Boeken algemeen

maandag 5 mei 2014

Haar dag - Gayle Forman

Dit boek bestaat eigenlijk uit twee boeken. Haar dag vertelt het verhaal over Allyson.

Allyson is net 18 jaar en gaat na de zomer naar de universiteit. Voor deze zomer heeft ze van haar ouders een Tiener-tour door Europa cadeau gekregen. Een tour die haar erg tegengevallen is.

Het boek begint in Londen, op de laatste dag van haar tour. Met het tourgezelschap is het de bedoeling dat ze naar Hamlet van Shakespeare gaan kijken, maar Allyson en haar vriendin Melanie laten zich overhalen om naar een straatvoorstelling van Twelfth night, ook van Shakespeare te gaan.
Met die tegendraadse beslissing lijkt het hele leven van Allyson te veranderen.

In het toneelstuk speelt Willem mee, een Nederlandse jongen.
Na het toneelstuk verliest Allyson hem uit het oog, maar toevalligerwijs komt ze hem weer tegen in de trein naar Londen.
Willem weet niet hoe ze heet, maar noemt haar Lulu, naar de Amerikaanse actrice Louise Brooks, want daar lijkt ze op. Allyson laat het zo.
Ze vertelt hem over de tour en dat de trip naar Parijs op het laatste moment niet doorging en dat ze dat jammer vindt.
Willem stelt voor om haar reis met een dag te verlengen en met hem naar Parijs te gaan.
Zonder veel twijfel stemt ze toe. Vandaag is ze Lulu de durfal en niet Allyson.

In Parijs beleeft ze de dag van haar leven met Willem.

Na de dag in Parijs begint het tweede deel van het boek. Het deel waarin Allyson naar de universiteit gaat, veel mensen leert kennen, maar waarin ze vooral zichzelf leert kennen en haar eigen weg probeert te gaan.

Het andere gedeelte van het boek, Zijn jaar, gaat over Willems kant van hetzelfde verhaal.
Ik heb erg getwijfeld of ik eerst over het eerste boek zou gaan schrijven en daarna over het tweede, of dat ik ze samen zou voegen.
Je ziet dat mijn keus is gevallen op de eerste optie. Ik ga vandaag nog in Zijn jaar beginnen, dus mijn blogpost over dat boek komt zeker deze week nog wel online.
Ik ben erg benieuwd hoe het verhaal vanuit het oogpunt van Willem verloopt.

Het boek staat in het teken van Shakespeare. Eerst tijdens de Tiener-tour en vervolgens tijdens de studie van Allyson. Ikzelf heb me nooit zo verdiept in Shakespeare. Behalve dat ik wel eens een verfilming heb gezien. Wie kent Romeo & Julia nou niet... Maar ik vond het zeker leuk om over te lezen.
Het boek speelt zich op meerdere plaatsen in Amerika en Europa af. De plaatsen en gebruiken van de verschillende plaatsen zijn goed omschreven. Je kan merken dat de auteur zich daarin heeft verdiept.
Er is onder andere een stuk in Nederland wat erg goed omschreven is

Image and video hosting by TinyPic
Klik op de cover om meer te lezen over Zijn jaar.

Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten