek blond, Caroline een brunette en Bonnie een roodharige. Caroline en Elena zijn het tegenovergestelde van vriendinnen in dit boek. Ook heeft Elena geen broer, maar een klein zusje. Verder zijn er nog wat andere personages die in dit boek belangrijk zijn weggelaten.
In de serie zijn nog wat andere familiebanden waar kleine wijzigingen in zijn aangebracht. Ik denk wel dat die veranderingen ten goede zijn gekomen aan de televisieserie en dat het voor een breder publiek aantrekkelijker is dan in ieder geval dit eerste boek.

Zoals je aan voorgaande kunt opmaken heb ik in het begin vooral gelet op de verschillen en overeenkomsten tussen het boek en de serie. Daardoor kon ik me in het begin niet echt op het verhaal focussen. Maar toen ik dat eenmaal van me af had gezet ging het prima.

Het verhaal speelt zich voor een groot deel af op de Robert E. Lee Hight School. Het begin van een nieuw schooljaar. Elena is het populaire meisje van de school, maar Caroline is vastbesloten om haar van de troon te stoten.
Op de eerste schooldag wandelt er ook een mysterieuze nieuwe jongen binnen. Stefan Salvatore. Ook hij is een punt van strijd tussen Caroline en Elena. Alhoewel de strijd meer bij Caroline dan bij Elena ligt. 
Sinds Stefan in Fells's Church is gekomen gebeuren er rare dingen in het stadje. Er worden mensen aangevallen. Veel mensen denken dat hij daar schuldig aan is. Veel mensen willen ook graag dat hij er schuldig aan is en gauw weer weg gaat. Daar komt bij dat Stefan niet alleen mysterieus lijkt, maar dat ook is. Elena schrijft hierover in haar dagboek. Als haar dagboek gestolen wordt en de dief met het dagboek alle verdenkingen richting Stefan kan gooien zet Elena alles op alles om het dagboek terug te krijgen. Want zij weet dat Stefan niet de enige mysterieuze figuur is die er in Fell's Church rond wandelt. Damon. En hij is niet alleen mysterieus, maar ook levensgevaarlijk. 

Aangezien voor mij net de kerstvakantie begonnen is, denk ik dat ik ergens komende twee weken ook nog wel tijd ga maken voor het tweede boek. Wie weet begin ik er vanavond al wel in.

Ben jij er wel uit? Wat is beter: De boeken of de serie?

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

9911648Titel: The Vampire Diaries: Ontwaken & De strijd
auteur: L.J. Smith
Originele titel: The awakening & The struggle
vertaling: Karin Breuker
uitgeverij: De Boekerij
ISBN:9789022554531
aantal pagina's: 351
verschijningsdatum: juli 2010




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten