Boeken algemeen

zondag 22 maart 2015

De IJzerlegendes (The Iron Fey) - Julie Kagawa

In De IJzerlegendes vind je 3 korte verhalen. Het zijn allemaal vervolgverhalen op de al uitgebrachte delen. Als je de serie nog niet, of niet helemaal gelezen hebt en dat wel van plan bent te gaan doen, zou ik de reviews hieronder niet lezen als ik jou was.

Het eerste is De overtocht - Winter, waarin Meghan Chase haar schuld aan winterprins Ash inlost. Omdat hij haar in De IJzerkoning heeft geholpen haar broertje te redden, mag hij haar nu uitleveren aan zijn moeder, koningin Mab.
In dit deel van het verhaal wordt, zoals de titel al zegt, de overtocht naar het Winterrijk beschreven.
In De IJzerkoning is Puck zwaar gewond geraakt en is nu in een soort coma aan het genezen in een boom van de dryaden, boomelfen. Voordat Meghan naar het Winterrijk vertrekt wil ze hem nog eenmaal bezoeken.
Op weg naar hem toe heeft ze continu het gevoel dat ze gevolgd worden. Ook Ash gedraagt zich een beetje zenuwachtig. En al snel blijkt inderdaad dat ze het zich niet verbeeld...

De overtocht - zomer heeft een totaal andere sfeer dan het eerste deel van het boek. Het is een vervolg op deel 3, De IJzerkoningin en wordt verteld vanuit Robin Goodfellow (Ook wel bekend als Puck). Puck is de grappenmaker, de nar in de ijzerfae verhalen en dat komt hierin duidelijk naar voren. Hij zit vol grappen en bijdehante opmerkingen
Fae laten bijvoorbeeld nooit hun echte naam weten, ook Robin Goodfellow niet. Niemand is zelfs maar in de buurt gekomen. 

"Nu ben je nieuwsgierig, hè? Wil je mij Ware Naam weten? Oké, luister goed, dit heb ik nog nooit aan iemand verteld. Mijn Ware Naam is...
Hahaha!"

Ik trapte er bijna in. Las zelfs al een stukje vooruit omdat ik nieuwsgierig was.
In de reis naar het Zomerrijk, Arcadia, helpt Puck Ash om het Zomerrijk binnen te komen om een schuld in te lossen aan Leanansidhe, de heerseres van Tussen. Zij wil de viool terug hebben die Titania van haar gestolen heeft. Dat het niet zo gemakkelijk lijkt als het uiteindelijk lijkt te zijn is niet zo verwonderlijk. Fae kunnen niet liegen, maar zijn wel erg goed in het verdraaien van de waarheid.
Het terugbrengen van de viool is niet het uiteindelijke doel van de reis. Ash heeft een eed gezworen aan Meghan: Hij zal een manier vinden om bij haar in het IJzerrijk te komen.


In De Voorspelling (het vervolg op deel 4, De IJzerprins) krijgt Meghan tijdens het halfjaarlijkse Elysium bezoek van het Orakel dat haar een dreigende voorspelling doet.
Als ze er meer van wil weten moet ze bij het orakel op bezoek komen. Om bij het orakel te komen moet ze wel langs een aantal obstakels. Gelukkig staan Ash, Puck en Grimalkin aan haar zijde.

"Nou,' zei Puck opgewekt, (...) 'Net als vroeger hè? Jij en ik en de Sneeuwbal, de toekomst van Nimmernimmer die op het spel staat... Nu is het wachten alleen nog op de haarbal, en dan is alles weer volmaakt."

En wat de toekomst ook te brengen heeft, een voorspelling is altijd een voorspelling. Hij hoeft niet uit te komen.

"Niets is zeker, de toekomst verandert voortdurend, en niemand kan precies voorspellen wat er hierna gaat gebeuren. We hebben de kracht om ons lot te veranderen, wat dat is niet in steen uitgehouwen, en we houden altijd de vrijheid om te kiezen."

Met die woorden kun je hierna door naar De verloren prins, het eerste deel van de vervolgserie van the Iron Fey: Call of the forgotten. Daarin staat de broer van Meghan, Ethan, centraal.

In dit boek laat Ash zich regelmatig van zijn romantische kant zien:

"Zwijgend keek hij mee aan en maakte toen een plechtige buiging. 'Je bent een ware elfenkoningin,' zei hij zo zacht dat alleen ik hem kon horen. 'Ik voel me vereerd dat ik je ridder ben."

Voor als je zelf per ongeluk een keer in Nimmernimmer terecht komt staat er helemaal achterin het boek nog een korte survivalgids. Als je de hele serie hebt gelezen heb je ondertussen al flink wat geleerd om in Nimmernimmer te kunnen overleven. In de survivalgids wordt dat nog eens op een korte, grappige manier samengevat. 
Een beetje op z'n Pucks, zeg maar. 

Zelf heb ik de verhalen die in dit boek staan niet tussen de andere delen door gelezen. Ik dacht toen dat het vast niet veel toe zou voegen aan de verhalen. Maar nu ik ze wel gelezen heb, raad ik het toekomstige lezers wel aan. Vooral De voorspelling had ik graag voor De verloren prins gelezen.

Klinken deze verhalen je allemaal wel goed in de oren en heb je het boek nog niet? Tot 28 maart maak je via deze link kans op het boek. Je hoeft er niet eens heel veel voor te doen: volg mij blog op een van de daar beschreven manieren en laat onderaan de winactie een bericht achter. Succes!

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: De IJzerlegendes
auteur: Julie Kagawa
Originele titel: The Iron Legends
vertaling: Angelique Verheijen
uitgeverij: Harlequin Young Adult
ISBN: 978 90 347 5466 0
aantal pagina's: 288
verschijningsdatum: maart 2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten