Boeken algemeen

zaterdag 6 mei 2017

Bijzondere vertelsels - Ransom Riggs

Aangezien ik genoten heb van De Bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine-trilogie, was ik erg blij toen ik de Bijzondere Vertelsels mocht recenseren.

In Bijzondere Vertelsels staan negen verhalen waarin Bijzonderen een grote rol spelen.
De verhalen in het boek zijn zogenaamd verzameld door Millard Nullings, de onzichtbare jongen uit de eerdere boeken.

"Bijzondere vertelsels is een verzameling van ons meest geliefde culturele erfgoed. Sinds mensenheugenis werden deze verhalen van generatie op generatie doorgegeven, elk verhaal een mengeling van geschiedenis, verzonnen feiten en morele lessen voor bijzondere kinderen."

Millard Nullings

Zo heb je bijvoorbeeld het verhaal over de eerste Ymbryne, het verhaal over de totstandkoming van De Menagerie, maar ook griezelverhalen over kannibalen en nachtmerries, maar ook sprookjesachtige verhalen. 
Sommige verhalen komen over als eeuwenoude legendes. Er staan zelfs zogenaamde bijschriften van Millard Nullings bij.



Alhoewel alle verhalen door Ransom Riggs zijn geschreven, is er toch een verschil in taalgebruik tussen de verschillende verhalen, net alsof ze echt bijeen gezocht zijn.
Het verhaal van De prinses met de slangentong was bijvoorbeeld in vrij kinderlijke taal geschreven, terwijl dat bij de andere verhalen niet zo was. 

De verhalen hebben, behalve dat ze over bijzonderen gaan, geen connectie met elkaar. Dat betekent dat ze prima los van elkaar gelezen kunnen worden. 
Ik denk zelfs dat sommige verhalen leuk zijn om in mijn klas, groep 8, voor te lezen. Sommige passages zijn daar wellicht iets te luguber voor.

Het boek was erg leuk om te lezen. Doordat het uit verschillende verhalen bestaat, vloog ik er doorheen. Ik ben op een gegeven moment maar even overgestapt op een ander boek, omdat ik het zonde vond om hem in een middag uit te lezen. Nu heb ik er nog een extra middagje plezier aan beleefd. 

Behalve de verhalen, is de vormgeving van het boek erg mooi. Op de hardcover is een goudkleurige boom/stuik te zien met daarin allemaal elementen van de verschillende verhalen verweven. 
De illustraties in het boek zijn ook erg mooi. Ze zijn allemaal zwart-wit en erg gedetailleerd. Ieder verhaal begint met zo'n mooie tekening van Andrew Davidson. 

"Spoken zijn een beetje zoals katten, moet je weten, ze zijn er nooit als je ze nodig hebt, en ze komen zelden als je ze roept."

Uit: De vrouw die spookvrienden zocht

Via onderstaande links kom je bij mijn recensies van de boeken over de Bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine.
De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine
De omhulde stad
Bibliotheek der Zielen

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes









Titel: Bijzondere vertelsels
auteur: Ransom Riggs
illustrator: Andrew Davidson
oorspronkelijke titel: Tales of the Peculiar
vertaling: Tine Poesen
uitgeverij: Clavis
ISBN: 978 90 448 2963 1
aantal pagina's: 211
verschijningsdatum: februari 2017


Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten