Boeken algemeen

dinsdag 4 oktober 2016

Het laatste uit liefde - Cathy Rentzenbrink

"Het waargebeurde verhaal over een gewoon meisje dat met buitengewone tegenspoed te maken krijgt: haar broer krijgt een bijna fataal ongeluk, waarna het leven nooit meer hetzelfde zal zijn."



Ik ontving van Kosmos Uitgevers een ongecorrigeerd leesexemplaar van Het laatste uit liefde om te recenseren. Vanaf 25 oktober zal het boek verkrijgbaar zijn.

De omschrijving van het verhaal én de aanbeveling van Jojo Moyes die op de voorkant van het boek staat, zorgden ervoor dat ik dit boek niet netjes op zijn beurt kon laten wachten.

Waar gaat het boek over:

Cathy heeft een sterkte band met haar broer Matty. De klap is dan ook extra groot als Matty op een nacht wordt aangereden door een auto.
Alhoewel hij het ongeluk overleeft, wordt hij niet wakker.

Hoe uitzichtloos de situatie ook is; Cathy en haar ouders houden hoop en doen er alles aan om zo goed mogelijk voor hem te zorgen. 
De zorg om en voor Matty neemt hun hele leven in beslag en het gezin lijkt eraan onderdoor te gaan.
En dat allemaal zonder een glimp van herkenning van Matty's kant.

"Vaak keek ik diep in zijn ogen, op zoek naar iets van bewustzijn. Ik wist nooit zeker of ik het me inbeeldde, maar soms dacht ik dat ik een korte glimlach zag, een glimp van zijn oude zelf die besefte waar en wie hij was. Ik vroeg me af waar zijn essentie was, zijn ziel."


Jarenlang willen ze de waarheid niet onder ogen zien: Matty zal nooit wakker worden. Maar op een gegeven moment gaat de knop op. Zo kan het niet langer. 
Cathy snapt dat het geen zin meer heeft om tegen Matty te praten. Hij was er niet meer.

"Ik voelde me altijd zo trots wanneer hij me zijn zus noemde. Ik vroeg me af of hij nu nog wist dat ik dat was, of ik nog ergens in zijn hoofd bestond."


Mijn mening:


Vanaf de eerste pagina is duidelijk dat dit niet een eind goed, al goed roman zal worden. Het gaat in dit boek om de harde werkelijkheid. Je wordt niet gespaard voor het leed van Cathy.

Hoe groeit een kind op met een broer, of ander naast familielid, in coma? Aan de ene kant gaat het leven door, moet het leven doorgaan. Aan de andere kant staat het leven stil, leeft Cathy in een herinnering.

De manier waarop het geschreven is, waarop de woorden en zinnen vorm hebben gekregen, De gebeurtenissen en de gevoelens van Cathy raakten me diep.

Na het lezen van het boek is de jeugdfoto van Matty en Cathy op de cover van het boek waardevoller geworden. Een foto van twee onbekommerd gelukkige kinderen...

Cathy is de ik-figuur in haar eigen boek. Het gaat om haar leven, haar gevecht, haar rouw, maar het is Matty die centraal staat, zoals hij na al die jaren ook nog steeds centraal staat in haar leven.
Andere personages in haar leven worden minimaal besproken.

Cathy Rentzenbrink hoopt anderen die een dierbare hebben verloren, of iets soortgelijks hebben meegemaakt, te kunnen helpen door het delen van haar ervaring.
In het nawoord van het boek gaat ze daar dieper op in. 
Doordat Het laatste uit liefde een autobiografische roman is, is het nawoord haast een extra hoofdstuk van het boek. 

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Het laatste uit liefdetitel: Het laatste uit liefde
auteur: Cathy Rentzenbrink
originele titel: The Last Act of Love; The Story of my Brother and his Sister
vertaling: Janke Greving
uitgeverij: Kosmos Uitgevers

ISBN: 978 90 215 6443 2
aantal pagina's: 236
verschijningsdatum: oktober 2016

Koop bij bol.com


InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten