Boeken algemeen

maandag 28 april 2014

Superjuffie komt in actie - Janneke Schotveld

Vorige maand schreef ik dat Janneke Schotveld op bezoek was in de klas waar ik die dag les gaf. Zelf had ik nog nooit een boek van haar gelezen of voorgelezen. Wel had ik veel positieve verhalen gehoord van kinderen die de boeken wel hebben gelezen.
Dus werd het voor mij ook eens tijd om zelf thuis Superjuffie voor te gaan lezen. Dat werd niet zomaar het eerste of laatste boek. Nee, de eerste had mijn oudste zoontje zelf op school al gelezen en in Superjuffie op safari was zijn eigen juf op school al bezig.
Het werd dus Superjuffie komt in actie. Gelukkig voor mij wordt er in het eerste hoofdstuk even kort uit de doeken gedaan wie Superjuffie is en wat ze zoal kan. Je hoeft de boeken dus niet perse in het eerste boek te beginnen..

Het is de laatste dag voor de zomervakantie en juf Josje neemt afscheid van haar groep 5. De klas die haar geheim kent en dit schooljaar geholpen heeft om het te bewaren voor onder andere meester Snor, de directeur van de school.
Als juf Josje na de laatste schooldag thuiskomt hoort ze al binnen 2 minuten een roep om hulp van een dier in nood. Juf Josje verandert in Superjuffie. Bij de reddingsactie krijgt Superjuffie te horen dat de oude eik in het stadspark omgehakt gaat worden en vervangen zal worden door 'Nieuwe natuur'.
Dat die nieuwe natuur niet zo natuurlijk is, daar komt Juf Josje al gauw achter als ze steeds vaker in actie moet komen om dieren te redden die bij deze 'nieuwe natuur'  in de buurt zijn geweest.
Juf Josje probeert samen met een paar leerlingen een stokje te steken voor het omhakken van de boom. Ze zet daarbij zelfs haar baan op het spel!

Een leuk boek om voor te lezen. Spannend en humoristisch. Ik denk zelfs dat de kinderen die dit verhaal horen of zelf lezen wel even aan het denken worden gezet over de natuur.

Eind mei komt er weer een nieuw avontuur van Superjuffie uit. Superjuffie in de soep. Ik ben er heel benieuwd naar en hoop een gewillig voorleesslachtoffer te vinden om hem aan voor te lezen.

Klik hier om de blogpost over het schoolbezoek van Janneke Schotveld te lezen.

Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten