Boeken algemeen

maandag 16 mei 2016

Nachtblauw - Simone van der Vlugt

Zodra dit boek uitkwam, wilde ik het graag lezen. Helaas kan ik niet aan de lopende band boeken kopen en heb ik braaf moeten wachten tot hij beschikbaar was bij de bibliotheek.
Gelukkig duurde dat niet al te lang.

Over zowel de thrillers als de historische romans van Simone van der Vlugt ben ik altijd erg tevreden. Nachtblauw is hierop geen uitzondering.



Waar gaat het boek over:

Nachtblauw speelt zich halverweg de zeventiende eeuw af. De Gouden Eeuw. De tijd van beroemde Nederlandse schilders als Rembrandt van Rijn, Nicolaes Maes en Johannes Vermeer, de tijd van de overzeese handel met VOC-schepen, maar ook een tijd waarin de pest veel slachtoffers maakte.

Het verhaal begint in maar 1654 in De Rijp, een dorp bij Alkmaar. Het dorp waar de 25-jarige Catrijn Barentsdochter al haar hele leven woont, maar waar ze graag vandaan wil.
Na het overlijden van haar man vertrekt ze naar de stad.
Ze hoopt in Alkmaar haar geluk te vinden, maar kan daar geen werk vinden. Wel ontmoet ze in Alkmaar Mattias van Nulandt. Hij beveelt haar aan als huishoudster bij zijn broer Adriaen. 
Helaas kan ze daar, achtervolgd door het verleden, niet blijven en vertrekt naar Delft.

In Delft vindt ze haar roeping. Ze wordt plateelschilder bij het bedrijf van Evert van Nulandt.
Maar zo goed als het met haar werk gaat, zulke moeilijke keuzes moet ze maken in haar privéleven. Volgt ze haar hart, of haar hoofd? En zal het verleden haar ooit met rust laten?

Mijn mening:

Geweldig hoe Simone van der Vlugt het weer voor elkaar gekregen heeft om geschiedenisfeiten in een mooie roman te verwerken. 
In Nachtblauw komt de geschiedenis tot leven.

"Bijna elke woning die ik passeer vertelt hetzelfde verhaal, bijna overal hangt een bos stro of de letter P aan de deur. In de gehuchten waar ik doorheen loop hangt een zware stank die op mijn borst drukt. Het liefst zou ik met een boog om de dorpen heen lopen, maar dat zou een te grote omweg zijn. En dus ga ik er dwars doorheen, door lange stille straten waar het leven uit gezogen lijkt. Veel winkels en woningen zijn met planken dichtgetimmerd, de marktpleinen zijn leeg. Ook al doen mijn voeten nog zoveel pijn, ik ga als vanzelf sneller lopen. Elke keer wanneer ik zo'n spookdorp achter me heb gelaten, slaak ik een zucht van verlichting."


Fictieve en historische personages ontmoeten elkaar in fictieve en waargebeurde omstandigheden.
De geschiedenis van het ontstaan van Delfts blauw aardewerk, de Delftse donderslag, tussen neus en lippen door wordt er nog gesproken over een grote stadsbrand in De Rijp. Ook worden er enkele beroemde schilderijen in besproken.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Nachtblauw - Simone van der Vlugt Titel: Nachtblauw
auteur: Simone van der Vlugt
uitgeverij: Ambo|Anthos
ISBN: 9789026332067
aantal pagina's: 313
verschijningsjaar: februari 2016



Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten