Boeken algemeen

donderdag 30 juni 2016

Alice in Wonderland | Alice in Spiegelland - Lewis Carroll

Deze mooie uitgave van Alice in Wonderland | Alice in Spiegelland kocht ik laatst op de boekenmarkt in Zwolle. Ik was al een tijdje van plan om hem te kopen en nu heb ik hem eindelijk.

Als kind heb ik wel eens een korte versie van Alice in Wonderland gelezen, ook heb ik meerdere verfilmingen gezien, waarvan die met Johnny Depp in de hoofdrol wel de bekendste is. 
Het complete verhaal had ik echter nog nooit gelezen en van Alice in Spiegelland wist ik helemaal niets af.
Tijd om daar verandering in te brengen.

Alice in Wonderland


Het eerste wat me opviel waren de grote verschillen tussen het boek en de verfilming. In de film zit veel meer logica dan in het boek. Het boek is eigenlijk een grote, onlogische warboel (dat bedoel ik niet negatief).
Het verhaal is als een droom; die zijn ook meestal niet logisch.
En als je in slaap valt terwijl je in Alice in Wonderland aan het lezen bent, ben je helemaal verzekerd van vreemde dromen.

Maargoed, terug naar de logica, of de onlogica... De gedachten en dingen die Alice meemaakt in Wonderland springen van de ene naar de andere plek. Ik moest af en toe zelfs even kijken of ik niet toevallig een stuk over had geslagen.
Buiten dat leest het verhaal wel heel gemakkelijk weg, met dank aan vertaalster Sofia Engelsman. Qua taal- en woordgebruik is dit boek goed geschikt voor kinderen in de bovenbouw van het basisonderwijs. Voorlezen kan al aan veel jongere kinderen.

De tekeningen van Floor Rieder maken het verhaal erg beeldend en zorgden er bij mij voor dat de filmbeelden al snel uit mijn hoofd verdwenen.



Waar gaat het verhaal over:

Ik ga er eigenlijk vanuit dat de meeste mensen wel wat weten van Alice in Wonderland, dus wellicht is dit stukje overbodig.

Alice zit zich suf te vervelen aan de waterkant, wanneer ze ineens een vreemd konijn langs ziet komen. Het konijn heeft kleding aan, heeft een horloge om en spreekt mensentaal. Alice besluit hem te volgen en valt daarbij in een gigantisch konijnenhol.
Vanaf dat moment wordt het verhaal steeds vreemder... 

Alice komt in een gang met allemaal deuren terecht. Alle deuren zitten op slot en er is maar van één deur een sleutel. Alleen is dat een heel klein deurtje waar Alice niet doorheen kan, maar waar ze wel doorheen wíl. 
Na heel veel moeite komt ze uiteindelijk in de tuin achter het deurtje. In die tuin wonen allemaal bijzondere figuren, waaronder de hartenkoningin, die Alice stuk voor stuk meeslepen in hun belevenissen. En Alice, die laat alles over zich heen komen.

Alice in Spiegelland


Aan de achterkant van Alice in Wonderland begint Alice in Spiegelland, het verhaal dat voor mij nog onbekend was, maar waarvan in het voorwoord staat dat het destijds nog succesvoller was dan Alice in Wonderland.

Of ik hem beter vond? Ik weet het niet. Vreemderer in elk geval wel. Nog warriger dan Alice in Wonderland. 
Zo kan ze in de ene zin in een bos staan, en het volgende moment in een trein zitten.

In Alice in Spiegelland komen figuren voor die oorspronkelijk uit oude Engels liedjes komen, maar die door de verhalen van Alice nog beroemder geworden zijn. Ik heb het dan over personages als Humptie Dumptie en Tweedledum en Tweedledee.

Er komen in dit deel niet veel personages uit het eerste deel terug. De Hoedenmaker en de Haas komen wel eventjes voorbij.
Verder kwamen de personages uit Wonderland grotendeels uit een kaartspel en zijn die in Spiegelland schaakstukken.

Waar gaat het verhaal over:

Alice is wederom een beetje slaperig als ze ineens bedenkt dat ze graag wil weten wat er in het spiegelbeeld van haar huis gebeurt, op gedeelten die ze vanaf haar kant niet kan zien. Dus wat doet ze, ze stapt door de spiegel heen. 
Al snel blijkt dat de spiegelwereld bijna helemaal niet lijkt op de gewone wereld.

Het is de bedoeling dat ze in Spiegelland een groot schaakspel speelt. Ze begint als een pion en moet als koningin eindigen. 
Op een normaal spelletje schaak hoef je niet te rekenen met Alice :-)

Ik ben blij dat ik de boeken eindelijk gelezen heb en dat ik deze mooie editie een plekje kan gaan geven in mijn boekenkast. En ik ben erachter gekomen dat de films van Alice gebaséérd zijn op de boeken, maar dat ze zeker niet hetzelfde zijn.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

                                         titel: Alice in Wonderland | Alice in Spiegelland
Alice in Wonderlandauteur: Lewis Carroll
originele titel: Alice's Adventures in Wonderland (1865)
                      Through the Looking Glass (1871)
vertaling: Sofia Engelsman
illustraties: Floor Rieder
uitgeverij: Gottmer
ISBN: 
978 90 257 5917 9
aantal pagina's: 380
verschijningsdatum: november 2014



Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten