Boeken algemeen

donderdag 7 april 2016

De IJzeren Prinses (De Helse Creaties #3) - Cassandra Clare

Alweer 2,5 jaar geleden startte ik met het lezen van The Infernal Devices. De eerste twee delen las ik in het Engels, daarna heb ik op de vertaling van The Clockwork Princess gewacht met verder lezen.

Achteraf vind ik het wel jammer dat ik heb gewacht met verder lezen, want ik was nu wel heel veel van het verhaal vergeten. Stukje bij beetje is het meeste wel teruggekomen, maar het duurde wel even voor ik goed in het verhaal zat.
Niet dat ik het niet vanaf pagina 1 boeiend vond, want dat was het zeker wel: De eerste ontmoeting tussen Will Herondale en James Carstairs...




Waar gaat het boek over:

Mortmain is nog steeds op jacht naar Tessa. Hij wil zijn missie, de Schaduwjagers uitroeien, koste wat kost volbrengen.
Will en Jem doen er alles aan om Tessa te beschermen, maar zij is niet de enige die beschermd moet worden. Ook Jem moet gered worden en daar doen Will en Tessa alles voor. 
Zo zijn Jem, Will en Tessa een soort onbreekbare driehoek die toch dreigt te breken en er voor zorgt dat ze er, als puntje bij paaltje komt, misschien wel alleen voor staan en ze zichzelf moeten redden.

Behalve de dreiging van Mortmain is er nog meer aan de hand. 
Consul Wayland heeft er spijt van dat Charlotte Branwell is aangesteld als hoofd van het Instituut in Londen. Hij wil haar er op slinkse wijze, met hulp vanuit het Instituut, uitwerken. 
Dit gedeelte van het verhaal komt vooral naar voren door de briefwisseling tussen Josiah Wayland en inquisiteur Victor Whitelaw.

Mijn mening:

Dit slot van De Helse Creaties heeft me nogal overweldigd. Behalve de actie van gevechten was het een achtbaan van emoties die ervoor zorgde dat ik een groot deel van het boek met het hart in mijn keel gelezen heb. Dat hart in mijn keel werd regelmatig vervangen voor een brok en tranen die achter mijn oogleden brandden.
Hartverscheurend.

"Ave atque vale, dacht Will. Gegroet en vaarwel. Hij had nooit veel over die woorden nagedacht, had er nooit bij stilgestaan waarom ze niet alleen een vaarwel waren, maar ook een begroeting. Elke ontmoeting leidde tot een afscheid, en dat zou blijven zolang het leven sterfelijk was. In elke ontmoeting lag iets van het verdriet van het afscheid, maar in elk afscheid lag ook iets van de vreugde van de volgende ontmoeting."

De Helse Creaties is een voorgeschiedenis van The Mortal Instruments. Personages, families en gebeurtenissen uit deze serie komen terug in The Mortal Instruments. Dat maakt wat mij betreft die serie nog beter. Binnenkort wil ik hem herlezen, zodat ik die stukjes uit de geschiedenis van de Schaduwjagers nog beter begrijp. Maar ik heb dit boek ook nu gelezen, omdat ik verder wil in de volgende Schaduwjager-serie: The Dark Artifices. Met als eerste deel Lady Midnight.

Ieder hoofdstuk van De IJzeren Prinses begint met een citaat van een dichter of schrijver. (Shakespeare, Pope, Edgar Allen Poe) Ik moet zeggen dat ik daar niet echt in thuis ben. Ze zijn niet vertaald en vaak in oud Engels, waardoor ik niet altijd alles woordelijk begreep. Wel was me duidelijk dat die citaten iedere keer goed bij de hoofdstukken pasten.
Wat mij betreft hadden ze vertaald mogen worden, want het zijn veelal geen werken die in het Nederlands niet onbekend zijn volgens mij.

"Peace, peace! he is not dead, he doth not sleep, 
He hath awaken'd from the dream of life;
'Tis we, who lost in stormy visions, keep
With phantoms an unprofitable strife,
And in mad trance, strike with our spirit's knife
Invulnerable nothings. We decay
Like corpses in a charnel; fear and grief
Convulse us and consume us day by day,
And cold hopes swarm like worms within our living clay."
- Percy Bysshe Shelly, 'Adonais: An Elegy on the Death of John Keats



Behalve veel diepzinnigheid zit er ook vaak humor in het verhaal. Vooral de humor van Will en Magnus Bane maakte me regelmatig aan het lachen.

Al met al een perfecte afsluiting van deze serie. Met om het helemaal compleet te maken een erg mooie cover.

Ave atque vale, Will, Jem & Tessa

(Gegroet en vaarwel)

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

De Helse Creaties Boek drie: De IJzeren PrinsesTitel: De IJzeren Prinses
auteur: Cassandra Clare
Originele titel: Clockwork Princess
vertaling: Lia Belt
uitgeverij: Moon
ISBN: 978 90 488 2695 7
aantal pagina's: 511
verschijningsdatum: november 2015




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten