Boeken algemeen

zondag 26 juni 2016

Vechten tegen de golven - Ineke Kraijo

bron: ikvindlezenleuk.nl
De kinderen van mijn groep 6 zijn dit jaar  #leeshelden van de website ikvindezenleuk.nl. van Mathilde.
Op ikvindlezenleuk.nl zijn heel veel recensies van kinderboeken te vinden. Zelf laat ik er ook regelmatig een recensie achter.

Voor de leeshelden hebben we dit jaar al drie een pakketje met leuke boeken ontvangen. Zo zat er afgelopen keer Vechten tegen de golven van Ineke Kraijo tussen, een boek dat ik zelf erg graag wilde lezen.
Vreemd genoeg bleef het in de klas op de plank staan, en dat terwijl het onderwerp goed past bij ons geschiedenisthema van dit moment. 
Voor mij een uitgelezen kans om het boek zelf een weekendje mee naar huis te nemen en te lezen, zodat ik na het weekend aan mijn leerlingen kan vertellen waarom het een leuk boek is.
Zeker weten dat ze hem dan wel willen lezen.

Waar gaat het boek over:

Het boek gaat over de 11-jarige Dirk Taanman. Dirk woont met zijn vader, moeder, broertjes Jan en Muus en zusje Jet op het eiland Marken in de Zuiderzee.
Zijn vader is visser op hun eigen boot, de MK 18. De boot is al heel lang in de familie. De opa van Dirk was visser en de opa van zijn opa ook. 
De bedoeling is dat Dirk ook visser wordt. Zodra hij 12 jaar is, gaat hij van school af en met vader mee het water op.
Dirk vindt dat vreselijk! Hij wil op school blijven en verder leren. Het liefst wil hij schoolmeester of dokter worden, maar daar wil zijn vader niets van weten.

Zijn schoolmeester, meester van Boven, wil ook graag dat Dirk op school blijft. Hij denkt dat Dirk goed genoeg kan leren om dokter te worden. Daarom leent hij regelmatig boeken aan Dirk uit. Bijvoorbeeld Het Oranje Kruis boekje, waarin precies staat hoe je eerst hulp bij ongelukken moet verlenen.

Helaas voor Dirk komt zijn laatste schooldag al gauw en zit hij met zijn vader op de boot. De Zuiderzee is niet zonder gevaar. Niet voor de vissers, maar ook niet voor de eilandbewoners.
Dat blijkt wel als het op de nacht van 13 op 14 januari 1916 hard gaat stormen en het eiland overstroomt.
En of je nu wel of niet kunt zwemmen, tegen de kracht van het zeewater in een storm, kan niemand op.

Mijn mening:

Ik had verwacht dat het boek vooral over de overstroming van 1916 zou gaan, maar dat was eigenlijk niet zo'n heel groot onderdeel van het verhaal.
Het verhaal draaide vooral om Dirk en zijn wensen voor de toekomst. De overstroming speelt wel een heel grote rol in zijn toekomst.

Eigenlijk hoort de titel Vechten tegen de golven niet alleen bij de overstroming, maar ook bij de strijd die Dirk moet leveren tegen de golven waarin hij dag in dag uit zal moeten doorbrengen als hij visser wordt. 

Omdat Dirk en wat hij meemaakt centraal staat in het boek en er geen gedetailleerde omschrijvingen in staan van de toch wel erge dingen die tijdens de overstroming gebeurd zijn, is het boek goed geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 10. 

Ik denk dat Ineke Kraijo met dit boek een duidelijk plaatje heeft neergezet van het leven aan het begin van de 20e eeuw. 
Niet alleen de overstroming komt er als historisch feit in naar voren, maar ook de Eerste Wereldoorlog, waarin Nederland neutraal was, maar waar de schoolmeester wel regelmatig over vertelde. 

In het boek vertelt Dirk op een gegeven moment het verhaal van de drie mannen op een ijsschots aan zijn broertje, wat me eraan herinnerde dat ik vroeger op school ooit begonnen ben in het boek Veertien dagen op een ijsschots van Simon Abramszoon. Om een of andere reden heb ik dat boek nooit uitgelezen. Dat wil ik eigenlijk alsnog wel doen. 

Er komen regelmatig wat ouderwetse woorden voor in het boek. Die woorden staan schuingedrukt in de tekst. Van die woorden wordt de betekenis achterin het boek uitgelegd.
Zelf houdt ik niet zo van dat heen en weer bladeren. Ik had liever gezien dat de woorden onderaan de pagina waar het woord staat, uitgelegd werd.

Al met al kan ik zeggen dat ik blij ben dat ik dit boek op school in de boekenkast mag hebben.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Vechten tegen de golvenTitel: Vechten tegen de golven
auteur: Ineke Kraijo
uitgeverij: Columbus | Royal Jongbloed
ISBN: 978 90 8543 299 9
aantal pagina's: 120
verschijningsjaar: 2016





Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten