Boeken algemeen

zaterdag 2 april 2016

Spiegelbeeld - Martine Kamphuis

Een psychologische thriller, eentje waarbij de radertjes in je hoofd continu aan het draaien worden gezet. Leuk!
Ook leuk: Ik heb het boek gewonnen door mee te doen aan een enquête van Hebban.

Spiegelbeeld is het tweede boek met psychologe Wynona Post, WP, als hoofdpersoon. In Alibi (2014) kon je voor het eerst kennis met haar maken. Zelf heb ik Alibi niet gelezen. Op zich geen probleem, aangezien Spiegelbeeld een op zichzelf staand verhaal is.
Waar ik het wel aan dacht te kunnen merken, was een stukje kennismaking met de karakters, maar daar ben ik na het lezen van een preview van Alibi op teruggekomen. Ook daarin wordt in de eerste hoofdstukken weinig expliciet ingegaan op het personage WP.
Langzaam maar zeker wordt in Spiegelbeeld duidelijk wie zij en de andere personages zijn, dat zal in Alibi dan vast niet anders zijn.

Vriendschap is een belangrijk aspect in het boek.

"'Weet je WP', zei mevrouw Baruch, 'er zijn boeken volgeschreven over de complexiteit van liefdesrelaties, maar vaak zijn vriendschappen minstens zo ingewikkeld. Ook daar hebben we een ideaalbeeld van, veel mensen willen graag die ene, beste vriendin met wie ze alles kunnen delen, maar zo werkt het maar zelden. Levens lopen niet keurig parallel, soms lijk je elkaars spiegelbeeld, op andere momenten loop je helemaal uit de pas.'"


Spiegelbeeld begint met een spannende proloog waar een duidelijke dreiging aanwezig is en er iemand van een trap gegooid wordt. Om wie het gaat, of waar het is, wordt uit de proloog niet duidelijk.

Ik lees bijna nooit van tevoren de achterkant van een boek, als ik dat wel gedaan had, had ik al veel meer geweten. Dat heeft het boek in dit geval een heel stuk spannender gemaakt. Ik zou zeggen, probeer het ook eens, en laat je verrassen.

In de hoofdstukken na de proloog wordt al redelijk snel duidelijk waar de proloog zich afspeelde, al was het mij niet gelijk duidelijk om wíe het ging.
Zelf lees ik een proloog als deze vaak aan het einde van het boek terug, om alles nog even duidelijk op een rijtje te zetten.

Een groot deel van het boek speelt zich af voor de proloog. In dat stuk is al van alles aan de hand en zijn voor mij bijna alle personages verdacht.
De dreiging die in de proloog aanwezig was, is door het hele boek voelbaar.

Omdat de hoofdstukken als titel een datum hebben, zie je jezelf steeds dichterbij dé datum komen. De datum waarop je hoopt duidelijkheid te krijgen over wat er is gebeurd.
Maar zo makkelijk kwam ik er niet vanaf ;-).

Tijdens het lezen maakte ik aantekeningen en schreef ik op wat ik op een bepaald moment dacht, zodat ik achteraf nog zou weten wanneer het voor mij duidelijk was. Dat bleek toch wel een vrij groot stuk voor het einde te zijn.
Op een gegeven moment lag het er voor mij vrij dik bovenop en dacht ik dat WP het zelf ook doorhad, ik was verbaasd dat dat niet zo was. Daarom heb ik nog bijna tot het einde van het verhaal gedacht dat ik er dan vast naast had gezeten.

Tja, als ik hier neerzet dat je eigenlijk voor het lezen de achterkant van het boek niet moet lezen, dan zet ik hier ook niet teveel inhoudelijke dingen neer.
Ik hoop dat ik je met deze beknopte informatie tóch nieuwsgierig heb gemaakt naar het boek, want ik vind het een aanrader en ga Alibi ook zeker een keer lezen.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

SpiegelbeeldTitel: Spiegelbeeld
Auteur: Martine Kamphuis
Uitgeverij: De Crime Compagnie
ISBN: 978 94 6109 169 7
aantal pagina's: 269
verschijningsdatum: maart 2016





Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten