Boeken algemeen

zaterdag 13 mei 2017

Voorgelezen: De GVR - Roald Dahl

Voorlezen is een feestje en ik mag het iedere dag meerdere keren doen: Op mijn werk en thuis voor mijn kinderen.



De GVR heb ik aan mijn oudste twee kinderen voorgelezen. Meestal lees ik de oudste (12) niet voor, maar aangezien hij samen met zijn jongere broertje op de kamer slaapt, krijgt hij toch veel mee. Bij de GVR riep hij me af en toe van beneden toe dat ik nog even moest wachten met voorlezen tot hij ook boven was. Maar natuurlijk!

De GVR is dan ook zeker geen kinderachtig boek. Af en toe is het zelfs best griezelig met al die mensbaksel-etende reuzen.
Behalve griezelig en spannend is het ook vaak grappig. Vooral de husseltaal van de GVR is grappig! Al denk ik dat kinderen sommige van de taalgrapjes over het hoofd zullen zien, maar dat maakt het als voorleesboek extra goed.

"''Ik ben acht,' zei Sofie.

'Jij denkt misschien dat jij acht is,' zei de GVR, 'maar jij heeft maar vier jaar van je leven je ogen open gehad. Jij is maar vier en houdt op met mij te ringelogen. Pieterige kleine pukkelukkies zoals jij moet niet zo'n oude wijsaard, die honderden jaren ouder is dan jij, een beetje gaan zitten ringelogen!'"


Als kind heb ik het boek zelf ook wel gelezen, maar veel kon ik me er niet van herinneren. Voor mij was het daardoor ook weer helemaal spannend :-).

Toen we het boek bijna uit hadden, hebben we de film gereserveerd bij de bibliotheek, zodat we de na de tijd konden kijken. De film had ik nog helemaal niet gezien.
Hij was leuk en spannend, maar wel heel anders dan het boek. De hoofdlijn was natuurlijk wel hetzelfde, maar er is vrij veel aan het verhaal toegevoegd om het extra spannend te maken voor het witte doek.

Omslagtekst:

De Grote Vriendelijke Reus is geen gewone, bottenkrakende reus. Daarvoor is hij veel te aardig en warrig. Gelukkig maar voor Sofie. Was ze midden in de nacht door een van de andere reuzen van haar bed geplukt, dan was ze zijn ontbijt geworden. Als Sofie hoort dat de reuzen 'naar Engeland wilt galopperen om schoolkinnertjes op te slokkeren' besluiten de GVR en zij dat ze de reuzen voor eens en voor altijd moeten tegenhouden!

 Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: De GVR
auteur: Roald Dahl
illustratie: Quentin Blake
Oorspronkelijke titel: The BFG
vertaling: Huberte Vriesendorp
uitgeverij: De Fontein Jeugd
ISBN: 978 90 261 4089 1 (71e druk, juli 2016)

aantal pagina's: 208
verschijningsjaar: 1983
 
 
Koop bij bol.com

Geen opmerkingen:

Een reactie posten