Boeken algemeen

zaterdag 11 juni 2016

Alles wat je lief is - Nicola Yoon




Toen ik dit boek in handen kreeg, wist ik: dit boek ga ik goed vinden. "Een aanrader voor liefhebbers van John Green en Rainbow Rowell - iedereeen dus.", staat er op de voorkant. Uiteraard is dat een mening, maar bij zo'n uitspraak weet je wel dat het een boek uit datzelfde genre is.
Of íedereen dat leuk vindt, dat lijkt me niet, maar ik wel.

Nicola Yoon (@NicolaYoon) | Twitter
Alles wat je lief is is het debuut van de Jamaicaanse, nu in Los Angeles wonende Nicola Yoon.

In november zal haar tweede boek, The sun is also a star, uitkomen.

Waar gaat het boek over:

Alles wat je lief is gaat over de 17-jarige Madeline Whittier. Madeline is aan huis gebonden door haar ziekte SCID. SCID houdt in dat ze overal allergisch voor is. 
Als je bij haar op bezoek wilt, krijg je eerst een desinfecterende luchtdouche van een uur en moet je door een luchtsluis het huis in. Verder mag Madeline niet aangeraakt worden door buitenstaanders. (Op haar moeder en verpleegster Carla na, is dat dus door niemand.) Ook moet je eenmaal in huis, zoveel mogelijk afstand bewaren.
Er komt dus eigenlijk nooit iemand op bezoek bij Madeline. 

"Behalve mijn moeder, Carla en mijn studiebegeleiders weet de wereld amper dat ik besta. Oké, online besta ik. Ik heb onlinevrienden en mijn boekbesprekingen op Tumblr, maar dat is niet hetzelfde als een echt iemand zijn, een persoon die bezoek krijgt (...)."


Madeline weet niet beter, haar hele leven is al zo. Ze is er tevreden mee. Haar boeken zijn haar wereld. Totdat...

... ze nieuwe buren krijgt. 

Omdat ze de buitenwereld alleen door haar raam kan zien, kan ze ook haar nieuwe buren slechts observeren. 
Ze raakt geobsedeerd door de nieuwe buurjongen, Oliver. Al snel is alleen kijken niet meer genoeg en voelt haar leven niet meer compleet.

"Eén ding weet ik zeker: iets willen leidt tot steeds meer willen. Aan verlangen komt nooit een eind."


Mijn mening:

Het boek leest erg lekker. De hoofdstukken zijn nogal divers: Meestal gewoon tekst, maar ook tekeningen, schema's, afdrukken van e-mails en tekstberichten. Mede daardoor vloog ik door het boek heen. (in een paar uurtjes).
In alle hoofdstukken is Madeline de ik-figuur.

Ik vond het een geweldig boek. Tijdens het lezen zocht ik oplossingen voor Madeline om toch meer met de buitenwereld te maken te kunnen krijgen, maar Madeline is daar zelf véél beter in.

Vanaf de zijkant van het boek is te zien dat er een zwarte bladzijde in het boek zit. Dat was een bladzijde waar ik erg nieuwsgierig naar was. Meestal is een zwarte bladzijde in een boek letterlijk en figuurlijk een zwarte bladzijde.
Dit bladzijde was ook een van de redenen dat ik het boek in een ruk heb uitgelezen.

Al met al vond ik het een erg boeiend boek met interessante personages en erg verrassende wendingen.

"Liefde is iets verschrikkelijks en als je het kwijtraakt is het nog veel erger. Liefde is iets verschrikkelijks en ik wil er niets mee te maken hebben."

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Alles wat je lief is: Alles wat je lief is
auteur: Nicola Yoon
Originele titel: Everything, everything
vertaling: Esther Ottens
uitgeverij: Querido's Kinderboeken Uitgeverij
ISBN: 978904511090
aantal pagina's: 320
verschijningsdatum: april 2016


Bestel de paperback hier via Bol.com
Bestel het e-book hier via Bol.com

Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten