Boeken algemeen

vrijdag 22 april 2016

De Kleermaakster van Dachau - Mary Chamberlain

Oorlogsromans. Vaak aangrijpende verhalen die blijven hangen, of ze nou gedeeltelijk fictief zijn, of waargebeurd. Geen boeken die ik maandelijks lees, maar toch zeker een aantal keer per jaar. Eind april, begin mei is het door de Dodenherdenking en Bevrijdingsdag weer extra actueel. Dat is dan ook meestal wel een periode waarin ik er een boek dat zich afspeelt in en rondom de Tweede Wereldoorlog bij pak.

Dit keer is het De Kleermaakster van Dachau geworden. Een fictief verhaal dat zich afspeelt in de maar al te echte tijd rondom de Tweede Wereldoorlog.


Waar gaat het boek over:

Engeland, januari 1939. De 17-jarige Ada Vaughan werkt als leerling kleermaakster bij een modeboetiek. Haar werk is veelbelovend. Ada weet dan ook zeker dat ze het zal gaan maken als modiste in haar eigen Modehuis Vaughan.
Wanneer ze Stanislaus, een knappe, rijke, Oostenrijks-Hongaarse graaf ontmoet, is haar geluk compleet. Helemaal als hij haar ook nog eens mee wil nemen naar het mode-walhalla van Europa: Parijs.
Ada slaat de waarschuwingen voor de naderende oorlog in de wind en gaat vol goede moed met hem mee. 

Zoals wij nu allemaal weten, wordt de dreiging waarheid en breekt de oorlog uit. Ada en Stanislaus slaan op de vlucht. Tijdens de vlucht raakt Ada Stanislaus kwijt. Vanaf dat moment staat ze er alleen voor.

Als ze opgepakt wordt, blijkt dat ze goed gebruik kan maken van haar kleermaaksterskwaliteiten. Ze wordt kleermaakster van de nazi's.
Is dat haar redding, of uitstel van executie?

Mijn mening:

Het verhaal van Ada is een aangrijpend verhaal en zal me zeker bijblijven. Toch was het niet helemaal wat ik ervan hoopte.
Het personage Ada wist niet tot me door te dringen. Ze was vrij arrogant en naïef en stapte herhaaldelijk in dezelfde valkuil. Daar bovenop vond ik haar nogal oppervlakkig en teveel met zichzelf bezig.

Net als bij veel mensen in de oorlog houdt de hoop haar op de been. Dat is natuurlijk heel mooi, al stoorde het mij een beetje dat ze in het diepste dal nog steeds de schoonheid in een jurk of een bepaalde stof ziet.
Pas heel laat in het verhaal laat Ada de power zien die ik graag eerder bij haar gezien had. 

Het boek laat geen compleet beeld van de Tweede Wereldoorlog zien, maar wel Ada's oorlog. 

De verhaallijn was goed en er zaten een aantal voor mij onverwachte wendingen in. Alles bij elkaar vond ik het boek wel de moeite van het lezen waard. 

Aan het eind van het boek staan nog enkele geschiedkundige opmerkingen van de schrijfster. Daarin wordt duidelijk gemaakt welke personages en gebeurtenissen uit het boek op waarheid gebaseerd waren en welke fictief. 

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

De kleermaakster van DachauTitel: De Kleermaakster van Dachau
auteur: Mary Chamberlain
Originele titel: The Dressmaker of Dachau
vertaling: Elisabeth van Borselen
uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers
ISBN: 978 94 005 0614 5
aantal pagina's: 352
verschijningsdatum: april 2016


Bestel de paperback hier via Bol.com.
Bestel het e-book hier via Bol.com

Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten