Boeken algemeen

zondag 12 juni 2016

De Walnotenkraker - Victor Kammeijer

Beschrijving:

Als er een wereldkampioenschap 'uit het raam staren' zou bestaan, dan zou Bruno vast en zeker winnen. Althans, dat denkt hij zelf. 
Maar Bruno heeft wel meer gekke gedachten.

In het park woont een vreemde man. Hij praat eigenaardig, met een raar accent. Bruno en hij worden vrienden, en vanaf dat moment praten ze over van alles en nog wat - over walnoten, over moord, over taal en over zichzelf.

Samen gaan ze op avontuur door de stad waar de mensen een beetje anders zijn. Langs kale mannen in leren jacks en vrolijke vrouwen in glitterrokjes. En met Japanse oesters en bubbeltjesplastic proberen ze óók nog iemand uit de gevangenis te laten ontsnappen....

Een grappig en filosofisch boek, vol geroosterde pekingeend, bittere walnoten en misselijkmakende maden. Voor denkers en doeners vanaf 10 jaar.


Op de achterkant van het boek staat dat het vanaf 10 jaar is, maar voorlezen kon volgens mij wel vanaf 9 jaar, dus heb ik hem voorgelezen aan mijn zoontje van 9.

Van tevoren was ik bang dat hij het misschien een beetje te ingewikkeld zou vinden en daarom niet leuk, maar hij vond het boek vanaf het eerste hoofdstuk leuk. Het eerste hoofdstuk is ten opzichte van de rest van het boek ook nog vrij luchtig.
Het eerste hoofdstuk is namelijk vooral een kennismaking met Bruno en tussen Bruna en 'de vreemde man uit het park'.

Bruno heeft veel gesprekken met de man, alhoewel Bruno eerst wel even wil weten of de man wel te vertrouwen is. Als de man laat merken dat hij te vertrouwen is, vindt Bruno het al snel goed.
(Ik, als moeder, zou niet zo snel overtuigd zijn.)
Bruno is erg bijdehand tegen de man.

"'Maar, eh, u bent toch geen kinderlokker of een pedo of zoiets?''Een pedo?' roept Morten met een verschrikte blik. 

'Zie ik er dan zo uit?' 

'Eh, weet ik veel? Hoe ziet een pedo er eigenlijk uit?' 

'Tja, niet alle vreemde mannen die kinderen iets lekkers aanbieden, zijn pedo's. En je kunt pedo's ook niet aan iets herkennen of zo. Ze zien er niet allemaal hetzelfde uit,' zegt Morten aarzelend. 

'Waarom vraagt u dan of u eruitziet als een pedo, dan klopt dan toch niet?' zegt Bruno. 

'Eh, nej...' 

'Dus ik kan niet zien of u wel of niet een pedo bent?' 

'Nej. Het is aan jou of je me vertrouwt of niet.' 


Tijdens het voorlezen kwam ik best een aantal dubbelzinnigheden en moeilijke woorden tegen, waarbij mijn zoontje (gelukkig) niet om uitleg vroeg.

Ik vond de illustraties in het boek mooi, al hadden ze van mij ook wel een halve pagina in mogen nemen in plaats van een hele en dan wat meer kleinere illustraties verdeeld over het boek.

De cover zei me voor het lezen van het boek niet zoveel, maar toen ik er na het lezen nog even goed naar keek, ontdekte ik er een heel stuk van het verhaal in.

Al met al vond ik het een erg leuk boek om voor te lezen. Achteraf misschien niet helemaal geschikt om voor te lezen aan een kind van 9, alhoewel mijn zoontje het daar zelf niet mee eens is. Hij vond het een erg leuk en spannend boek.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: De Walnotenkraker
auteur: Victor Kammeijer
illustraties: Helen van Vliet
uitgeverij: Clavis
ISBN: 978 90 448 2531 2 
aantal pagina's: 80
verschijningsdatum: augustus 2015




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten