En zoals bij ieder boek dat ik hier bespreek: Past het niet in je straatje, dan lees je niet verder ;-).
Bij de Bruna winkel hier in de stad stonden een paar dozen met boeken voor een cent per bladzijde. Uiteraard ging ik daar even tussen neuzen. Ik kwam de oudergids ADHD - Bijsturen als alle remmen los zitten van 208 pagina's en dus 208 cent tegen. (Normaal gesproken kostte dit boek €19.95)
Aangezien een van mijn kinderen ADHD heeft en we nogal eens ergens tegenaan lopen leek het mij een nuttige investering.
Als ik met dit boek 208 cent uitgegeven zou hebben aan tips die ik allemaal al kende was er nog niks aan de hand.
Maar niks was minder waar. Dit boek is de normale verkoopprijs ook wel waard.
Een 'feest' van herkenning is bij een boek als dit wel een beetje een rare uitdrukking, maar om zoveel herkenning in een boek tegen te komen is wel heel mooi. Ook al is het geen feest.
Iets wat ik natuurlijk al lang wist: We zijn niet het enige gezin dat tegen zoveel problemen aanloopt.
Dingen waarvan ik me hiervoor soms afvroeg of het wel met ADHD te maken hebben die er in dit boek gewoon bij horen.
Sommige stukken heb ik met tranen in mijn ogen gelezen. En ook nu, als ik dit typ, kan ik er emotioneel van worden. (Het gaat toch om je kind...)
Wat in die boek heel duidelijk naar voren komt is het beeld van andere mensen van kinderen met ADHD. Een kind met ADHD is impulsief, onoplettend en hyperactief. Dat dit slechts het topje van de ijsberg is weten veel mensen niet.
Een woord wat heel vaak in dit boek voorbij komt is het woord inhibitie - het afremmen van gedrag. Bij kinderen met ADHD werken de remmen niet goed. Dit is juist wat die impulsiviteit, onoplettendheid en hyperactiviteit veroorzaakt
Een ander belangrijk onderdeel is een gebrek aan initiatie - het vermogen om daadwerkelijk ergens aan te beginnen.
Als er nog guldens waren, waren er bij het lezen van dit boek heel veel kwartjes gevallen bij mij.
Het eerste hoofdstuk van het boek behandelt de ADHD-ijsberg. In dit hoofdstuk staat ook dat kinderen met ADHD als een mot aangetrokken worden tot het helderste licht. So true!
Vanmorgen nog stond ik met mijn zoontje verkleedkleren uit te zoeken voor het juffenfeest dat hij vandaag op school heeft. Hij was heel fanatiek op zoek naar een bepaalde pet en ik móest hem gelijk komen helpen. Aangezien ik wel een vermoeden had waar de pet lag ging ik hem even helpen. Zodra hij de pet had, zou hij zich namelijk verder aan kunnen kleden. Zonder pet lukte dat heus niet.
We waren nog boven aan het zoeken naar de pet, ik zag hem inmiddels, toen mijn andere zoontje hem riep om even te komen kijken naar een stelletje Gogo's die ze gisteren blijkbaar in een beker water in de vriezer gedaan hadden. Pet vergeten, ADHD'tje naar beneden ;-). (De pet is vervolgens niet eens mee naar school gegaan, die ligt hier vergeten op de grond...)
Ik moest er wel om lachen.
Dat brengt me gelijk bij het tweede hoofdstuk van het boek: Blijf positief. Beleef plezier aan je kind. Zorg dat het saldo van je relationele bankrekening positief blijft en niet in het rood laat staan door de negatieve gebeurtenissen die er misschien ook wel dagelijks zijn.
Ik heb het idee dat wij het thuis wat dat betreft wel redelijk goed doen, ookal vergeten we wel eens dat we niet teveel door moeten drammen. In het boek staat ook "Als de vraag niet nuttig is, stel hem dan niet."
Achteraf gezien heeft een kind met ADHD voor een woedeaanval al flink wat waarschuwingssymptomen gegeven. Ook al is dat alleen maar een 'Hou je mond!' of 'Zeur niet zo!' geweest. Het is wel een duidelijk signaal van een kind dat het al overprikkeld is en je inderdaad niet door moet zeuren of gewoonweg even je mond moet houden. Dat is vaak best lastig! Even een stap terug doen, even weg gaan, ook al heb je nog zoveel commentaar. Hoe makkelijk is het niet om na een brutaal 'Hou je mond!' te zeggen dat je niet wil dat je kind zo'n grote mond tegen je geeft. Hiermee gooi je gewoon olie op het vuur. Hierin ben ik zelf (letterlijk) door schade en schande wijs geworden en nog stap ik wel eens in dezelfde valkuil. Grrr!
Over woedeaanvallen gaat overigens hoofdstuk 3: Blijf kalm
Dat hoofdstuk en het hoofdstuk over school zijn de hoofdstukken waar ik zelf het meeste mee kan.
Ik heb al wat ideetjes voor het volgende schooljaar.
Het hoofdstuk over school heb ik ook nog eens met een dubbele pet op gelezen, aangezien ik zelf ook leerkracht ben en in de klas uiteraard ook wel eens te maken heb met een kind met ADHD.
Als je over een kind met ADHD een aantal punten in de hoofd houdt en die misschien wel iedere dag even nagaat, weet je wat je van het kind kan verwachten. "Als leraren en kinderen dit uitgangspunt eenmaal accepteren, is het makkelijker om niet alles persoonlijk op te vatten."
- Snel afgeleid
- Slecht organisatievermogen
- Impusiviteit
- Hyperactiviteit
- 'Te heftig' voelen
- Socialisatieproblemen
- Slecht handschrift
Een belangrijk punt uit het boek is dat als je een manier hebt gevonden om goed met elkaar om te gaan, je die manier ook vol moet houden en niet moet laten verwateren. ADHD gaat niet weg namelijk. Als je je aanpak laat verwateren ben je zo weer terug bij af.
Na de eerste 6 hoofdstukken vind je een zevende hoofdstuk voor kinderen om te lezen en vervolgens nog een samenvatting van 40 bladzijden waarin je ook alle informatie uit het hele boek terug kunt vinden. Als je dus niet heel veel tijd hebt om 140 bladzijden te lezen, maar wel een uurtje om er 40 te lezen, kom je daarmee ook al een heel eind.
Dus:
1. Blijf positief
2. Blijf kalm
3. Blijf georganiseerd
4. Blijf zo doorgaan
"Zwemmen of verzuipen helpt echt niet bij stoornissen. Tegen een kind met dyslexie zeggen we ook niet: 'We hebben gisteren de b's en d's al besproken. Vandaag doe je het goed, anders krijg je straf!' Waarom zouden we dan tegen een kind met een organisatorische stoornis zeggen dat hij vandaag zijn stoornis moet overwinnen, omdat hij anders straf krijgt?"
Aangezien veel kinderen met ADHD ouders met ADHD of kenmerken daarvan hebben is bovenstaande soms gemakkelijker gezegd dan gedaan.
Ik denk niet dat ik zelf ADHD heb, maar met de laatste 3 punten heb ik zelf ook nog weleens moeite :P.
Tot slot nog een stukje uit het boek in het kader van 'Houd de moed erin!'
"Zoals Gene Kranz van de vluchtleiding van de Apollo 13 zei: 'Falen is geen optie.' Als het niet werkt, probeer dan iets anders. Verwacht echter niet dat alle problemen van de ene op de andere dag opgelost zullen zijn. Veel van deze kinderen moeten in het kader van een vijftigjarenplan aan hun problemen werken. (...) Alleen succes en beloningen kunnen een goede houding kweken. Dit is geen oorlog. We staan allemaal aan dezelfde kant. Hou vol, en neem er de tijd voor. Het is hard werken, maar je slaat je er wel doorheen. Je hebt geen keus."
"Als je gezin bijeen blijft, ben je geslaagd."
Vergeet ik nog bijna een heel belangrijke: "Als je de handelingen van een kind met ADHD wilt begrijpen en voorspellen, stel jezelf dan de vraag: 'Wat zou ik doen als ik dacht dat de wereld over vier seconden ophield te bestaan?' Wat zou je dan echt doen? Waarschijnlijk niet je huiswerk."
auteur: Martin L. Kutscher
Originele titel: ADHD | Living without breaks
vertaling: Marja de Bruijn
uitgeverij: Uitgeverij Nieuwezijds
ISBN: 9789057122736
aantal pagina's: 208
verschijningsdatum: juni 2008
Beste Gerriane,
BeantwoordenVerwijderenWij zijn op zoek naar dit boek, de oudergids ADHD, maar overal is het uitverkocht. Brutale vraag, maar mogen wij het van jouw overnemen? Ik hoor graag om dat mogelijk is en wat je ervoor zou willen hebben, alvast bedankt voor je reactie.
Met vriendelijke groeten,
Wendy
Hoi Wendy,
VerwijderenIk vind het boek zelf erg waardevol en neem er nog regelmatig een kijkje in. Ik houd hem dus graag zelf.
Heb je al eens een oproepje op Facebook of Marktplaats geplaatst?
Groeten, Gerrianne