Boeken algemeen

zaterdag 16 april 2016

Reached (Matched #3) - Ally Condie

Ik heb eventjes op Reached moeten wachten na reserveren bij de bibliotheek. In de tussentijd heb ik getwijfeld of ik hem al op mijn e-reader zou lezen, of dat ik de hele serie zelf aan zou schaffen. De trilogie kostte namelijk maar vijftien euro. Een mooie prijs voor drie boeken. Ik had eigenlijk al besloten het pakketje te kopen, nam hem al mee door te winkel, maar toch nog teruggelegd en omgeruild voor boeken die ik nog niet had gelezen. Ik had Matched en Crossed namelijk al gelezen. En aangezien ik niet rijk ben, had ik niet de mogelijkheid om de trilogie én nog andere boeken te kopen. Dilemma... 
In elk geval was Reached zo spannend, dat ik hem in anderhalve dag heb uitgelezen.

Waar gaat het boek over:

In Reached kun je het verhaal van De Unie en De Opstand verder lezen vanuit Cassia, Ky én Xander. Vanuit drie oogpunten maak je het begin van de Opstand mee. De Opstand valt de Unie binnen samen met de Plaag, een virus dat de Unie afhankelijk maakt van de Opstand, dat iedereen afhankelijk maakt van elkaar, die mensen uit elkaar haalt. Zo ook Cassie, Ky en Xander. Ieder hebben ze hun eigen opdracht, hun eigen doel om voor te vechten.
Áls het de Opstand lukt om die Unie te verslaan, zijn er dan nog mensen over om in de beloofde vrijheid te leven?


Mijn mening:

Dat het verhaal dit keer vanuit drie personages werd verteld, gaf het verhaal een extra dimensie. De personages zijn nog verder uitgewerkt. En ik vond Cassie, Ky en Xander alledrie mooie personages; Moedig, doortastend, intelligent en bovenal; altijd hoopvol. 
Ally Condie heeft ze voor mij echt tot leven gebracht.
Je zou toch in een land leven waar geen nieuwe verhalen, gedichten, schilderijen e.d. meer gemaakt mogen worden. Waar alleen maar vastgehouden wordt aan honderd stuks van elk. Oude woorden kunnen heel mooi zijn, maar er moeten ook steeds nieuwe blijven komen. In Reached zijn de oude en nieuwe woorden met elkaar verbonden.

"In gedachten maak ik een gewaad van woorden, van half overlappende lagen, zoals de schubben van de vissen achter me. De bladzijden beschermen me; de alinea's en zinnen plooien zich naar mijn bewegingen om me bedekt te houden."


Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Matched-trilogie 3 - ReachedTitel: Reached
auteur: Ally Condie
Originele titel: Reached
vertaling: Lydia Meeder
uitgeverij: Lemniscaat
ISBN: 978 90 477 0560 4
aantal pagina's: 396
verschijningsdatum: mei 2014




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten