Boeken algemeen

zondag 4 juni 2017

Zondagochtend breekt aan (Frieda Klein #7) - Nicci French

Titel: Zondagochtend breekt aan
auteur: Nicci French
Originele titel: Sunday Morning Coming Down
vertaling: Marja Borg en Els van Son
uitgeverij: Ambo|Anthos
ISBN: 978 90 263 3821 2 (e-book)
aantal pagina's: 314
verschijningsdatum: april 2017

Bekijk op bol.com


Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

"'Toen ik klein was had ik een hekel aan de zondag. (...) Het was altijd een dag van verveling en stiltes en niets te doen hebben en naar de kerk gaan en familie bezoeken die je helemaal niet wilde zien. (...) 

Het is een dag dat mensen zich voor zichzelf verstoppen. Een dag dat ze proberen te vergeten wat ze op zaterdag hebben gedaan, en doen alsof de komende week heel anders zal zijn dan de vorige.'"


Met dit zevende deel van de Frieda Klein-serie is bijna het eind van de serie aangebroken. Hierna komt er nog één deel.

Na een dikke cliffhanger in Als het zaterdag wordt, hebben Nicci Gerard en Sean French in Zondagochtend breekt aan weer een spannende thriller neergezet.

Waar gaat het boek over:

Er is nog steeds de dreiging van Dean Reeve, waarvan niemand echt geloofde dat hij nog leefde en die duidelijk aan Frieda heeft laten weten dat hij op haar leven uit is, maar haar op zijn manier ook meerdere malen gered heeft, omdat het 'haar tijd' nog niet was.
Wanneer is het dan wel haar tijd?

"Dean Reeve had zich altijd aan de rand van haar leven opgehouden, als een wazig iets wat zich net buiten haar blikveld bevond, hoewel zijn daden steeds een zekere helderheid en doelbewustheid hadden gehad."


Het gevaar lijkt steeds dichterbij te komen. Niet alleen Frieda is in gevaar, maar ook in haar buurt moeten de mensen op hun hoede zijn. Dat kan Frieda ze toch niet aandoen?!

Mijn mening:

Doordat ik niet heel veel tijd had om te lezen, heb ik best lang over dit boek gedaan. Daardoor maakte het wellicht niet zoveel indruk op mij, als het anders gedaan had. 
Het was namelijk wel degelijk een erg spannend deel. (Ik reken het boek er dus niet op af.)
Als er iets in het verhaal duidelijk was geworden, kwam er wel weer iets anders naar voren wat opgehelderd moest worden. 

In de serie van Frieda Klein is er in ieder deel een nieuwe verhaallijn die geheel afgerond wordt, maar blijven ook een aantal verhaallijnen onafgerond. Die worden weer meegenomen naar het nieuwe deel. 
In de afgelopen delen is er wel eens een personage weggevallen, maar over het algemeen draait het naast Frieda om een vaste groep personages (familie, vrienden, kennissen, collega's) die iedere keer iets verder worden uitgediept. 
Het zal volgend jaar nog lastig worden om afscheid van ze te nemen. 

Naast de menselijke personages zijn de stad Londen en de rivier de Theems ook bijna personages te noemen. Frieda is helemaal verknocht aan Londen met haar Theems die overal ondergrondse gedeeltes heeft.
Ik ben nog nooit in Londen geweest, maar door de gedetailleerde omschrijvingen in de Frieda Klein-serie kan ik het haast voor me zien.

Tot slot een quote die letterlijk en figuurlijk zo waar is!:

"Als er een wesp in de kamer was, kon je maar beter weten waar."


InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten